پاسخ روابط عمومی رسانه ملی به آمارسازی‌ها؛

آمارسازی و دروغ پردازی "اعتدال" نيست / شايسته نيست دولت چنين باری را بر دوش رسانه ملّی گذاشته و حاميان دولت در مقام منتقد بنشينند

در پی انتشار مطلبی با عنوان "بودجه صداوسيما 5 برابر بودجه كشور رشد كرده است"در پايگاه خبری اعتدال، روابط عمومی رسانه ملی جوابيه ای را خطاب به آن پايگاه خبری ارسال كرده است.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی رسانه ملی؛ در پی انتشار مطلب شماره 98677 مورخ 30 دی 1393 پايگاه تحليلي خبری اعتدال، با عنوان "بودجه صداوسيما 5 برابر بودجه كشور  رشد كرده است"، جوابيه ذيل برای آن پايگاه خبری ارسال شده است كه انتظار می رود مطابق با قانون مطبوعات و به منظور تنوير افكار عمومی نسبت به انتشار آن اقدام شود.
 
متن جوابيه به شرح ذيل است :

 
آمارسازی و دروغ پردازی "اعتدال" نيست

پايگاه خبری تحليلی اعتدال، در تاريخ 30 دی ماه 1393 در مطلبی با عنوان "عليرغم اظهارات مسئولان صداوسيما؛ بودجه صداوسيما 5 برابر بودجه كشور رشد كرده است!" با دستكاری و قلب آمار به دروغ‌پردازی و تحليل‌های واهی و بی‌پايه در خصوص بودجه پيشنهادي سازمان صداوسيما در لايحه دولت پرداخته است.  مقايسه آمار ارائه شده در اين پايگاه با اعداد و ارقام واقعی لايحه، گواهی بركذب بودن ادعای مطلب منتشر شده است.

1. در جدول ارائه شده در آن يادداشت، بودجه سال 93 سازمان صداوسيما بدون احتساب بودجه عمرانی اما بودجه سال 94 با احتساب بودجه عمرانی ذكر شده و بر اين اساس رشد بودجه صداوسيما نسبت به سال قبل 48/22 درصد عنوان شده است. در حالی كه با منطق ساده رياضی هر دو بودجه يا بايد بدون بودجه عمرانی و يا با احتساب آن مورد مقايسه قرار گيرد.


 


قانون بودجه سال 1393


لايحه بودجه سال 1394


درصد رشد


 جاری


872 ميليارد تومان


932 ميليارد تومان


8/6%


جاری و عمرانی


967 ميليارد تومان


1068 ميليارد تومان


10%

2. اتّفاقاً مقايسه بودجه جاری دو سال(بدون احتساب بودجه عمرانی) بيانگر نكات مهمتری است. بودجه جاری سال 94 به ميزان 932 ميليارد است كه در مقايسه با 872 ميليارد بودجه جاری سال 93، تنها 8/6 درصد رشد را نشان می دهد كه با توجه به 14 درصد پيش بينی افزايش حقوق كاركنان برای سال آينده، در حقيقت بودجه جاری سازمان 2/7 درصد كاهش يافته است.



بودجه جاری سال 93


بودجه جاري سال 94


درصد


با احتساب 14% افزايش حقوق كاركنان


872 ميليارد تومان


932 ميليارد تومان


8/6% رشد


2/7% كاهش


3. لايحه دولت در سال 93، براي صداوسيما 890 ميليارد درآمدزايي را تكليف كرده بود و اين ميزان در سال 94 به 1200 ميليارد افزايش يافته كه به‌معناي رشد 8/34 درصدی است.


بديهی است برنامه‌ريزان بودجه كشور و نگارنده يادداشت نادرست مذكور درك خواهند كرد كه اين به‌معنای لزوم افزايش حجم آگهی ها و نرخ آن در رسانه ملّی است. اين در حالی است كه رياست محترم و همه كاركنان رسانه ملّی از تحميل اين بار مالی غيرفرهنگی كه بر ميزان مخاطب و اعتبار رسانه لطمه وارد خواهد كرد ناراضی‌اند و اين برنامه با تدبير و سياست رسانه ملّی و رياست جديد اين سازمان مبنی بر كاهش حجم آگهی و تبليغات مغايرت كامل دارد؛ لذا به انحاء مختلف، مراتب اعتراض و نگرانی خود را از تحميل چنين تكليفی كه ماهيّت و رسالت فرهنگی و هنری رسانه ملّی را تحت‌الشعاع قرار داده و به آن لطمه می‌زند اعلام نموده و از دولتمردان و نمايندگان محترم مجلس به‌ويژه كميسيون فرهنگی، انتظار عنايت ويژه و عزم جدّی در مقام طرح و لايحه بودجه و اصلاح اساسي آن دارند. شايسته نيست كه دولت چنين باری را بر دوش رسانه ملّی گذاشته و حاميان دولت در مقام منتقد بنشينند. متأسّفانه رويه مذكور كه نشانه‌ای از اعتدال در آن به چشم نمی‌خورد هم در برخورد با آمار و ارقام و هم در نقد غيرمنصفانه به تكليف درآمدزايی سازمان كه با عبارتي همچون "آنتن فروشي" از آن ياد مي‌‌كند، نادرست است و دولت بدون اخذ نظر سازمان و بدون تشكيل جلسه بصورت يكطرفه افزايش درآمدها را مصوّب نموده و به تبعات فرهنگی آن توجّه لازم نداشته است.

4. متاسفانه پايگاه مذكور با ارائه آمار غلط و مقايسه بی‌مبنای رشد بودجه سازمان با رشد بودجه كلّ كشور، باعث گمراه شدن اذهان خوانندگان شده است. مقايسه ميزان رشد اعتبارات ديگر سازمان‌های فرهنگی همچون سازمان ميراث فرهنگی (29 درصد)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (21 درصد)، وزارت ورزش و جوانان (48 درصد) و... در مقايسه با رشد 10 درصدي اين سازمان، خود بيانگر كمترين ميزان رشد است كه جای تأمّل و تأسّف بسيار دارد.

جدول ميزان رشد اعتبارات دستگاه‌های فرهنگی دولت در سال 1394 (بودجه جاری و عمرانی)



سازمان صداو سيما


سازمان ميراث فرهنگی


وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


وزارت ورزش و جوانان


10%


29%


21%


48%


5. صرف نظر از تحليل اعداد و ارقام، تحليل‌های بی‌پايه و اساس ديگري در خصوص كيفيّت برنامه‌ها و مقايسه‌های ناصواب با برنامه‌های شبكه‌های ماهواره‌ای و سريال‌های تركی– كه مشحون از شخصيّت‌ها، داستان‌ها و روابط خارج از عرف و فرهنگ ايرانی و ارزش‌های اسلامی است و گويا نگارنده يادداشت را به خود جذب كرده است- مطرح شده كه قابل نقد و تحليل است. روندكاهش ميزان تماشای ماهواره در مقابل افزايش ميزان مخاطب و رضايتمندی و اعتماد آنها به رسانه ملّی طی سنوات اخير (به‌استناد تحقيقات و آمارهاي مراكز پژوهشی و علمی) از جايگاه ارزشمند صداوسيما در ميان خانواده‌ها و اقشار گوناگون مخاطبان حكايت دارد و اين برخوردهای مغرضانه و بی پايه، چيزی از عزم مديران، برنامه سازان و هنرمندان رسانه ملّی كه در صف مقدّم مقابله هوشمندانه و متعهدانه با تهاجم فرهنگی دشمنان نظام هستند نخواهدكاست.


انتهای پیام/رس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۳:۳۱ ۰۳ بهمن ۱۳۹۳
خدا قوت و با تشکر فراوان از زحمات شبانه روزی دست اندرکاران صدا وسیما پاسخ منطقی شما
آخرین اخبار