سهم 7‌ دهم درصدی صدا و سیما از بودجه عمومی؛

نمایندگان از مشکلات رسانه ملی آگاه هستند

نمایندگان مجلس، دولت را مکلف کردند سهم خود را در تامین بودجه سازمان صداوسیما، حداقل به میزان 7‌دهم درصد بودجه عمومی دولت لحاظ کند.

به گزارشحوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز با تصویب ماده‌ای از لایحه برنامه ششم توسعه، دولت را مکلف کردند از ابتدای اجرای قانون برنامه ششم در قالب بودجه سنواتی سهم خود را در تامین بودجه سازمان صداوسیما، حداقل به میزان 7‌دهم درصد بودجه عمومی دولت لحاظ کند و تخصیص دهد.

نمایندگان مجلس این ماده را با 130 رای موافق، 45 رأی مخالف و هفت رای ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند. بر همین اساس با دکترمحمدعلی عبدالله‌زاده، معاون حقوقی و امور مجلس صدا و سیما به گفت‌وگو نشستیم. وی با تاکید بر این‌که مجلس تعامل مثبت و خوبی با سازمان صدا و سیما دارد و به مشکلات رسانه واقف است، عنوان کرد: با توجه به افزایش سهم صدا و سیما گام‌های مثبت برداشته شده است.
 
محمدعلی عبدالله‌زاده، معاون حقوقی و امور مجلس صدا‌و‌سیما درباره افزایش سهم بودجه صدا و سیما و تعامل با مجلس گفت: مجلس در حال حاضر تعامل مثبت و خوبی با سازمان دارد و به مسائل و مشکلات رسانه واقف است. با توجه به گسترش ابعاد فناوری، رسانه هم باید همپای آنها جلو برود و این مهم، نیاز به اعتبار دارد.
 
وی ادامه داد: در اوایل انقلاب تعداد شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی محدود بود، اما با این حال یک درصد بودجه عمومی کل کشور را در اختیار داشت. در سال‌های اخیر تعداد زیادی شبکه‌های خوب استانی، تلویزیونی، رادیویی و برون‌مرزی راه‌اندازی شد، اما متاسفانه نه تنها بودجه افزایش پیدا نکرد بلکه کمتر هم شد.
 
معاون حقوقی و امور مجلس صدا و سیما ادامه داد: حتی بودجه صداوسیما به 4 دهم درصد بودجه عمومی کل کشور کاهش یافت تا این‌که در برنامه ششم توسعه با همکاری نمایندگان مجلس بودجه از 4‌دهم درصد به 7‌دهم درصد افزایش یافت. البته سازمان صدا و سیما برای توسعه کمی و کیفی، برنامه سازی، پوشش دیجیتالی و فنی نیازمند مبالغ بیشتری است، اما همین افزایش نزدیک به دو برابر، گام مثبتی است، زیرا نمایندگان مجلس درک می‌کنند کار رسانه ملی در مقابله با رسانه‌های معاند نظام دشوار است و خوشبختانه دیروز در مجلس به نتایج خوبی دست پیدا کردیم.
 
عبدالله‌زاده با اشاره به این‌که در حال حاضر تعامل خوبی با تک‌تک نمایندگان کل کشور وجود دارد، عنوان کرد: همه سعی و تلاش خود را می‌کنیم تا نمایندگان از واقعیت‌های موجود در رسانه آگاه شوند و اگر پیشنهاد یا انتقادی دارند نیز استقبال می‌کنیم.

وی درباره این‌که آیا برنامه‌ها با حضور و مشارکت نمایندگان مجلس در رسانه ملی افزایش می‌یابد، توضیح داد: تا الان هم برنامه‌های متعددی با حضور نمایندگان مجلس در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی سراسری و استانی پخش شده و روی آنتن می‌رود. ما حتما از نظرات نمایندگان مجلس که نخبگان ملت هستند، بهره می‌بریم، چرا که قطعا موثر است.
 
معاون حقوقی و امور مجلس صدا و سیما در پاسخ به این سوال که آیا با سازمان‌ها و دیگر نهادها برای کارهای مشارکتی هم تعامل شده است یا خیر، عنوان کرد: بله این کار انجام شده است. خوشبختانه حکم خوبی هم صادر شده و این‌که معادل یک درصد از اعتبارات دستگاه‌های دولتی که تابع خدمات اجتماعی کشور هستند در اختیار صدا و سیما برای امور مشارکتی قرار گیرد تا کار مشارکتی انجام شود.


منبع: روزنامه جام جم


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.