کرمانشاه؛

مشکلات مانع پیوستن تالاب هشیلان به کنوانسیون جهانی

کارشناس مسئول تالاب‌های اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: پیوستن تالاب هشیلان به کنوانسیون جهانی رامسر هنوز محقق نشده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛جمال رحمانی با اشاره به اینکه در کل کشور حدود 22 تالاب عضو کنوانسیون جهانی "رامسر" هستند، اظهار کرد: متاسفانه حدود 70 درصد از تالاب‌های کشور در معرض خطر قرار دارند.


وی تغییرات اقلیمی، گرم شدن آب و هوا، کاهش بارندگی و ... را از جمله عوامل در معرض خطر بودن تالاب‌ها دانست و افزود: این شرایط باعث شده بسیاری از تالاب‌ها در معرض خشک شدن باشند.

به گفته رحمانی تالاب هشیلان با حدود 450 هکتار وسعت مصوب، از 407 جزیره کوچک و بزرگ تشکیل شده که وسعت این جزایر متفاوت و از یک مترمربع تا سه هکتار است. از این تعداد 110 جزیره برجسته و نمایان هستند.

وی با بیان اینکه جنس تالاب هشیلان تورب‌زار (ذغال سنگ ناقص) است، خاطرنشان کرد: چنین تالابی معمولا باید در مناطق سردسیر ایجاد شود و تشکیل آن در منطقه گرم و خشک مانند کرمانشاه یک اتفاق نادر و منحصر به فرد است.

رحمانی در خصوص گونه‌های گیاهی و جانوری تالاب هشیلان نیز اظهار کرد: از مهمترین گونه‌های حیوانات تالاب می‌توان به گرگ، شغال، روباه، کل و بز، گراز، گورکن، تشی، سمور و گربه وحشی اشاره کرد.

وی همچنین تالاب هشیلان را میزبان حدود دو هزار پرنده مهاجر در سال دانست و تصریح کرد: برخی از گونه‌ها از جمله لک‌لک و اردک سرسبز نیز بومی تالاب هستند، همچنین گونه‌های دیگری از جمله عقاب تالابی، سارگپه، دلیجه و جغد نیز در محدوده تالاب هشیلان زندگی می‌کنند.


به گفته این کارشناس، گیاهانی که در محدوده تالاب هشیلان وجود دارد نیز شامل جگن، نی، لویی و ... است. اگرچه این تالاب در سال‌های 87 و 94 به دلیل کم آبی خشک شد، اما اکنون وضعیت مناسبی دارد.

رحمانی با اشاره به احداث یک بند آبی در انتهای تالاب، تاکید کرد: در فصل بارندگی این بند را می‌بندیم تا آب در تالاب ذخیره شود.

کارشناس مسئول تالاب‌های اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه از پیوستن تالاب هشیلان به کنوانسیون جهانی رامسر هم یاد کرد و افزود: این کار هنوز نهایی نشده و باید زمینه‌های آن فراهم شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات مهم ثبت تالاب هشیلان در کنوانسیون رامسر تصرفات آن است. حدود 22 مورد تصرف در این محدوده وجود دارد که 14 مورد آن خلع ید شده و مابقی نیز در دست اقدام است.

وی معتقد است، برخی از نقاط تالاب نیز نیازمند تملک است که به دلیل محدودیت اعتبار، این امر نیز با مشکل مواجه شده است. اگر این مشکلات حل شود می‌توانیم وسعت تالاب را به 550 هکتار افزایش دهیم و سپس برای ثبت آن دوباره اقدام کنیم.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.