باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

شهر برج‌های بلندقامت، سبز می‌شود

تهرانی‌ها در روز درختکاری تهران را سبز می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، آلودگی هوا، اگر چه اثرات مخربی بر محیط زیست دارد، اما می‌توان به روز درختکاری به عنوان نمادی برای علاقه مندی مردم کشور به طبیعت و حفظ و احیای محیط زیستی سرسبز و زندگی بخش اشاره کرد.

آسمان خراش‌ها سرسبزی تهران را گرفتند

شهر تهران که هم اکنون در برخی از روزهای سال در محاصره آلودگی هوا و شرایط هشدار قرار دارد، روزگاری نه چندان دور منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا بوده است.

آن روز‌ها از این همه خودرو و آن هم تک سرنشین که بخش گسترده‌ای از آلودگی هوا را رقم می‌زنند، خبری نبود.

باغ درختان زیبایی که دیروز بودند و امروز جای آن‌ها را آسمان خراش‌ها و برج‌های بلند قامت گرفته است.

شهر تهران در گذشته با باغ‌ها و درختان سرسبزش زبانزد بود. به طوری که برخی از جهانگردان، پایتخت را با درختان تنومند چنار می‌شناختند و این درخت برایشان تداعی‌گر شهری سرسبز و جذاب به نام تهران بود.

شناسنامه سبز پایتخت

از مرور تاریخچه برخی محلات تهران، شادابی و طراوت آن روزهای شهر به خوبی حس می‌شود.

پارکی به نام «هفت چنار» در محله هفت چنار منطقه 10 تهران که باقی مانده باغ‌های قدیمی این منطقه است، به دلیل وجود هفت چنار کهن سال است که در حال حاضر تنها این نام مشهور به جا مانده و درختان چنار خشک شده‌اند؛ هفت درخت چنار که با تنه‌ای مشترک، زیبایی به خصوصی را دارا است. پارک هفت چنار هم اکنون دارای گونه‌های گیاهی چنار، توت، ماگنولیا و پالم است.

در برخی از نقاط اطراف شهر تهران نیز که هم اکنون جزء محدوده پایتخت، به حساب می‌آیند، می‌توان به وجود باغ هایی با درختان انار اشاره کرد.

از جمله باغ‌های بزرگ انار، می‌توان به باغی که در بوستان پلیس فعلی در منطقه 4 شهر تهران قرار دارد، اشاره کرد.

اگرچه مبحث آلودگی هوا، اثرات مخربی بر محیط زیست دارد، اما می‌توان به روز درختکاری به عنوان نمادی برای علاقه مندی مردم کشور، به طبیعت و حفظ و احیای محیط زیستی سرسبز و زندگی بخش اشاره کرد.‌

عده‌ای از جوانان شهر تهران، در یک طرح مردمی به کاهش آلودگی هوا می‌اندیشند.

پویش مردمی «ی عالمه درخت» که از روز 5 اسفند شروع به فعالیت کرده است، در صدد کاشت 3 میلیون غرس نهال در کمربند جنوبی شهر تهران است.

متین شریفی دبیر اجرایی این پویش گفت: در طرح «ی عالمه درخت» که از سوی یکی از سازمان‌های مردم نهاد، به اجرا در می‌آید با استقبال بی نظیر مردم و هنرمندان مواجه شدیم.

وی افزود: هدف از اجرای چنین طرحی علاوه بر کاهش میزان آلودگی، مشارکت مردم در ایجاد و افزایش فضای سبز شهری است.

دبیر اجرایی این طرح مردمی گفت: برنامه ویژه‌ای به مناسبت روز درختکاری، 14 و 15 اسفند ماه سال جاری در بوستان ولایت برگزار می‌شود.

شریفی خاطر نشان کرد: ما برای معرفی پویش «ی عالمه درخت» از ظرفیت فضای مجازی استفاده کردیم که پس از ارتباطی که هر شهروند تهرانی با ربات تلگرامی و برای سفارش کاشت نهال برقرار می‌کند، ما به ازای ارتباط هر شخص، 10 رأس نهال غرس می‌کنیم.

وی ادامه داد: در راستای اجرای طرح، به همراه عوامل پویش و در کنار مردم، در شهر اهواز نیز، اقدام به انجام چنین برنامه‌ای خواهیم کرد.

فواید درختکاری 

کاشت و پرورش درختان با گونه‌های گیاهی مختلف، فواید بسیاری را برای شهرنشینان و فضای شهری در بر خواهد داشت.

کارشناسان محیط زیست معتقدند: تولید 120 کیلوگرم اکسیژن به وسیله هر درخت در طول سال، بیانگر این مطلب است که به طور متوسط، دو درخت بالغ، به راحتی اکسیژن مورد نیاز یکسال یک خانواده چهار نفره را تأمین می‌کند.

همچنین می‌توان به اثرات قابل توجه وجود جنگل‌های طبیعی اشاره کرد که آب آشامیدنی لازم برای حدود 60 میلیون نفر از افراد را تأمین می‌کنند.

لازم به ذکر است؛ یک درخت می‌تواند میزان کربن تولیدی که یک خودرو، با طی مسافت 40 هزار کیلومتر به وجود می‌آورد را جذب کند و خوب است بدانیم یک درخت معمولی در طول عمر خود یک تن دی اکسید کربن جذب می‌کند.

نزدیک شدن به بهار و ماجرای سرسبزی دوباره طبیعت، می‌تواند فرصت خوبی برای تلاش در جهت احیای سرسبزی محیط زیست باشد. همراهی شهروندان همیشه حاضر، نویدبخش میزان اهمیت آن‌ها به موضوعات مهمی مانند محیط زیست است.

فراهم ساختن تمهیدات لازم در اجرای چنین برنامه هایی، نیازمند یاری مجموعه هایی است که در حوزه محیط زیست و فضای سبز شهری دارای مسئولیت هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار