تولید نفت عربستان به کمتر از ۱۰ میلیون بشکه در روز رسید

وزیر نفت عربستان اعلام کرد میزان تولید نفت خام این کشور به پایین‌ترین سطح در ۲ سال اخیر رسیده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه پرس تی‌وی، عربستان سعودی اعلام کرد میزان تولید نفت خام این کشور، که بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ نفت جهان محسوب می‌شود، به پایین‌ترین حد در ۲ سال اخیر رسیده است. 

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان، روز پنج‌شنبه گفت میزان تولید نفت خام این کشور به زیر ۱۰ میلیون بشکه در روز رسیده و این میزان حتی کمتر از توافق میان سازمان کشورهای صادرکنندۀ نفت (اوپک) و تولیدکنندگان خارج از این سازمان است. 

الفالح که در شورای آتلانتیک مجمع جهانی انرژی در ابوظبی سخن می‌گفت، افزود هم‌اکنون میزان تولید اندکی کمتر از ۱۰ میلیون بشکه در روز است و ریاض قصد دارد میزان تولید خود را در ماه فوریه بیشتر کاهش دهد. 

این بدان معناست که عربستان میزان تولید خود را بیش از ۴۸۶ هزار بشکه در روز که در نشست اواخر سال گذشته میلادی بر سر آن توافق شد، کاهش داده است. 

الفالح گفت انتظار می‌رود با توافق اوپک و تولیدکنندگان غیر اوپک به‌منظور کاهش تولید نفت، بازارهای جهانی نفت در ۲ تا ۳ سال آینده به حالت عادی بازگردد. 

وی پیش‌بینی کرد میزان تقاضا برای خرید نفت خام در سال ۲۰۱۷ بیش از یک‌میلیون بشکه در روز افزایش یابد. 

عربستان از سال ۲۰۱۴ تولید نفت خود را به میزان بی‌سابقه افزایش داد و به رکورد ۱۰. ۷ میلیون بشکه در روز رساند؛ امری که موجب کاهش بیش از ۵۰ درصدی بهای نفت شد. 

در اثر این اقدام، طی سالهای گذشته، افت شدید قیمت نفت بسیاری از تولیدکنندگان را با مشکل کاهش بودجه مواجه کرد و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن به اعتراض و ناآرامی در برخی کشورهای خاورمیانه و آمریکای لاتین منجر شد. 

وزیران نفت کشورهای عضو اوپک آذر ماه سال جاری با کاهش تولید نفت خام به‌منظور تثبیت بهای آن در بازارهای بین‌المللی موافقت کردند. 

ایران، نیجریه و لیبی سه کشوری هستند که از این قاعده مستثنی هستند و به ایران اجازه داده شد برای بازپس‌گیری سهم دورانِ پیش از تحریم خود، سطح تولید را به ۳. ۷۹۷ میلیون بشکه در روز برساند. 

در همین حال جبار علی اللعیبی، وزیر نفت عراق، روز پنجشنبه در نشست ابوظبی به خبرنگاران گفت بغداد خواستار افزایش بهای نفت تا ۶۵ دلار به ازای هر بشکه است. 

اللعیبی گفت عراق میزان صادرات نفت خود را ۱۷۰ هزار بشکه در روز کاهش داده و قرار است تا هفته آینده ۴۰ هزار بشکه دیگر نیز از تولید خود بکاهد. 

اوپک متشکل از کشورهای الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابون، اندونزی، ایران، عراق، کویت، لیبی، قطر، عربستان سعودی، امارات متحدۀ عربی، ونزوئلا و نیجریه است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار