نگرانی از مشکل آفرینی اختلاط شناورها در اسکله بندر دیر

جمعی از صیادان دیر استان بوشهر می گویند: اختلاط و ترافیک شناورهای تجاری و صیادی درحوضچه شیلات که در سالهای اخیر مشکلاتی برای شناورها ایجاد کرده است، همچنان ادامه دارد و باعث نگرانی آنها شده است.

نگرانی از مشکل آفرینی اختلاط شناورها در اسکله بندر دیر
به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، جمعی از صیادان دیر استان بوشهر اعلام کردند: ادامه ترافیک و اختلاط شناورهای تجاری، صیادی، قایق و کشتی های بزرگ در این اسکله و نبود امکانات ایمنی و آتش نشانی باعث ایجاد خسارت به شناورها خواهد شد که جبران ناپذیر است.

صیادان دیر، از مسئولان ذیربط خواستار تسریع در رسیدگی به این مشکل و حل آن شدند.

یکی از صیادان با سابقه دیری گفت: اسکله اختصاصی شیلات و صیادان برای 100 شناور صیادی احداث شده است و ظرفیت 500 شناور باری و صیادی ندارد، طوریکه هم اکنون در زمان تردد در حوضچه، شناورها با هم برخورد می کنند.

احمد مومنی افزود: بارها این موضوع با مسئولان تعاونی صیادان و شیلات بصورت حضوری و مکتوب اعلام شده اما هنوز پس از گذشت سالها مشکل صیادان برطرف نشده است.

یکی دیگر از صیادان دیری گفت: وجود پمب بنزین در اسکله و در کنار پست پهلوگیری شناورها بسیار خطرآفرین است، طوریکه اگر در اسکله آتش سوزی مثل سال گذشته رخ دهد همه شناورها نابود خواهند شد.

رضا احمدی افزود: اکنون هر شناور با قیمت بالای یک میلیارد ریال با تسهیلات بانکی و قسط های دراز مدت خریداری شده که مسئولان باید چاره ای برای انتقال شناورهای باری از حوضچه اختصاصی شیلات به مکان دیگر داشته باشند تا بار ترافیکی در موج شکن کاهش یابد.

وی اضافه کرد: هم اکنون برخی از شناورهای باری و کشتی ها بزرگ صیادی هم در اسکله بدون هیچ فعالیتی پهلو گرفته اند که باید از اسکله خارج و به جای دیگر منتقل شوند.

مدیر تعاونی صیادان بندر دیر ضمن تایید مشکلات صیادان گفت: یکی از مصوبات اصلی و مهم در کمیته ساماندهی بندر در ارتباط با ترافیک شناورها در اسکله شیلات است که به دلایل نامعلومی اجرایی نشده است.

حسین بهشتی نژاد افزود: هم اکنون بیش از 50 شناور تجاری در اسکله شیلات پهلو گرفته اند که باعث ترافیک شدید شناورها شده و کسی پاسخگوی مشکلات صیادان نیست.

وی گفت: اگر مسئولان مشکل ترافیک شناورها را حل نکنند و سیستم اطفای حریق در اسکله نصب و راه اندازی نشود امکان خطر و آتش سوزی و به دنبال آن تلفات مالی و جانی بسیار بالایی وجود دارد.

رئیس اداره شیلات دیر با تایید پهلوگیری شناورهای باری در حوضچه مربوط به شیلات گفت:گنجایش اسکله اختصاصی شیلات برای پهلوگیری 75 شناور بوده که اکنون 500 شناور باری و صیادی در این اسکله پهلو می گیرند.

عقیل امینی افزود: شب گذشته بر اثر وزش باد شدید شناورهای باری و صیادی به هم برخورد کرده و صدمات زیادی به همدیگر وارد کردند.

وی در ارتباط با نبود سیستم آتش نشانی و اطفای حریق در اسکله صیادی بندر دیر گفت: در ارتباط نامه نگاری شده اما هنوز این سیستم راه اندازی نشده است.

رئیس شیلات بندردیر اظهارداشت: نظارت روی شناورهای ورودی بدون اجازه شیلات به حوضچه صیادی توسط مرزبانی باید صورت بگیرد.

فرماندار دیر گفت: اگر شناورهای غیر فعال و از کارفتاده به مکان دیگری انتقال داده شود و هر شناور باری و صیادی در پست اختصاصی خود پهلو بگیرد و به کار خود ادامه بدهkد، هیچ مشکل ترافیکی ایجاد نمی شود.

حمزه اعتماد ضمن تایید مشکل اختلاط شناورهای باری و صیادی اظهارداشت: اداره بندر و دریانوردی متولی بندر و شناورهای باری است و باید برای پهلوگیری این شناورها چاره اندیشی کند.

وی گفت: مسئولان اداره بندر و دریانوردی در جلسه گذشته قول دادند که اسکله الی شمالی برای پهلوگیری شناورهای باری درنظر بگیرند اما هنوز این کار عملیاتی نشده و شناورها در اسکله با مشکل روبرو هستند.

در تیرماه سال گذشته براثر آتش سوزی 19شناور باری و صیادی در اسکله بندردیر استان بوشهر در آتش سوختند که میزان خسارت این آتش سوزی 110میلیاردریال اعلام شد.

در بندردیر(dayyer) در 200 کیلومتری جنوب بوشهر به عنوان بزرگترین بندر صیادی جنوب کشور بیش از 500 شناور در زمینه سفاری و صیادی مشغول فعالیت هستند.

انتهای پیام/ ث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.