ساده‌سازی فرآیندهای ترخیص کالا

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر گفت: فناوری‌ اطلاعات و پیاده سازی گمرک الکترونیک در بوشهر توسعه یافته است و فرآیندهای ترخیص کالا در گمرکات بوشهر ساده‌سازی شد.

ساده‌سازی فرآیندهای ترخیص کالا
به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، بهنام نوروزی صبح چهارشنبه در بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران از پنجره تجارت فرامرزی مستقر در گمرک بوشهر گفت: پنجره تجارت فرامرزی با هدف شتاب در روند صادرات و واردات کالا و تسریع در امور تجارت در راستای توسعه فناوری‌ اطلاعات و پیاده سازی گمرک الکترونیک به دو صورت فیزیکی و مجازی در گمرک بوشهر راه‌اندازی شده است.

وی افزود: با راه اندازی این پنجره تبادل اطلاعات و ارتباط با سازمان‌های همکار و ذی‌ربط در امر تجارت با گمرک به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد.

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر اضافه کرد: هم اکنون حدود ۲۲ سازمان از طریق این پنجره با گمرک تبادل اطلاعات دارند و صدور مجوزهای ترخیص کالا از طریق این پنجره توسط سازمان‌های همکار گمرک به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

نوروزی افزود: بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی، سازمان ملی استاندارد، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، سازمان غذا و دارو، سازمان توسعه تجارت، نیروی انتظامی، سازمان حفظ نباتات و سازمان دامپزشکی کشور از جمله ۲۱ سازمانی هستند که تبادل اطلاعات و صدور مجوزها با استفاده از سامانه جامع گمرکی به‌صورت الکترونیکی صورت می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی و پنجره تجارت فرامرزی زمینه جعل اسناد از بین رفته است، گفت: زمانی که اسناد به‌ صورت کاغذی در گمرک صادر و یا بین دستگاه‌های مرتبط منتقل می‌شود امکان جعل اسناد وجود داشت اما  با الکترونیکی شدن فعالیت‌ها خوشبختانه زمینه جعل اسناد از بین رفته است.

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر، صرفه جویی در وقت و هزینه تجار و بازرگانان، سالم‌سازی محیط کسب‌وکار و ساده‌سازی فرآیندهای ترخیص کالا را از مهمترین ویژگی های این سامانه برشمرد.

محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران ضمن بازدید از گمرک و بندر بوشهر از پنجره تجارت فرامرزی مستقر در گمرک بوشهر بازدید کرد.

انتهای پیام/ ث

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.