مشهد پایگاه صادراتی اقلام سوغات برای کشورها

در حوزه سوغات، باید مشهد مقدس را به پایگاه صادراتی اقلام سوغات برای کشورهای مسلمان و غیر مسلمان تبدیل کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رضا رحمانی قائم مقام‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید جلسه ی ساماندهی سوغات رضوی گفت: بارگاه منور رضوی علاوه بر ظرفیت عظیم فرهنگی، به دلیل تردد زائران داخلی و خارجی، دارای مزیتی در حوزه ی اقتصاد است که باید به درستی ساماندهی و مدیریت شود.

وی خاطر نشان کرد: مهمترین مساله، رقابت پذیری موثر در حوزه ی داخل و توسعه ی صادرات و نو آوری برای بخش خارجی است که باید مورد توجه قرار داشته باشد.

قائم مقام‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولیدبا بیان اینکه برنامه ی راهبردهای صنعتی تکمیل شده و در حال تطبیق آن با سند آمایش سرزمینی هستیم گفت:بر این اساس هر گونه توسعه و سرمایه گذاری در کشور بر اساس مزیت های سرزمینی، منطقه ای و با برنامه و راهبرد خواهد بود.

علی رضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی، هم در این جلسه با اشاره به سوغات در مشهد؛ گفت: سالانه بیش از دو هزار میلیارد تومان در این حوزه از سوی زائران و گردشگران هزینه می شود.

وی افزود: تنها در بخش سنگ های قیمتی نیمه قیمتی در مشهد، بیش از 16 هزار نفر شاغل هستند و حدود 15 تن انواع سنگ ها مصرف می شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: در 9 ماهه ی ابتدایی سال جاری 24 میلیون و 82 هزار و 524 نفر گردشگر داخلی و 803 هزار و 864 نفر گردشگر خارجی به استان ورود داشته اند که خوشبختانه با ایجاد زیرساخت های مناسب در دولت یازدهم برای واحدهای اقامتی دائم و رسمی و سرمایه گذاری در ایجاد هتل ها، هتل آپارتمان و ... اقدامات مؤثری در این خصوص صورت پذیرفته است.

رشیدیان خاطر نشان کرد: در همین مدت صادرات صنایع دستی استان به رقم بیش از سه میلیون دلار رسیده است و شاهد رشد 250 درصدی نسبت به زمان شروع کار دولت یازدهم هستیم.

وی تاکید کرد: این مهم می طلبد تا ساختاری منسجم به منظور ساماندهی سوغات رضوی در مشهد تشکیل شود و تقسیم کاری منطقی و تعریف نقش هر دستگاه صورت پذیرد.

استاندار خراسان رضوی، بر لزوم خوشه سازی، استفاده از ظرفیت اصناف برای ارائه ی تولیدات، حمایت از تولید کنندگان داخلی سوغات از طریق تسهیلات ارزان قیمت، فرهنگ سازی مصرف کالاهای داخلی با بهره مندی از توان جراید و رسانه های استان و همچنین افراد موثر در جامعه از قبیل ائمه ی جمعه و جماعات، فرهیختگان، نخبگان و .... تاکید کرد.

وی مقابله ی جدی با قاچاق کالا و عرضه ی آن در بازار را ضرورتی غیر قابل اجتناب دانست و گفت: تحقق این مهم علاوه بر توسعه ی اشتغال به حمایت از تولید داخل منجر خواهد شد.

رشیدیان با بیان این که موضوع سوغات رضوی ظرفیت بی بدیلی است که باید از آن به نحو شایسته ای در راستای عملیاتی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی استفاده کرد؛ گفت: مشهد مقدس می تواند به قطب تولید و توزیع صنایع دستی و سوغات کشور تبدیل شود.

استاندار خراسان رضوی افزود: با توجه به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، موضوع ساماندهی سوغات رضوی از اهمیت بالاتری برخوردار است.

انتهای پیام//ف.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.