روحانی در اختتامیه اجلاس حمایت از انتفاضه فلسطین:

رژیم جعلی اسرائیل برخی رهبران غربی را به گروگان گرفته است

رئیس جمهور گفت: فلسطین از یکسو نشانه ناکار آمد بودن سازمان‌های بین المللی و از سوی دیگر نماد تلاش‌های مجاهدانه یک ملت برای احقاق حق تعیین سرنوشت خود است.

سخنرانی رئیس جمهور در کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین آغاز شدبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در اختتامیه ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین که امروز عصر در سالن اجلاس سران برگزار شد اظهار داشت: بار دیگر با موضوع فلسطین گردهم آمدیم تا درباره زخمی عمیق و جانکاه سخن بگوییم. زخمی که بیش از 70 سال است وجدان جامعه جهانی و پیکره جهان اسلام را به درد آورده است.

وی با بیان اینکه فلسطین مشکل یک قوم یا ملت نیست، اظهار داشت: فلسطین از یکسو نشانه ظلم و ستم و نادیده گرفتن حقوق بین الملل و ناکار آمد بودن سازمان‌های بین المللی است از سوی دیگر نماد تلاش‌های مجاهدانه یک ملت در کنار سر شکستگی جامعه جهانی و شرمساری برخی کشورهای اسلامی است.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: از سال 1948 تا کنون نسل‌هایی در این منطقه با آوارگی و جنگ زندگی کردند،‌ نسل‌هایی که هنوز در جای‌جای جهان آواره هستند و میراثی که به آنها رسیده چیزی جز رنج،‌ آوارگی،‌ شکنجه و شهادت نیست.

روحانی تصریح کرد: رهبران کشورهای سلطه‌گر غربی 7 دهه پیش به منظور دستیابی به اهداف استعماری خود کوشیدند تا سرنوشت غرب آسیا که سرشار از نعمت، ‌ثروت،‌ فرهنگ‌های متنوع و ادیان آسمانی است را از طریق دگرگونی ساختارهای فرهنگی و دینی و با نشاندن نهال خشونت،‌ قساوت،‌ اشغال و جنایت به دست بگیرند.

رئیس جمهور یادآور شد: رهبران کشورهای غربی در اشتباهی راهبردی و برای فرافکنی از معضلات اقتصادی و اجتماعی خود پس از دو جنگ خانمان سوز به تاسیس رژیم اشغال‌گر قدس دست زدند تا با غصب ثروت و سرمایه‌های این منطقه توسط این رژیم جعلی و تا بن دندان مسلح بحران‌های ایجاد شده در جنگ‌های جهانی و جنگ سرد را به بدترین شکل ساماندهی کنند.

وی با تاکید بر اینکه مشکل این رژیم غرب ساخته به تدریج دامن پدید آورندگانش را گرفت اضافه کرد: آرام آرام این موضوع بر اعتقادات و ارزش‌های آنها غلبه کرد و معیارهای انسانی و بین‌المللی را نیز تحت تاثیر قرار داد و سیاست‌های دوگانه و ضرورت حراست از وضع موجود را بر آنها تحمیل کرد.

روحانی گفت: اقدامات تحریک آمیز در تداوم غصب سرزمین‌های مردم مظلوم و تلاش‌های هدفمند برای تغییر هویت تاریخی و تمدنی این سرزمین به تدریج نتایج ویرانگری برای صلح و امنیت جهانی به بار آورد.

رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه این حجم از جنایات ضد بشری حامیان این غاصبان را نیز به چالش کشید و در سرزمین‌های اسلامی افکار عمومی مسلمانان را علیه این حمایت غرب شوراند، تصریح کرد: مسلمانان تنها راه خود را در برابر این اشغالگری،‌ تجاوز و غصب در مقاومت دیدند و جهان را نسبت به این ظلم آشکار آگاه ساختند. 

رئیس جمهور تصریح کرد: باید به روان پاک مجاهدان درود فرستاد که جان بر کف در سال‌های تاریک و سیاه دهه 60 و 70 میلادی بار سنگین مقاومت و آگاه سازی جهانی را به دوش کشیدند و به تدریج مقاومت و قیام مثنی و فرادی را به انتفاضه‌ای تبدیل کردند که طلیعه دگرگونی‌های اساسی در منطقه شروع عقب نشینی‌های غاصبان شد.

وی با تأکید بر اینکه  طبیعی جلوه دادن شرایط موجود از جمله اهداف اسرائیل در منطقه است، اظهارداشت: صهیونیستها به دنبال آنند که جهانیان باور کنند فلسطینی‌ها آوارگانی هستند که باید بدون تعلق به سرزمین گذران عمر کنند همچنین تبدیل عنوان مقاومت به تروریسم و تلاش طولانی برای عادی سازی  تسلیم و سازش نیز به همین دلیل است.

روحانی افزود: در ادبیات امروز رژیم صهیونیستی خواستار عادی سازی روابط خود با جهان اسلام است و این به معنای فراموشی و نادیده گرفتن تمام جنایات آنها در فلسطین و دیگر سرزمین‌ها اسلامی است. این رژیم جعلی چنان برخی رهبران غربی را به گروگان گرفته که گویی هر گونه مقابله با آن در حکم حمله به منافع حیاتی آمریکا و اروپا است.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: این رژیم جعلی چنان اسطوره‌ای خیالی از دموکراسی خود تبلیغ کردند که گویا مبارزه با آن مبارزه با مردم‌سالاری است. آنها به گونه‌ای امنیت خود را با امنیت غرب گره زده‌اند که گویا با شکست صهیونیست امنیت جهانی به مخاطره می‌افتد.

رئیس جمهور اظهار داشت: نباید از خاطر برد که صهیونیست بر طبل تو خالی قدرت نظامی خود می‌کوبید که گویا هرگز شکست در آن معنی ندارد.

وی با اشاره به عظمت مقاومت ملت فلسطین با بیان اینکه سرزمین‌های زیادی در تاریخ اشغال شدند، اما نامی در تاریخ از آنها باقی نمانده است، تاکید کرد: فلسطینی‌ها ایستادند تا سرزمین آنها باقی بماند. بر حافظه تاریخی فلسطین درود می‌فرستیم که در بطن آوارگی‌ها و گسست‌ها از سرزمین مادری خاطره‌ای از منزلگاه اندوه و آجری از خانه پدری را با خود بردند و به کودکان خود آموختند که روزی باید به خانه خود بازگردند.

رئیس جمهور اضافه کرد: سنگ‌ها در دست کودکان فلسطینی و قلم در دست شاعران و نویسندگان حقیقت واحد و شور آزادی را فریاد می‌زند. و همین بود که اکنون فلسطین به نمادی برای ملت‌های تحت سلطه تبدیل شده که برای احقاق حقوق سلب شده، آزادی‌های نقض شده و حق تعیین سرنوشت فراموش شده خود به پا خاسته‌اند.
 
روحانی با بیان اینکه انتفاضه مظهر مقاومت و وجدان انسانی است متذکر شد: انتفاضه بیان خشم و خروشی از ملت مظلوم فلسطین و پاسخی به ناکامی نسل‌های گذشته است. این ملت فلسطین دوباره به میدان آمده، نسلی که در اردوگاه آوارگان و شهرها و روستاهای محاصره شده به دنیا آمده‌اند و فریاد می‌زنند با سلاح و پول نمی‌توان ستم و ظلم را ادامه داد.

رئیس قوه مجریه یادآور شد: اکنون جهان اسلام و منطقه خاورمیانه پرآشوب است، اندیشه های خشن  و افراطی به نام دین جان انسانها را می‌گیرند. برخی دولت‌های اسلامی درگیر مشکلات ناشی از بی‌کفایتی و مشکلات ساختاری شدند و تعداد دولت‌های فرومانده رو به افزایش است. دولت های به ظاهر مستقل نیز از بی‌ثباتی رنج می‌برند.

وی با اشاره به اینکه جنگ، ترور و درگیری در عراق و سوریه و افغانستان رو به افزایش است اظهارداشت: دولت‌های اسلامی به جای همکاری برای پایان درگیری‌ها و کشتار بی‌هدف مسلمانان به اتهام زنی علیه یکدیگر و فرافکنی می‌پردازند که سود چنین شرایطی نصیب رژیم اشغالگر قدس می‌شود. 

رئیس جمهور افزود: صهیونیست‌ها جنگ های مسلمانان را فرصت تاریخی میدانند و از متحدین جدید سخن می‌گویند، آنها تلاش می‌کنند کشورهای حامی فلسطین را از دشمن به متحد تبدیل کنند. پروژه‌ای که نگاه بلند مدت دولت ما و همسایگانمان را می‌طلبد.

وی اضافه کرد: رژیم اشغالگر قدس در تلاش برای عادی سازی روابط خود برخی از دشمنانش را متحد می‌نامند و ادعا می‌کنند آنها دیگر مخالف اشغالگری آنها نیستند و در مقاومت هراسی با این رژیم شریکند. لذا کشورهای منطقه باید هوشیار باشند که چشم امید رژیم صهیونیستی به کیست و جهان اسلام باید موضع خود را در برابر این عادی سازی روشن کند.

رئیس جمهور گفت: این واقعیت تلخ مقاومت هراسی که هم پوشانی ایجاد کرده و نسبت به درستی آن برای برخی دولتها تردید ایجاد شده باید روشن شود و همسایگان به جنگ و برادر کشی نه بگویند و قوای خود را صرف حل بحران کنند.

رئیس قوه مجریه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری حساسیت فوق‌العاده‌ای در وحدت و همگرایی جهان اسلام با همه تنوع‌ها و تکثرهای قومی حول دفاع  مشروع از مقاومت ملت مظلوم فلسطین دارند. همچنین ایشان همواره به نقش علما و روشنفکران در حل این بحران تاکید داشتند.

روحانی تاکید کرد: مقاومت فلسطین همدلی افکار عمومی را جلب کرده و اکنون صلح دوستان به حمایت این گفتمان پرداخته‌اند که باید سپاسگزار حامیان زیادی بود که مقاومت را از آن خود می‌دانند.

وی در خصوص شکل گیری مسائل جدید در جهان و انزوای رژیم صهیونیستی در جهان افزود: صدور بیانیه‌ها و قطعنامه‌ها از سوی مجامع بین‌المللی مانند یونسکو و مجمع عمومی سازمان ملل متحد انزوای رژیم صهیونیستی را در برداشته و بر مقاومت مشروع فلسطین تکیه داشته است و عرصه‌های زیادی را در جهان فرهنگ و سیاست گشوده است. از کسانی که در این زمینه همت گماشته‌اند تشکر می‌کنیم و قدر دان ملت‌های شریفی هستیم که در این خصوص گام برداشتند.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: قدرت ایستادگی فلسطین دیگر تنها در پرتاب سنگ خلاصه نمی‌شود، ‌امروز قدرت فلسطین در بستر رسانه‌های اجتماعی متجلی است تا پیامشان را به جهانیان برسانند،‌ اکنون انتفاضه دیگر به وسعت رسانه‌های اجتماعی که صلح‌طلبان جهان در آن مشارکت دارند به دفاع از فلسطین و مقاومت پرداختند.

وی در پایان تصریح کرد: اقدام جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و آرمان قدس شریف و مبارزات آنها بر مبنای اعتقادات ما در حمایت از مستضعفین می‌باشد و اصل حاکمیت در نظام بین‌المللی نیز از دیگر عوامل حمایت ما از فلسطین است و ایران همواره از گروه های مقاومت در منطقه حمایت می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار