زنجان؛

8 هزار راس گوسفند، حاصل تکثیر موفقیت آمیز ژنی در استان زنجان

طرح اصلاح نژاد گوسفند نژاد افشار که از 10 سال پیش در زنجان آغازشده بود ، سال گذشته به مرحله تجاری رسید و اکنون مرحله تکثیر موفقیت آمیز را به ثبت رساند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛ معاون دام و طیور جهاد کشاورزی زنجان گفت: در این مرحله گوسفند نژاد افشار در قالب 42 گله صنعتی و روستایی پرورش یافت.

رستم خانی افزود: این گله ها در 20 روستای شهرستانهای زنجان و ماهنشان پرورش داده شد ونتیجه آن تکثیر 8 هزار راس گوسفند است .

وی ادامه داد: ارزش ریالی هرقوچ ومیش ژن داربین 8 تا 30 میلیون تومان است که با اجرای فاز تکثیری قیمت هر گوسفند به کمتر از 5 میلیون تومان رسید.

طرح پژوهشی اصلاح نژاد قوچ افشار وچند قلوزایی این نژاد در دانشگاه زنجان و باهمکاری جهادکشاورزی زنجان آغازشده بود.

اجرای طرح چندقلوزایی نژاد افشار در حوزه دامپروری ، منطبق بر مبانی اقتصاد مقاومتی است که علاوه بر تثبیت واصلاح نژاد و بومی کردن محصول تولیدی، موجب افزایش تولیدات دام سبک در منطقه و کشورمی‌شود.

معاون دام و طیور جهاد کشاورزی زنجان گفت : ژن های چند قلو زا پس از بررسی های مختلف از گوسفند نژاد برولامرینو از نیوزلند به زنجان برای ترکیب با نژاد گوسفند افشار به ایران انتقال داده شده بود.

توان دوقلو زایی گوسفند نژاد افشار به طورمتوسط برای هر100 گوسفند 110 راس است اما با اجرای طرح انتقال ژن چندقلوزایی این توان به ازای هر100 گوسفند حداقل به 240 رسیده است که درنسل های بعدی به 3 برابرنیز خواهدرسید.

سرعت رشد بالا، تولید شیر مطلوب ، سازگاری سریع با محیط ، عادت پذیری با شرایط آب و هوای مناطق سرد ، قدرت راهپیمایی مناسب ، توان چند قلوزایی ومقاومت بالا درمقابل امراض ، ویژگیهای ژن گوسفندی افشار است.

کارشناسان حوزه دامداری معتقدند بیش از 90 درصد درآمد یک دامداراز فروش بره تامین می‌شود که اگر بتوان تعداد بره‌‌های زایمان یک میش را افزایش داد ، به همان میزان می توان شاهد افزایش درآمد دامداران بود.


انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.