فدراسیون و سازمان لیگ پاسخگو باشد؛

لیگی که عنوان برتری را یدک می‌کشد

مرحله مقدماتی لیگ برتر والیبال به پايان رسيد، آن هم در حالي كه شاهد بی‌نظمی‌های متعدد و تصمیمات بی‌ثبات در سازمان لیگ بودیم.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان،مرحله مقدماتی رقابت‌های لیگ برتر والیبال مردان ایران، گرامیداشت شهدای منا، كه از اواخر مهر و با حضور 12 تیم كار خود را آغاز كرده بود، به پایان رسید. در پایان این هفته، 6 تیم برتر مسابقات راهی پلی آف شدند و 4 تیم دیگر باید منتظر برگزاری دیدارهای عقب مانده تیم‌های پارسه و صالحین ورامین شوند تا تكلیف 2 سهمیه باقی‌مانده پلی‌آف مشخص شود. 

تیم‌های راه یافته به پلی آف از 20 بهمن ماه، رقابت خود برای قهرمانی را در فاز جدیدی آغاز خواهند كرد. سی‌امین دوره این مسابقات در حالی به ایستگاه پایانی خود در مرحله مقدماتی رسید كه شاید بتوان از لحاظ بی‌نظمی آن را بدترین لیگ چند سال اخیر نامید و به جرات می‌توان اذعان داشت كه واژه «لیگ برتر» به هیچ عنوان برازنده آن نبود.
 
كمتر ورزش‌دوستی را امروز می‌توان یافت كه چشمش روی موفقیت‌های والیبال بسته باشد. والیبال در سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشت و بسیار سریع توانست مسیری را طی كند كه مقصدش حضور در جمع بهترین‌ تیم‌های جهان بود. با وجود تمام موفقیت‌هایی كه امروز والیبال را از دیگر ورزش‌های تیمی ایران متمایز می‌كند، نمی‌توان لیگ بی‌برنامه و بی‌حاشیه والیبال و عدم ثبات تصمیمات سازمان لیگ فدراسیون این رشته را نادیده گرفت و به راحتی از آن عبور كرد.

بیست و نهمین دوره مسابقات لیگ كه 12 تیمی شروع شد و با انصراف تیم گوهر كویر زاهدان در میانه‌های راه به دلیل مشكلات مالی 11 تیمی تمام شد، با انتقادات گسترده‌ای همراه بود. با توجه هجمه‌ای كه به سازوكار اشتباه فدراسیون و سازمان لیگ در نحوه برگزاری مسابقات لیگ والیبال وارد شده بود، پیش‌بینی می‌شد سی‌امین دوره مسابقات، شكل و شمایل منظم‌تری داشته باشد.

به نظر می‌رسید فدراسیون والیبال این بار  بدون توجه به درآمدی كه از اخذ ورودی تیم‌ها به دست می‌آورد، به اینكه حضور تیم‌هایی كه توان همراهی مسابقات را ندارند می‌تواند چه آسیب‌هایی به بدنه والیبال وارد كند، توجه خواهد كرد. جلسه قرعه‌كشی مسابقات لیگ برتر و صحبت‌های محمدرضا داورزنی در این جلسه نشان از این داشت كه این بار شاهد لیگی منظم و با برنامه خواهیم بود. به خصوص اینكه رییس فدراسیون والیبال تاكید داشت كه به هیچ عنوان اجازه حضور تیم‌هایی كه بضاعت مالی كافی ندارند را نخواهد داد و ترجیح می‌دهد مسابقات لیگ با حضور هشت تیم برگزار شود تا اینكه تیم‌های بی‌برنامه و بدهكار پا به مسابقات بگذارند. اما زمان زیادی نگذشت كه همگان متوجه شدند داستان‌های فصل قبلی لیگ این بار هم در آستانه تكرار شدن است. این بار با شرایطی بسیار پیچیده‌تر و بدتر از فصل قبل.
 
 
ورامینی‌ها هی رفتند و هی آمدند!

نیم فصل اول رقابت‌های لیگ برتر والیبال در آرامش كامل و تقریبا به دور از حاشیه و جنجال و شكایت سپری شد. تنها مشكل، برگزار نشدن دیدار دو تیم صالحین و پارسه در هفته اول مسابقات بود كه به دلیل عدم تسویه حساب ورامینی‌ها با فدراسیون به آن‌ها اجازه بازی داده نشد. در ادامه و درست در اولین هفته از دور برگشت این مسابقات و در حالی كه كم و بیش زمزمه‌هایی مبنی بر مشكلات مالی و بدهی‌‌های تیم صالحین ورامین به گوش می‌رسید، بازیكنان این تیم حاضر به بازی مقابل تیم پارسه نشدند.

در پی این اتفاق سازمان لیگ فدراسیون والیبال در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تیم صالحین ورامین بر اساس آییننامه سازمان لیگ به دلیل دو شکست فنی از رقابت‌های لیگ برتر حذف شد. در اطلاعیه سازمان لیگ تاکید شده بود که بازیکنان تیم صالحین ورامین برابر آییننامه سازمان لیگ، بازیکن آزاد تلقی می‌شوند و می‌توانند با باشگاه‌های خواهان به شرط داشتن سهمیه، قرارداد منعقد کرده و پس از ثبت در هیات والیبال استان مربوطه، آن را به سازمان لیگ ارائه کنند. پس از این اتفاق هواداران صالحین ورامین کمپین فروش کلیه برای ماندن این تیم‌ در لیگ برتر به راه انداختند. پس از کش و قوس‌های فراوان و رایزنی‌هایی که صورت گرفت، این تیم به لیگ برتر بازگشت و تمرینات خود را از سر گرفت!

 آن هم در حالی كه درصد زیادی از بازیكنان این تیم از ورامین به تیم‌های دیگری رفته بودند! تیم صالحین در لیگ باقی ماند، در حالی که کار این تیم از نظر سازمان لیگ تمام شده بود اما فدراسیون، سازمان لیگ را دور زد تا هم اقتدار آن زیر سوال برود و هم دستاویزی شود برای رسانه‌های خارجی تا با عناوینی مثل «اتفاقات عجیب و غریب در لیگ ایران»،‌ اعتبار چندین ساله آن را خدشه‌دار کنند.ورامینی‌ها با هر ترفندی بود در لیگ ماندند اما بی‌ثباتی تصمیمات سازمان لیگ بیش از قبل به چشم آمد و سیل انتقادات را به راه انداخت.
 
سازمان لیگ و تصمیمات بی ثبات
 
جریان تیم پارسه اما کمی پیچیده‌تر بود. سازمان لیگ فدراسیون والیبال با توجه به اینکه باشگاه پارسه به تعهدات خود برای پرداخت قرارداد بازیکنان و کادر فنی این تیم اقدامی نکرده بود، برابر مفاد بند 7ــ27 آییننامه، این تیم را از لیگ برتر مردان حذف کرد. مهرعلی باران‌چشمه، رییس سازمان تربیت بدنی نیروهای مسلح بلافاصله به دفتر رییس فدراسیون والیبال رفت و از داورزنی چند روز فرصت خواست.

این فرصت در حالی به پارسه داده شد که سرمربی و برخی بازیکنان این تیم طبق قانون بازیکنان آزاد، تیم آینده خود را نیز انتخاب کرده بودند! دست‌آخر، مدیرانی که در طول یک نیم‌فصل پولی به بازیکنان خود نداده بودند، در مدت مقرر شده هم نتوانستند کاری از پیش ببرند و فرهاد نفرزاده، سرمربی پارسه اعلام کرد که تیمش رسما منحل شده است.

با این حال باز هم فدراسیون و سازمان لیگ بنا به درخواست مسئولان پارسه تصمیم خود را تغییر دادند و پس از برگزاری جلساتی مقرر شد در صورت پرداخت 30 درصد از قرارداد بازیکنان و کادر فنی تیم و تسویه بدهی‎ها ، تیم پارسه با تمامی بازیکنان و کادر فنی خود در لیگ برتر مسابقه دهد.

همچنین مدیریت باشگاه پارسه موظف شد 35 درصد از قرارداد بازیکنان و کادر فنی تیم والیبال پارسه تهران رانیز تا آغاز مرحله پلی آف و الباقی مبالغ قرار دارد راتا پایان فصل پرداخت کند. این كشمكش‌ها هم در نهایت منجر به ماند پارسه تازه‌وارد در لیگ شد. تیمی كه هنوز كسی نمی‌داند با استناد به كدام ساز و كار توانست مجوز حضور در مسابقات لیگ برتر را به دست بیاورد.
 
فدارسیون لطفا پاسخگو باشد
 
داستان اتفاقات عجیب و غریب در لیگ برتر والیبال،به رفت و آمدهای دو تیم صالحین و پارسه محدود نمی‌شود. همین هفته گذشته بود كه تیم هاوش گنبد به راحتی در مسابقه خود حضور پیدا نكرد و مدعی شد چون دیگر شانسی برای حضور در پلی‌آف ندارد، نمی‌خواهد به ارومیه سفر كند. اتفاقی كه شبیه به آن قطعا در هیچ لیگ والیبالی رخ نداده است!

شكایت تراویسا، سرمربی ایتالیایی تیم شهرداری ارومیه از این تیم هم موضوع دیگری بود كه ممكن است والیبال ایران را با خطر تعلیق مواجه كند. اینكه چرا به تیمی كه توانایی مالی كافی ندارد، اجازه قرارداد بستن با مربیان خارجی داده می‌شود؟ اینكه چه اصراری وجود دارد كه تیم‌های حاضر در لیگ به هر قیمتی در لیگ حضور داشته باشند و آبستن بی‌نظمی‌های متعدد شوند؟

اینكه چرا سازمان لیگ و فدراسیون والیبال با بررسی‌های عمیق و ریشه‌ای سعی در ریشه‌كن كردن مشكلات لیگ والیبال و یافتن راهكارهای مناسب برای رفع معضلات نمی‌كنند؟ این كه چرا شكل و شمایل لیگ هر سال تغییر می‌كند و این مسابقات هنوز هم بستری برای آزمون و خطاست؟ این كه چرا سازوكاری اصلاح شده برای ورود و خروج تیم‌ها از لیگ تدوین نمی‌شود؟ و هزاران سوال دیگر كه فدراسیون والیبال باید پاسخگوی آن باشد.

نباید فراموش كرد كه لیگ کشوری که در رنکینگ فدراسیون جهانی والیبال در جایگاه هفتم قرار دارد و هرساله شاهد حضور لژیونرهایی از کشورهای مختلف است، قطعا توسط کشورهای دیگر رصد می‌شود. فدراسیون نباید اجازه دهد تا لیگ به‌عنوان عامل اصلی تقویت و تغذیه تیم ملی، تبدیل به حربه‌ای برای دست انداختن توسط رسانه‌‌های خارجی شود. برگزاری لیگ با تعداد تیم کمتر اما باکیفیت‌تر، خیلی بهتر از برگزاری لیگی است که هرروز اتفاقات عجیبی در آن رخ می‌دهد. لیگ 95 قطعا یكی از فراموش‌نشدنی‌ترین لیگ‌ها در تاریخ والیبال لقب خواهد گرفت. لیگی كه به قول يكي از كارشناسان و منتقدان هميشگی واليبال تنها در خارجی شدن شماره بازیكنانش برتر شده است.

مرحله بعدی مسابقات از 20 بهمن آغاز می‌شود و باید دید در پایان سی‌امین دوره این مسابقات می‌توانیم شاهد برگزاری لیگی منظم در سال 96 باشیم یا خیر. فدراسیون والیبال قطعا نیاز به نگرش جدی در وضعیت لیگ دارد و شاید نیاز باشد محمدرضا داورزنی که فعلا سرپرست فدراسیون است تغییراتی اساسی در سازمان لیگ اعمال کند. شاید هم تا زمان برگزاری سی‌ویکمین دوره لیگ برتر والیبال رییس جدیدی روی کار بیاید و از بیخ و بن نحوه مسابقات را تغییر دهد.

انتهای پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار