کاهش 10 میلیارد دلاری ارزش کالاهای قاچاق به کشور

مدیر کل پژوهش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور گفت:حجم کالای قاچاق از ۲۵ میلیارد دلار در سال ۹۲ به پانزده و نیم میلیارد دلار در سال ۹۴ کاهش یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛گلشن پژوه مدیر کل پژوهش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور افزایش تقاضا برای خرید محصولات داخلی و واردات قانونی کالای هدف را از علت کاهش کالای قاچاق در کشور اعلام کرد و افزود: تلاش حداکثری در ابعاد اقتصادی، امنیتی، انتظامی، سیاست خارجی و فرهنگی از تلاش های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور است.

وی افزایش تلاش برای مبارزه و آگاه سازی و بهبود وضعیت اقتصادی را راه حلی موثر برای مقابله با قاچاق کالا در کشور دانست و گفت: افراد نخبه  و تاثیر گذار جامعه باید ضرر و زیان های قاچاق کالا به اقتصاد و زیرساخت های کشور را همیشه به جامعه گوشزد نمایند.

مدیر کل پژوهش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴ سازمان و نهاد عضو این ستاد هستند تصریح کرد: با توجه با گستردگی مرزهای کشورمان فضای زیادی برای قاچاق در کشور وجود دارد .

وی با اعلام اینکه در حال حاضر قبح قاچاق در کشور به رغم کاهش چشمگیر آن نسبت به سال های قبل از بین رفته است، تصریح کرد: حجم کالاهایی که به کشور قاچاق می شود هنوز زیاد است و شیوه های آن نیز همواره در حال تغییر است.

گلشن پژوه برخی عوامل فرهنگی و اجتماعی و ساختاری جغرافیای و فرآیندی را باعث قاچاق کالا در کشور دانست و گفت : مبارزه جدی چند بعدی و همه جانبه از اهداف و اولویتهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور است .

حجت الاسلام رنجبری امام جمعه ماکو هم در این کارگاه با اشاره به عواقب شوم و خانمان برانداز قاچاق در کشور گفت: بیکاری و تعطیلی واحدهای تولیدی و به وجود آمدن ثروتهای باد آورده از عوامل قاچاق در کشور است که باید از سوی مسئولان به آن توجه جدی شود .

علی زاده فرماندار ماکو هم در ادامه گزارشی از وضعیت شهرستان های ماکو، چادران، شوط و پلدشت ارائه داد و گفت: این شهرستانها بیش از ۲۳۰ کیلومتر مرز آبی - خاکی با کشور ترکیه و جمهوری خود مختار نخجوان دارند.

وی برگزاری این گونه کارگاه های آموزشی را بسیار کارساز دانست و گفت : افراد تاثیر گذار و آگاه جامعه کمک بسیاری می توانند برای جلوگیری از قاچاق انجام دهند .

ماموستا علی جاسمی امام جماعت اهل سنت ماکو هم در این جلسه توسعه یافتگی و محرومیت زدایی در مناطق مرزی را عاملی برای جلوگیری از قاچاق دانسته و خواستار توجه و مساعدت جدی مسئولان به مناطق دور افتاده مرزی شد .

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.