اردبیل؛

رونمایی از کتاب «طبیعت درمانگر و نعمت‌های شفابخش» در جهاددانشگاهی اردبیل

طی مراسمی در جهاددانشگاهی استان اردبیل و با حضور مدیر گروه تاریخ علوم پزشکی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران از کتاب «طبیعت درمانگر و نعمت‌های شفابخش» رونمایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازاردبیل؛ رامز نصیری‌صالح، رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل در مراسم رونمایی کتاب «طبیعت درمانگر و نعمت‌های شفابخش» در جهاددانشگاهی اردبیل اظهار داشت: کتاب «طبیعت درمانگر و نعمت‌های شفابخش» با حمایت مرکز رشد واحدهای فناوری گیاهان دارویی جهاددانشگاهی اردبیل و توسط انتشارات این واحد منتشر شده‌ است.

وی گفت: استان اردبیل یکی از قطب‌های گیاهان دارویی در کشور است و به همین خاطر ساماندهی کشت، برداشت و فرآوری آن ضرورت دارد.

نصیری صالح به فعالیت‌های جهاددانشگاهی استان اردبیل در زمینه ترویج و فرهنگ‌سازی استفاده از گیاهان دارویی اشاره کرده و بیان کرد: در مرکز رشد واحدهای فناوری گیاهان دارویی جهاددانشگاهی اردبیل زمینه برای فعالیت محققان گیاهان دارویی برای معرفی و تولید دارو فراهم شده است.

مدیرگروه تاریخ علوم پزشکی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این مراسم تصریح کرد: انتشار کتاب در زمینه گیاهان دارویی کاری ارزشمند است، زیرا در راستای فرهنگ‌سازی استفاده از این گیاهان گام برمی‌دارد.

حجت‌الاسلام محمدرضا رجب‌نژاد با بیان اینکه هیچ طبی در تضاد با سایر علوم طبی نیست، افزود: همه علوم طب مکمل هم هستند، ولی ممکن است در برخی امور طب سنتی و در برخی موارد طب رایج قوی‌تر باشد که باید از هر کدام در جای خود برای بهبود بیماری‌ها بهره گرفت.

وی با اشاره به اینکه نگاه ایران به طب و گیاهان دارویی در طول تاریخ انسانی و شفابخش بود، تصریح کرد: برخلاف سایر کشورهای جهان که در برخی موارد از علم داروسازی برای حذف مخالفان استفاده می‌کرده‌اند، اما در ایران در هیچ دوره تاریخی از این طب برای از میان برداشتن دشمنان استفاده نشده است.

مدیرگروه تاریخ علوم پزشکی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: تاکنون کتاب‌های مختلفی در زمینه گیاهان دارویی در کشور و استان اردبیل منتشر شده است، اما متاسفانه کتابی که صرف به گیاهان دارویی منطقه اردبیل بپردازد وجود ندارد و لذا این کمبود، تکلیف محققان و پژوهشگران این بخش را دو چندان می‌کند تا در راستای معرفی ظرفیتهای موجود اردبیل در زمینه گیاهان دارویی گام بردارند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.