اولاند: برجام پس از اتمام دوره ریاست جمهوری اوباما هم باید حفظ شود

رئیس جمهور فرانسه بر ضرورت حفظ توافق هسته‌ای ایران پس از اتمام دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در آمریکا تاکید کرد.

اولاند: برجام پس از اتمام دوره ریاست جمهوری اوباما هم باید حفظ شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیون‌ای پی تی ان، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، تاکید کرد توافق هسته‌ای ایران پس از اتمام دوران ریاست جمهوری باراک اوباما نیز باید حفظ شود. 

 وی به مناسبت آغاز سال نو میلادی در جمع نخست وزیران، وزرا و سفرای خارجی در پاریس گفت نخستین رئیس جمهور غربی بوده که در سال ۲۰۱۳ با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، ملاقات کرده است.

رئیس جمهور فرانسه،  ضمن قدردانی از فعالیت‌های باراک اوباما در طول دوران ریاست جمهوری‌اش تاکید کرد: توافق هسته‌ای ایران پس از اتمام دوران ریاست جمهوری باراک اوباما باید حفظ شود. 

اولاند در این نشست به جانشینان خود در کاخ الیزه درباره روسیه هشدار داد و گفت «‌ اینکه به رقیب تکرار کرد باید برای حل بحران‌ها - به ویژه بحران سوریه و اوکراین- با روسیه گفتگو کرد کافی نیست.» 

وی در سخنانی در جمع دیپلمات‌ها گفت: «این تنها کافی نیست که به رقیب بگوئیم باید «با روسیه گفتگو کرد» زیرا ما به طور مداوم این کار را انجام می‌دهیم. مشکلات با حرف زدن از بین نمی‌رود. اگر چنین بود راحت بود. دیپلماسی کلامی وجود ندارد. دیپلماسی در عمل باید وجود داشته باشد. چنانچه غیر از این باشد توهم است.» 

رئیس جمهور فرانسه گفت: «گفتگو ضروری است. اما باید بدون امتیازدهی درباره منافع و معیارهای اصلی خود سخن بگوئیم.» 

اولاند  افزود «روسیه شریک فرانسه است و دوستی قدیمی بین مردم دو کشور وجود دارد و دو کشور منافع مشترکی دارند. من دیدارهای متعددی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، داشته‌ام و درباره همه بحران‌ها با وی گفتگو کرده‌ام. من هرگز فکر نکرده‌ام که امکان پذیر باشد از طریق روسیه به پاسخی برای بحران‌ها رسید.» وی در این خصوص به توافق با ایران یا درگیری اوکراین اشاره کرد. ­

رئیس جمهور فرانسه با ابراز تأسف درباره توافقنامه‌های مینسک ­گفت: «در اجرای این توافقنامه‌ها تأخیر شده است. تا زمانی که روسیه به تعهدات خود عمل نکند نمی‌توان تحریم‌ها علیه روسیه را لغو کرد.» ­


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار