روزنامه فرانسوی لوموند گزارش داد:

وعده‌های ترامپ آزمونی برای افزایش بدهی آمریکا

به نوشته لوموند وعده‌های دونالد ترامپ ممکن است آمریکا را به سوی کسری بودجه بی‌سابقه در دهه آینده سوق دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه فرانسوی لوموند در مقاله‌ای با عنوان «وعده‌های ترامپ آزمونی برای افزایش بدهی آمریکا» به قلم «استفان لوئه» خبرنگار این روزنامه در نیویورک نوشت: پس از زمان وعده‌های انتخاباتی، دونالد ترامپ باید با واقعیت روبه‌رو شود. اگر به آخرین ارزیابی‌های بودجه‌ای اداره بودجه کنگره آمریکا که یک نهاد غیرحزبی است، نگاه کنیم، به نظر نمی رسد این واقعیت، واقعیت دلپذیری باشد. براساس اطلاعاتی که روز سه شنبه 24 ژانویه انتشار یافت، بدهی دولتی آمریکا در ده سال آینده به 10 هزار میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. باتوجه به قصد رئیس جمهور جدید آمریکا برای کاهش «گسترده» مالیات، افزایش بودجه دفاعی و طرح بلندپروازانه سرمایه گذاری یک هزار میلیارد دلاری در زیرساخت‌ها، این نگرانی وجود دارد که روند افزایش بدهی دولتی تسریع شود.

کسری بودجه آمریکا در سال مالی جاری، که 30 سپتامبر سال 2017 پایان می‌یابد، اندکی کاهش می‌یابد و به 559 میلیارد دلار می رسد. پیش بینی می شود این کسری در سال 2018 هم به 484 میلیارد دلار کاهش یابد. این کاهش کسری بودجه به مدد کاهش هزینه های نظامی و غیرنظامی میسر شده است. اما به گفته دفتر بودجه کنگره آمریکا احتمال دارد این روند خیلی زود، به علت افزایش ناگهانی هزینه‌های سلامت و بازنشستگی که ناشی از پیر شدن جمعیت آمریکا است، متوقف شود.

-وعده‌ها بر ضد واقعیت
حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا وعده‌های زمان انتخابات ترامپ با این ارزیابی‌ها تطابق دارد؟
اگر کاری صورت نگیرد کسری بودجه آمریکا در سال 2023 به یک هزار میلیارد دلار و در سال 2027 به یک هزار و چهارصد میلیارد دلار می‌رسد که پنج درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. در این تاریخ بدهی دولتی آمریکا هم می بایست به 89 درصد ثروت ملی رسیده باشد که این میزان می تواند بر اعتماد سرمایه گذاران در خصوص توان بازپرداخت آمریکا تاثیر منفی بگذارد. این معادله به اندازه‌ای پیچیده است که پیش‌بینی‌های مربوط به رشد اقتصادی را هم نسبتا بدبینانه می‌کند: 

رشد اقتصادی سالانه حدود 1/9 درصدی طی ده سال آینده

«میک مالوینی» که از سوی ترامپ برای تصدی اداره مدیریت و بودجه معرفی شده است، روز سه‌شنبه در برابر سنا یادآوری کرد که هدف رئیس جمهوری رساندن رشد اقتصادی به حدود 4 درصد است، که این میزان امکان کاهش بدهی کشور را بدون تحمیل اصلاح بودجه فراهم می‌کند. 

مولوینی اعلام کرد بدهی مشکلی است که دیر یا زود باید به آن پرداخت، اما با این حال قول داد که رئیس جمهور به وعده خود برای حفظ دو نظام فدرال تامین اجتماعی (بیمه بازنشستگی) و مدیکر (بیمه درمانی افراد بالای 65 سال) عمل خواهد کرد. ترامپ با این وعده‌های انتخاباتی آرای مردم ایالت‌های غرب میانه آمریکا را کسب کرد، ایالت‌هایی که احتمالا اولین قربانی پیامدهای منفی ناشی از این مزایای اجتماعی خواهند بود. 

-افزایش ناگهانی بازنشسته‌ها
اما امروز معلوم نیست با به قدرت رسیدن انبوهی از  بازنشسته‌ها، این تدابیر چگونه می‌تواند ادامه یابد. شاید یکی از راه حل‌ها افزایش سن استفاده کنندگاه از این دو نظام بیمه‌ای باشد. ولی معلوم نیست مردم آن را بپذیرند. کاهش‌های بودجه دیگری هم در راه هستند مثل حذف صندوق هنرهای ملی، آژانس فرهنگی فدرال آمریکا. اما این فقط قطره‌ای از دریا است. با حدف این صندوق فقط 300 میلیون دلار یعنی 0/025 درصد از هزینه‌ها، صرفه‌جویی می‌شود.

انتقادها از وعده‌های انتخاباتی ترامپ، محدود به قانونگذاران دموکرات نیست بلکه قانونگذاران جمهوریخواه هم به انتقاد از او پرداخته‌اند. 

«باب کورکر»، سناتور جمهوریخواه در نشست سنا گفته است: «ترامپ در مبارزات انتخاباتی چیزهایی گفت که امیدوار بودم نگوید، چیزهایی که کاملا غیرواقع ‌بینانه است.» جان مک کین همتای او از ایالت آریزونا هم در باره اراده مولوینی برای افزایش هزینه‌های ارتش ابراز تردید کرده است چون وقتی مولوینی قانونگذار بود همیشه مخالف این کار بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار