روایت اهالی سینما از مسئله گذر از سنت به مدرنیسم

با بررسی‌هایی که در شهرستان‌ها و تهران داشتم متوجه شدم قشر متوسط جامعه بیشتر برای تقابل این دو مشکل دارند.

روایت اهالی سینما از مسئله گذر از سنت به مدرنیسممهتا محدث کارگردان مستند «زخم شب» در گفتگو با خبرنگار  حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: چهار سال پیش پژوهش درباره مدرنیته و سنت و همچنین سرانه مطالعه مردم وتوجه کم مردم به رسانه‌ها (سینما و تئاتر) راشروع کردم. در این بین با پزشکان و جامعه‌شناسان زیادی گفتگو كردم، با بررسی‌هایی که در شهرستان‌ها و تهران داشتم متوجه شدم قشر متوسط جامعه بیشتر برای تقابل این دو مشکل دارند.

وی در خصوص مصاحبه با هنرمندان در خصوص مدرنیته و سنت اظهار داشت: طبق مصاحبه هایی كه با هنرمندان داشتم تعریف خود را از اینکه ما الان در جامعه مدرن هستیم یا سنت بیان کردند البته با اساتید دانشگاه و مستندسازان هم صحبت کردم و در خصوص هم نشینی مدرنیته وسنت گفتگو داشتم.

وی ادامه داد: این مستند به تهیه‌کنندگی حجت‌الله رئیسی است در اسفند ماه برای هنر و تجربه اکران می شود ، در خانه سینما، دانشگاه هنر و معماری،‌ سوره و تهران مرکز نیز نمایش داریم چرا که این مستند جنبه فرهنگی و رسانه‌ای دارد.

وی در خصوص همکاری هنرمندان در گفتگو عنوان کرد: گفتگوهای خوبی انجام شد اما برخی‌ها در گفتگوها، خودسانسوری داشتند و نظر واقعی خود را از جایگاهی که در جامعه از نظر مدرنیته و سنت داریم بیان نکردند و من مجبور به حذف شدم.

کارگردان مستند «زخم شب» در خصوص دغدغه خود برای ساخت این مستند  عنوان کرد: یک بار در مطب دکتر متوجه بحث و دغدغه یک زوج شدم و این اتفاق در مكان‌های دیگر هم مرا به پژوهش بیشتر تشویق نمود ،در طی پژوهش هابه این نتیجه رسیدم یک تصمیم‌گیری غلط در ابتدا می‌تواند به زندگی اشتباه منجر شود.

گفتنی است؛ موضوع مستند فیلم «زخم شب» به كارگردانی مهتا محدث به مسئله گذر از سنت به مدرنیسم و موانع همنشینی این دو مقوله با هم در سال های اخیر و ربط این مقوله به سینما، تئاتر، فرهنگ و مسائل اجتماعی از زبان صاحب نظران و هنرمندان است.

در این مستند تمركز اصلی بر دیدگاه جامعه هنرمندان كشور و نیز برخی هنرمندان جامعه شناس بر روی قشر فرهنگی هنری جامعه متوسط است.

این پروژه از پاییز امسال شروع شد و طی آن با اساتید و هنرمندان تاتر و سینما مصاحبه هایی انجام شده است. از جمله: سیروس الوند فیلم ساز و كارگردان، سامان سالور كارگردان فیلم تمشك، رامین فاروقی فیلمساز و مستندساز، شبنم مقدمی، احسان كرمی، وحیده محمدی‌فر همسر استاد داریوش مهرجویی، ستاره اسكندری، علی اتحاد هنرمند هنرهای دیداری و نیكو ترخانی.

در ادامه مصاحبه ها كه بعد از جشنواره فجر انجام می‌شود ؛ گفتگو با فریدون جیرانی،فریباكوثری، رویا نونهالی، حمیدرضا آذرنگ، نرگس آبیار ودیگر هنرمندان سینما و تئاتر .

این مستند که در حال حاضر در مرحله تدوین است، برای نمایش در خانه سینما و در زیر گروه هنر و تجربه ساخته شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار