مشهد؛

اختصاص ۳۰۰میلیارد ریال برای مرمت قنات‌های ایرانی

۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و بهسازی قنات‌های ایرانی اختصاص می یابد

اختصاص  ۳۰۰میلیارد ریال برای مرمت قنات‌های ایرانیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،معاون سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری کشور در حاشیه بازدید از قنات قصبه گناباد با اعلام این خبر گفت: با ثبت جهانی ۱۱ قنات ایرانی، ۳۰۰ میلیارد ریال ردیف بودجه از سوی سازمان جهانی یونسکو برای مرمت و ساخت زیرساخت‌های این قنوات در نظر گرفته‌شده و علاوه بر آن در سال آینده نیز بودجه‌ای برای این قنوات در نظر گرفته می‌شود.
محمدحسین طالبیان افزود: قنات‌های ایران حاصل دست رنج اجداد ما در سراسر کشور است و با توجه به اینکه اکثر قنوات کشور در مکان‌های بیابانی ایجادشده است دارای ساختار و فنّاوری پیچیده و ویژه‌ای است لذا نوع مهندسی قنوات، کارشناسان یونسکو را در ثبت جهانی این آثار متقاعد کرد.
طالبیان با بیان اینکه ۳۷ هزار رشته قنات در کشور وجود دارد، تصریح کرد: هم اکنون تنها ۱۱ رشته قنات به‌ صورت مشترک و در قالب قنات‌های ایرانی ثبت جهانی شد که محوریت ثبت جهانی این ۱۱ رشته قنات با قنات قصبه گناباد بود چرا که این قنات مهندسی‌ترین قنات جهان است و از لحاظ قدمت نیز ناصر خسرو در سفرنامه خود به قنات قصبه اشاره‌ کرده است.
معاون سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری کشور بابیان اینکه ایران یکی از چهار تمدن جهان را داراست، خاطرنشان کرد: مردم ایران باید از قنات‌های ایران بازدید کنند زیرا یونسکو قنات‌های ایران را یک خلق شگرفت در جهان می‌داند لذا نام گناباد بر فراز قله جهانی قرار دارد.
طالبیان ادامه داد: برای گردشگر جهانی دیدن قنات تنها مهم نیست بلکه آن‌ها برای مشاهده کل آثار تاریخی به این شهرستان سفر می‌کنند البته باید شرایط بازدید از قنات نیز برای گردشگران فراهم شود اما این بازدید نباید به‌گونه‌ای باشد که به این اثر جهانی آسیب برسد.
وی با بیان اینکه مطالعات اولیه برای ایجاد زیرساخت گردشگری قنات‌های ایرانی به یونسکو ارسال‌شده است، افزود: با توجه به عظمت مهندسی در قنات قصبه گناباد طی ۳ ماه آینده طرح مطالعاتی جامع برای این قنات تهیه و به سازمان یونسکو ارسال می‌شود.
انتهای پیام// ح ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.