بسته حقوقی قضایی وکیل یار جوان؛

آنچه در مورد حق کسب و پیشه و سرقفلی باید بدانیم

دانستن تفاوت حق کسب و پیشه و سرقفلی از جمله موضوعات مهم در زندگی روزمره است.

آنچه در مورد حق کسبه و پیشه و سرقفلی باید بدانیمبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از این پس، شما کاربران محترم می‌توانید مطالب حقوقی و قضایی را با زبانی ساده و به صورت کاربردی دریافت کنید و در زندگی روزمره به کار بگیرید.

کافی است به سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نشانی YJC.IR مراجعه و بر روی لینک حقوقی قضایی گروه اجتماعی کلیک کنید تا به مسائل و مطالب مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید.

نکاتی که باید در مورد حق کسب و پیشه و سرقفلی بدانیم را می‌توان عبارت دانست از؛


1 - حقّ کسب و پیشه تدریجی الحصول است، و بستگی به عمل مستأجر دارد؛ اما حقّ سرقفلی قطعی الحصول است و به محض پرداخت مبلغ یا مال از جانب مستأجر به موجر به وجود می‌آید.

2-  مقدار حقّ سرقفلی مشخّص است؛ اما میزان حقّ کسب و پیشه قابل محاسبه نیست. 

3-  حقّ سرقفلی قابل اسقاط است؛ اما اسقاط حقّ کسب و پیشه اسقاط ما لَم یَجِب است، هرچند، برخی می‌گویند: با انعقاد عقد، سبب ایجاد شده و قابل اسقاط است. 

4- حقّ سرقفلی قابل ضَمان است، یعنی با ارزیابی کارشناسی و تعیین ارزش آن، قابلیّت ضَمان را دارا است، در صورتی که به طور رسمی به ثبت رسیده باشد؛ اما حقّ کسب و پیشه این قابلیّت را ندارد. 

5-  حقّ سرقفلی قابل توقیف است و از حقوق مالی است و جزء اموال غیرمنقولِ تبعی است و با تقدیم دادخواست تأمین خواسته یا تقاضای توقیف، از طریق اجراییّات اداره‌ی ثبت اسناد و املاک قابل توقیف است؛ اما حقّ کسب و پیشه قابل توقیف نیست. 

6- حقّ سرقفلی قابل واگذاری و انتقال به غیر است؛ اما حقّ کسب و پیشه قابل واگذاری به غیر نیست، مگر در صورت درخواست تجویز انتقال منافع و صدور حکم در این خصوص یا تفویض انتقال به غیر.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار