اهواز؛

کاهش جمعیت گاومیش ها در خوزستان

مدیر امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از کاهش جمعیت گاومیش های خوزستان خبر داد.

کاهش جمعیت گاومیش ها در خوزستانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از اهواز، دکتر مرتضی ممویی، مدیر امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سومین همایش ملی گاومیش ایران در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی رامین ملاثانی خوزستان اظهار داشت: در چند سال اخیر تعداد گاومیش های خوزستان کاهش قابل توجهی داشته به صورتی که از 138 هزار راس به 80 هزار رسیده است.
 
وی افزود: کاهش رشد جمعیت گاومیش ها در خوزستان یک فاجعه است و در دراز مدت باعث از بین رفتن نسل این دام می شود.
 
ممویی کم توجهی و نبود برنامه ریزی برای گسترش و پرورش دادن گاومیش با استعداد بالقوه و قابلیت صنعتی شدن را باعث کاهش جمعیت این دام دانست.
 
وی با بیان اینکه پرورش گاومیش، در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی موثر است و با آن همخوانی دارد تصریح کرد: با توجه به نقش این دام در ایجاد اشتغال، فعالیت درزمینه حفظ و افزایش جمعیت این حیوان باید مورد توجه بیش تری قرار گیرد.
 
مدیر امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اذعان داشت: تولید و پرورش دادن گاومیش در افزایش اشتغال موثر است و استان های دیگر تمایل به خرید این نوع دام از خوزستان به علت داشتن ظرفیت ها واستعداد های بالقوه دارند.
 
مرتضی ممویی خاطرنشان کرد: هدف گذاری در این همایش این است که مسئولان را در خصوص توجه به پرورش گاومیش حساس کنیم و ظرفیت های بالقوه تبدیل به بالفعل شوند.
 
وی اظهار داشت: اولین همایش ملی گاومیش در ارومیه و دو دوره اخیر در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی رامین ملاثانی برگزار شده است.
 
این مقام مسئول اذعان کرد: از 96 مقاله دریافتی، 86 مورد شامل 16 مورد سخنرانی و مابقی به صورت پوستر پذیرفته شد.
 
ممویی گفت: همایش به صورت عمده بر سه محورتغذیه و صنایع غذایی، فیزیولوژی و تولید مثل و ژنتیک و اصلاح نژاد متمرکز شده است.
 
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.