در بررسی بند ششم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مطرح شد؛

دولت، مردم و رسانه سه رأس افزایش بی رویه واردات/با افکار غلط، آتش بر خرمن اشتغال نزنیم

عزیزی با بیان اینکه باور غلط مردم مبنی بر ارجحیت خرید کالای خارجی اقتصاد کشور را متضرر ساخته، گفت: منشأ واردات بی رویه و بیکاری جوانان حول محور افکار غلط مردم می‌چرخد.

محمد عزیزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سؤال که آیا در سال گذشته زمینه‌های لازم برای افزایش توان داخلی و کاهش واردات اقلام اساسی ایجاد شده بود، گفت: شاهد تحقق این امر نبوده ایم و ورود بی رویه کالا‌ها به داخل کشور در تضاد با این موضوع بوده است.

وی ضمن توضیح بیشتر مسئله فوق عنوان کرد: طی چند ماه گذشته اخباری حاکی از ورود کالاهای اساسی به گوش می‌خورد که این سوال را در اذهان عمومی ایجاد می‌کرد که آیا ما در ساخت کالاهای اساسی نیز صاحب تخصص نیستیم؟

عزیزی با بیان اینکه فرهنگ سازی در این زمینه به درستی انجام نشده، افزود: این باور غلط مردم مبنی بر ارجحیت خرید کالای خارجی بر کالای ساخت داخل ایجاد شده باید هر چه سریعتر از بین برود، چرا که مردم ما باید این نکته را در نظر داشته باشند که خرید کالای ساخت داخل، چرخه اقتصاد کشور را به حرکت درمی آورد.

عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرفی وزارتخانه مربوطه نیز از طریق صدور مجوزهای ورود برخی از اقلام اساسی به کشور را بیش از پیش صادر می‌کرد و از سوی دیگر رسانه‌ها می‌بایستی مردم را تشویق به خرید کالای ایرانی می‌کردند.

عزیزی در پاسخ به سؤال دیگری که چرا در دوارن پساتحریم و مطابق با بند ششم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی شاهد کاهش وابستگی به کشورهای خاص و محدود نبوده ایم، افزود: عقد قرارداد با کشورهای اروپایی به دلیل مسافت‌های طولانی، افزایش هزینه‌ها و مجهز نبودن به سیستم حمل و نقل مجهز باعث شد تا بیشتر به سمت برقراری رابطه با کشورهای منطقه‌ای و آسیایی باشیم.

نماینده مردم ابهر و خرمدره در پایان بیان کرد: تحریم‌های بین المللی سبب شده بود تا افکار کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی نسبت به ایران منفی بوده و تمایلی به مراودات تجاری را با کشور نداشته باشند، البته سیاست‌های جدید ترامپ تا اندازه‌ای شرایط را تغییر داده و امید است در سال جاری شاهد تحقق این امر باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار