قم؛

برخورد تعزیرات حکومتی با گران فروشی گوشت قرمز / توقف آنفولانزا مرغی در استان قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: امسال قم یکی از استان های درگیر در زمینه آنفولانزای مرغی بود ولی طی 15 روز گذشته از هیچ یک از واحدهای مرغداری استان گزارشی مبنی بر مشاهده علائم این بیماری ارایه نشده است،.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،محمد رضا طلایی گفت: درحال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند نر نسبت به 10 روز گذشته بیش از 15 هزار ریال کاهش پیدا کرده و در حدود 142 هزار ریال عرضه می شود، و این می طلبد که همه مراکز فروش گوشت این موضوع را جدی بگیرند.در دامشهر قم 707 واحد پرواربندی گوسفند وجود دارد که 60 درصد از آن واحدها در حال بهره برداری هستند، در این شهرک هم چنین 507 واحد گاوداری وجود دارد که 63 درصد از آن ها فعال می باشد.
 
وجود 30 واحد کاروانسرای دام برای فروش دام 29 استان کشور از دیگر ویژگی های شهرک دام شهر قم است.
سالانه 600 هزار راس دام از 28 استان کشور وارد دام شهر قم شده و از آنجا نیز به 23 استان کشور توزیع می شود.
طلایی همچنین با اشاره به اینکه در آستانه نوروز و ایام تعطیلات دولت پیگیری سیاست های تنظیم بازار را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: بر اساس مصوبه وزارت جهاد کشاورزی حدود 700 تن پرتقال و 300 تن سیب به عنوان سهمیه میوه شب عید به قم اختصاص داده شده است.
وی اضافه کرد: هم اکنون این حجم از میوه خریداری شده و در انبارها در حال نگهداری است، و بنا به صلاحدید ستاد تنظیم بازار و ارزاق عمومی استان وارد بازار می شود.
وی افزود: با توجه به کیفیت مناسب و مرغوبتر بودن پرتقال جنوب مقداری پرتغال از جنوب کشور خریداری شده اما درعین حال تلاش داریم بهترین پرتغال تولید در شمال را وارد استان کنیم.
طلایی گفت: دراین راستا 28 غرفه برای عرضه میوه مصرفی عید در نقاط مختلف قم پیش بینی شده است.
وی همچنین درادامه گفت:براساس روال گذشته درایام تعطیلات نانوایی های قم بویژه آنهایی که درمسیر عبور و مرور زائران هستند، به صورت شیفتی فعال خواهند بود.
درقم بیش از 500 نانوایی فعال است.
طلایی همچنین با تاکید بر اینکه کلیه کشتارگاه های دام و طیور به صورت شیفتی برای تامین گوشت گرم مصرفی اقدام به کشتار می کنند، گفت: در ایام عید هیچ نگرانی در خصوص تامین محصول ها و کالاهای اساسی وجود ندارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم همچنین با اشاره به اینکه هم اکنون هر کیلو مرغ در قم 73 هزار ریال است، افزود: این نرخ تمام شده است و قیمت بالایی نیست، و سعی می کنیم این نرخ را با توجه به جوجه ریزی های انجام شده در ایام نوروز نیز ثابت نگه داریم.
وی تصریح کرد: در استان ذخیره سازی مرغ مصرفی مورد نیاز نیز به خوبی انجام شده و در صورت نیاز می توانیم از این ظرفیت برای تامین گوشت سفید شهروندان و زائران و مسافران نوروزی استفاده کنیم.
طلایی همچنین با تاکید بر اینکه هیچ نگرانی از بابت شیوع آنفولانزای پرندگان در استان وجود ندارد، گفت: امسال قم یکی از استان های درگیر در زمینه آنفولانزای مرغی بود ولی طی 15 روز گذشته از هیچ یک از واحدهای مرغداری استان گزارشی مبنی بر مشاهده علائم این بیماری ارایه نشده است، و با توجه به مناسب بودن شرایط اقلیمی نباید هیچ گونه دغدغه ای در این زمینه داشته باشیم.
وی با اشاره به اقدام به موقع دامپزشکی قم در کنترل مرغ داری های آلوده به ویروس آنفولانزا، از معدوم سازی بیش از 2 میلیون قطعه مرغ در پی بروز این بیماری در پاییز سال جاری خبر داد، و افزود: همه ساله در فصل پاییز با توجه به مهاجرت پرندگان از منطقه سیبری به داخل کشور، استان هایی که تالاب دارند، و در مسیر عبور پرندگان هستند، در معرض این بیماری قرار می گیرند.
درحال حاضر 171واحد مرغ تخم گذار به ظرفیت هشت میلیون مرغ و 360 واحد مرغ گوشتی به ظرفیت 6 میلیون مرغ گوشتی در قم فعال است.
 
انتهای پیام/ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.