شهرکرد؛

شناسایی 3 کانون آنفولانزای فوق حاد/عدم مشاهده این بیماری در مرغداری ها

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شناسایی 3 کانون آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان گفت: این بیماری در مرغداری های صنعتی گزارش نشده است.

شناسایی 3 کانون آنفولانزای فوق حاد/عدم مشاهده این بیماری در مرغداری ها
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ عبدالمحمد نجاتی از شناسایی 3 کانون آنفولانزای فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: تا کنون هیچ موردی از شیوع این بیماری در مرغداری های صنعتی استان گزارش نشده است.

وی افزود: این بیماری در طیور بومی روستای گرمدره شهرستان سامان، روستای حیدری شهرستان بن و لاشه یک بهله عقاب وحشی در منطقه فناوران شهرکرد مشاهده شد.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: بر اساس قوانین مبارزه با بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان، تمامی طیور بومی در این دو روستا تا فاصله یک کیلومتری معدوم شد و در منطقه فناوران نیز هیچ گونه مورد مشکوکی وجود ندارد.

نجاتی با بیان شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در 15 استان کشور گفت: احتمال زیادی وجود دارد که منشأ اصلی این 3 کانون نیز استان اصفهان باشد.

وی ادامه داد: انتقال این بیماری از طریق باد، هوا و پرندگان مهاجر صورت گرفته است و بازرسان این اداره کل به صورت آماده باش، انتقال هر گونه طیور از استان همجوار را کنترل می کنند.

نجاتی با تأکید مجدد بر عدم مشاهده این بیماری در مرغداری های صنعتی چهارمحال و بختیاری افزود: مردم می توانند بدون وجود هیچ گونه نگرانی، مرغ مصرفی خود را از بازار استان تأمین کنند.

وی از مردم خواست؛ در صورت مشاهده هر گونه تلفات طیور بومی، موضوع را به شبکه دامپزشکی گزارش کنند.

آنفولانزای فوق حاد يک بيماری تنفسی ويروسی مشترک انسان و پرندگان و از مهم ترین بیماری های طیور است که خسارات فراوانی به مرغداری ها و روستاییان وارد می کند. 

سياه شدن و خونريزی تاج و ساق پا، علایم تنفسی حاد، بی حالی شديد، پژمردگی، دور هم جمع شدن گله، کاهش شديد مصرف دانه، افت ناگهانی توليد تخم مرغ روزانه و انتشار ناگهانی در گله از نشانه های ویروس این بیماری می باشد.

تهيه دانه از منابع غير مطمئن بخصوص کانون های آلوده، تماس با طيور، پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده، پراکنده شدن کود مرغداری به محيط اطراف، کفش، لباس، خودرو، آب و مکان آلوده و عدم پاکسازی و ضد عفونی کامل محل نگهداری مرغ و تجهيزات قبل از پرورش جوجه از راههای انتقال بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان به شمار می رود.

انتهای پیام/ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار