معاون وزیر امور خارجه:

غنی‌سازی در کشور یک روز هم تعطیل نشده است

عضو تیم مذاکره کننده ایران برجام را یکی از پایه‌های قدرت ایران اسلامی دانست و گفت: غنی‌سازی در کشور یک روز هم تعطیل نشده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ عراقچی،معاون وزیر امور خارجه عصر امروز درجلسه شورای اداری استان که در تالار معصومیه برگزار شد، با اشاره به اینکه سیاست آمریکا توقف کامل برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران بوده است،گفت: یک روز هم غنی‌سازی در کشور تعطیل نشده و ایران اسلامی قطعنامه‌های بسیاری را لغو کرده است هر چند تعداد ماشین‌ها محدودتر شده اما تحقیق و توسعه به کار خود ادامه می‌دهد هفته گذشته پیشرفته‌ترین ماشین غنی‌سازی آی‌آر هشت مراحل آزمایشی را می گذراند که این ماشین 24 برابر آی‌آر یک است هر چند آی‌آر 6 در حال آزمایش است اما هر کدام بهتر جواب دهد ماشین آینده نظام اسلامی خواهد بود.

عراقچی با تاکید بر اینکه برجام برنامه هسته‌ای را به صورت مشروع و قانونی با نظارت شورای امنیت دنبال می‌کند خاطرنشان کرد: ماشین آی‌آر هشت طی هفت تا هشت سال آینده به بهره‌برداری می‌رسدو می‌توانیم به غنی‌سازی صنعتی برسیم،و بر آن هستیم راکتور آب سنگین اراک را با قلب دیگری جابه جا می‌کنیم که در حال طراحی و ساخت است.

وی برجام را دستاورد مذاکره سه ساله با گروه5+1 دانست و تصریح کرد: به همان میزانی که طی این سه سال خباثت کردند و مذاکره با آنها سخت بود بعد از اجرایی شدن آن هم سنگ‌اندازی کردند، و ما درمقابل بد عهدی های ایستادگی کردیم.
 
عراقچی ‌با تاکید بر اینکه دولت از برداشته شدن موانع توسط برجام استفاده کرده است،گفت:‌برجام باید موانع فروش نفت ایران را بر می‌داشت چراکه میزان فروش نفت قبل از توافق کاهش چشمگیری داشت وخوشبختانه بعد از برجام به چهار و نیم میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

 عضو تیم مذاکره کننده با اشاره به اینکه پتروشیمی نزدیک به 30 درصد افزایش صادرات داشته است، افزود: مهم‌ترین حوزه حمل و نقل عرصه کشتی‌رانی است که با برجام در این حوزه مشکل خاصی وجود ندارد کشتی‌ها به منابع داخلی ایران دسترسی دارندو موضوع بیمه نفت‌کش‌ها رفع شده است.

عراقچی به اقدام اخیر رئیس جمهورآمریکا اشاره کرد وگفت:این اقدام اعتراض مقامات سازمان ملل و کشورهای دیگر و جمع زیادی از مسلمانان دنیا در پی داشته که نشان دهنده خصومت آمریکا است که همواره وجود داشته وکماکان ادامه دارد. نسبت به آینده خوش‌بین هستیم در انتخابات آینده مشارکت مردم این قدرت را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.