حجتی خبر داد:

کیفیت گندم داخلی مطلوب است/ رکورد تولید شکر شکست

معاونت امور زارعت جهاد کشاورزی گفت: هر زمانی که در تولید گندم توفیقی حاصل شد مذاکراتی مربوط به کیفیت گندم مطرح شد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان عباس کشاورز معاون امور زارعت وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دولت یازدهم کار خود را با وابستگی 23 میلیون تن واردات به ارزش بالغ بر 14.5 میلیارد دلار آغاز کرد.

وی با اشاره به وضعیت سایر حوزه ها در دولت قبلی گفت: دولت یازدهم در ابتدای کار خود با وضعیت نامناسب عرضه کود مکانیزاسیون رها شده، ساماندهی اندک بذر و افزایش قابل توجه سطح زیرکشت گندم مواجه شد که در این راستا اقدام به آسیب شناسی و تهیه برنامه برای محصولات اساسی کشور نمود.

کشاورز ادامه داد: علی رغم آنکه در برنامه چهارم دولت مکلف به افزایش بهره وری 25 درصدی بود اما طی سال های 86 تا 99 عملکرد و بهره وری بسیار ناچیز بود ضمن آنکه عملکرد در تولید محصولاتی نظیر چغندر، کلزا، پنبه عملکرد کاهشی داشته که همین امر تاثیر بسزایی در ناپایداری بخش داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به فعالیت های بخش زارعت در دولت یازدهم گفت: به طور کلی برنامه جامعی برای محصولات تعریف کردیم که در ان انتظارات از تمامی بخش های وزارتخانه، سازمان حفظ نباتات، آموزش و تحقیقات، گیاه پزشکی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی و توجه به کشت فراسرزمینی در آن ترسیم شد.

وی با اشاره به ضرورت کاهش سطح زیر کشت گندم اظهار داشت: با توجه به آنکه کشور ظرفیت توسعه اراضی ملی را ندارد کماکان می بایست سطح زیرکشت گندم کاهش یابد و ازطرفی کشت برخی محصولاتی نظیر چغندر قند و برنج در استان های غیرشمالی اصلاح شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آنکه آب مهمترین چالش در آینده محسوب می شود گفت: از این رو لازم است که برنامه تست نشائی، آبیاری میکرو، معرفی گیاهان با طول رشد کوتاه و کشاورزی حفاظتی که صرفه جویی آب و پایداری تولید در بخش را به همراه دارد مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به وضعیت کنونی کود و بذر در کشور گفت: در حال حاضر کودها با عناصر غذایی مناسب به کشور عرضه می شوند ضمن آنکه کشاورزان در دسترسی به آن نارسایی ندارند و همچنین تولید بذر به بخش خصوصی واگذار شده که با ایجاد اصلاح نباتات در کشور باید گفت که کیفیت بذرهای داخلی به مراتب از خارجی ها بیشتر است.

این مقام مسئول با اشاره به وضعیت مکانیزاسیون در دولت یازدهم بیان کرد: طی سال های 92 تا 95 وزارت خانه تسهیلاتی بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات و همچنین بیش از  600 الی 700 کمباین برنج به بخش اختصاص داده که این امر کماکان باید ادامه یابد چرا که در کاهش هزینه ها و صرفه جویی آب تاثیر بسزایی دارد.

کشاورز با اشاره به وضعیت گلوتن گندم اظهار داشت: موضوع کیفیت گندم طی 25 سال گذشته با توفیقات در افزایش و خودکفایی محصول به مذاکره کشیده می شود اما باید گفت که گندم های کشور برای مصارف نان های مسطح و حجیم، صنایع بیسکویت و ... بسیار مناسب هستند.

وی ادامه داد: برخی از کیفیت ها در گندم نیست اما در آب قابل اندازه گیری و نگرانی از این حیث وجود ندارد.

این مقام مسئول با اشاره به خرید تضمینی گندم بر مبنای کیفیت بیان کرد: با توجه به آنکه کیفیت گندم تحت تاثیر مدیریت زارعی و مبارزه هرز در مزرعه است نگرانی از این حیث وجود ندارد.

معاون حجتی با اشاره به وضعیت آفت کش ها در بخش کشاورزی بیان کرد: طبق قوانین برای هر یک از آفت ها باید بین 3 تا 5 آفت کش وجود داشته باشند که متاسفانه ما با کاهش تنوع روبرو هستیم اما این امر به معنای استفاده زیاد از سموم نیست.

گفتنی است دومین نارسایی در آفت کش ها عدم عرضه آفت کش دوستدار محیط زیست است که خوشبختانه طی یک سال و نیم گذشته با اقداماتی در این زمینه حدود 70 الی 80 آفت کش جدید به ثبت رسیده است.

*کاهش واردات شکر ظرف 3سال گذشته رخ داد

وی با اشاره به وضعیت تولید شکر در سال جاری گفت: امسال مجموع تولید شکر به یک میلیون و 650 هزار تن رسید که این میزان در صنعت بی سابقه است.

کشاورز در ادامه یادآور شد: عملکرد چغندر قند ظرف سه سال گذشته از 42 تن به 55 تن رسید که با احتساب قیمت جهانی هر کیلو شکر 400 دلار 220 میلیون یورو صرفه جویی و کاهش واردات داشته ایم.

وی با اشاره به وضعیت الگوی کشت و محدودیت کشت تولید برخی محصولات عنوان کرد: در رابطه با الگوی کشت مطالعات و اقداماتی به صورت کلان تهیه شده به طوری که  تولید محصولات سبزی و سیفی از فضای باز به گلخانه ها انتقال داده شود و محصولات آب بر نظیر برنج در استان های غیرشمالی محدود شود و برای آن پیشنهادات دیگری جایگزین می شود.

*کشاورزی حفاظتی، حفظ منابع آب و خاک را به همراه دارد

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مزایای کشاورزی حفاظتی اظهار کرد: اگر چه ورود به این حوزه سخت است و در سال نخست تولید بالایی نمی دهد اما از نظر آب و خاک با روش های مرسوم قابل قیاس نیست و از طرفی ما به دنبال آن هستیم که گاوآهن از بخش حذف شود چرا که می تواند به پایداری خاک کمک نماید.

وی با اشاره به تولید و نوسانات قیمت محصولات اساسی در بازار گفت: با توجه به واردات محصولات نظیر روغن و تولید و ذخیره سازی مناسب شکر و برنج دلیلی برای گران فروشی نیست ضمن آنکه تنظیم بازار خرده فروشی وظیفه قانونی ما نیست.

کشاورز با اشاره به تاثیر کاهش تعرفه واردات بیان کرد: اگر واردات در زمان عرضه تولید محصولات داخلی به بازار بیاید می توانست خسارت زا باشد اما در زمان خارج از فصل لطمه ای به تولید نمی زند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار