بررسی عملکرد باشگاه های فوتبال در سال 95؛

موتور سایپا در سال 95 با تاخیر گرم شد

تیم فوتبال سایپا اواخر سال 95 با حسین فرکی نتایج بهتری کسب کرد تا تشان دهد تنظیم موتور سایپایی ها زمان می خواهد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان ، تیم فوتبال سایپا تهران سال 95  را با شکست یک بر صفر خانگی مقابل تراکتورسازی آغاز کرد تا این نتیجه به سرآغازی برای سال خاکستری نارنجی پوشان تبدیل شود.
 
سایپا تا هفته بیستم لیگ پانزدهم یکی از مدعیان اصلی کسب سهمیه آسیا محسوب می شد اما در هفت هفته باقی مانده این رقابت ها که در فروردین و اردیبهشت 95 برگزار شد، در نتیجه گیری به بحران عجیبی فرو رفت و نشانی از آن تیم مدعی نداشت.  
 
همین امر سبب شد بیت الله رضایی مدیرعامل سابق باشگاه که از همان ابتدای حضورش در این باشگاه مخالف سرسخت مجید جلالی به شمار می رفت، به دنبال شکست 2 بر یک سایپا در دیدار هفته بیست و هشتم مقابل استقلال تهران، حکم اخراج آقا معلم فوتبال ایران را امضا کند. البته اظهارات جنجالی جلالی علیه رضایی هم در این امر تاثیر زیادی داشت. جالب این جا است که تنها هفت روز پس از برکناری سرمربی، رضایی هم با حکم مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، جای خود را به رضا درویش داد. مدیری که با وجود سابقه نه چندان روشن در عرصه مدیریت ورزش کشورمان، جزو رفقای گرمابه و گلستان اهالی ورزش محسوب می شود.
 
البته رضایی در آخرین روزهای دوران فعالیت، سعید رجبی پیشکسوت تیم سایپا را برای 2 هفته به عنوان سرمربی نارنجی پوشان پایتخت انتخاب کرد و رجبی هم توانست با کسب چهار امتیاز از 2 بازی به وضعیت بحرانی این تیم در یک سوم پایانی لیگ پانزدهم، سر و سامانی دهد.  
 
به هر حال سایپا فصل گذشته را با ایستادن در رتبه هشتم به پایان رساند تا به نوعی برای قرار گرفتن در رتبه های میانی جدول، ترک عادت نکرده باشد.
 
میلاد میداوودی، آندرانیک تیموریان، مهدی دغاغله، مجید ایوبی، مسعود ابراهیم زاده، مجتبی رمضانی، راتکو دویکوویچ، وحید اسماعیل بیگی و ماهان رحمانی بازیکنانی بودند که پس از اتمام پانزدهمین دوره لیگ برتر از جمع خودروسازان جدا شدند.
 
درویش مدیرعامل جدید سایپا با هدف کسب سهمیه آسیا ،در نخستین گام با حسین فرکی، سرمربی کارنامه دار فوتبال کشورمان که 2 عنوان قهرمانی لیگ برتر را در ویترین افتخارات خود دارد به توافق رسید.
 
فرکی برای موفقیت در سایپا تا حد بسیار زیادی دست نیاز به شاگردان قبلی خود در تیم های نفت تهران، فولاد خوزستان و سه بازیکن برزیلی دراز کرد و سیامک کوروشی، سعید لطفی، امید خالدی، مهدی بدرلو، مسعود حسن زاده، احمد گوهری، الساندرو فیلیپ، جونیور لوپز و رینالدو با نظر این مربی به سایپا پیوستند.  
 
سایپا قبل از شروع لیگ شانزدهم، اردوی تدارکاتی 10 روزه ای را در تفلیس گرجستان برگزار کرد تا با آمادگی کامل در این رقابت ها شرکت کند اما با آغاز فصل به هیچ وجه نتوانست خود را در سطح یک مدعی کسب سهمیه آسیا مطرح کند.  
 
نارنجی پوشان لیگ شانزدهم را با شکست یک بر صفر خانگی مقابل پرسپولیس آغاز کردند اما پس از تساوی یک بر یک برابر ذوب آهن در اصفهان، در دیداری خارج از خانه با 2 گل سیاه جامگان مشهد را شکست دادند و نخستین برد فصل خود را به دست آوردند.  
 
سه تساوی متوالی برابر پدیده با نتیجه یک بر یک، فولاد با نتیجه 2 بر 2 و گسترش فولاد با نتیجه یک بر یک و همچنین شکست یک بر صفر برابر صبا در قم، شاگردان فرکی را روز به روز به سمت رتبه های پایین جدول لیگ شانزدهم سوق داد و این روند با تساوی بدون گل خانگی مقابل تراکتورسازی، شکست 2 بر صفر از استقلال تهران و توقف در دیدار با سپاهان با نتیجه یک بر یک، شتاب بیشتری گرفت.
 
2 شکست با نتیجه مشابه 2 بر صفر مقابل نفت تهران و استقلال خوزستان سبب شد حسین فرکی برای خروج تیمش از بن بست، استعفایی استراتژیک بدهد اما هیئت مدیره باشگاه با جدایی سرمربی مخالفت کرد. شوک استعفای فرکی تنها برای یک بازی و آن هم برتری یک بر صفر نارنجی پوشان برابر صنعت نفت جواب داد اما شکست مقابل پیکان در دربی خودروسازان پایتخت و تساوی پرگل سه بر سه در بازی با ماشین سازی قعرنشین سبب شد تیمی که داعیه کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را در سرداشت، در پایان دور رفت لیگ برتر در رتبه چهاردهم و 2 قدمی قعر جدول قرار گیرد.
 
کادر فنی سایپا که در ابتدای فصل تغییرات زیادی را در ترکیب این تیم به وجود آورده بود، در نقل و انتقالات نیم فصل هم به این رویه ادامه داد و محمدرضا خلعتبری، حامد لک، عزت الله پورقاز، ایوب کلانتری، محمدرضا سلیمانی، فرشاد فرجی و  بوگدان میلیچ در ترکیب سایپا جایگزین بازیکنانی چون مسعود حسن زاده، رینالدو، الساندرو فیلیپ، ابراهیم شکوری، مهدی بدرلو و بهمن سالاری شدند.  
 
البته این تغییرات تا حدی وضعیت خودروسازان را در دور برگشت بهبود بخشید به گونه ای که به جز شکست یک بر صفر برابر پرسپولیس و 2 بریک مقابل گسترش فولاد در بازی های خارج از خانه، از  شش بازی بعدی خود 12 امتیاز کسب کردند. 2 تساوی بدون گل در خانه مقابل ذوب آهن و صبا و یک تساوی با همین نتیجه برابر تراکتور در تبریز،سه پیروزی با نتیجه مشابه یک بر صفر برابر سیاه جامگان، پدیده و فولاد، کاملا نارنجی پوشان پایتخت را در پایان هفته بیست و دوم لیگ از جمع قعرنشینان جدا کرد.
 
سایپا در فاصله هفت هفته مانده تا پایان لیگ شانزدهم با 5 پیروزی، 10 تساوی، 8 باخت، 16 گل زده، 21 گل خورده، تفاضل منفی 5 و 24 امتیاز در رتبه یازدهم قرار گرفت.
 
2 برد، 6 تساوی، 3 شکست، 5 گل زده، 7 گل خورده و 12 امتیاز حاصل عملکرد این تیم در بازی های خانگی است. آنها در بازی های خارج از خانه هم 3 پیروزی، 4 تساوی، 5 شکست، 11 گل زده، 14 گل خورده و 12 امتیاز را رقم زدند.
 
نارنجی پوشان پایتخت در این 22 بازی، 35 کارت زرد دریافت کردند.
 
سایپا در جام حذفی فصل 1395-96 هم به دنبال عبور از سد تیم های بادران نوین، بادران تهران و نفت مسجد سلیمان در مرحله یک چهارم نهایی در ورزشگاه نقش جهان با 2 گل از سپاهان شکست خورد و از دور رقابت ها حذف شد.
 
از مشکلات فنی سایپا در این سال می توان به ضعف عجیب این تیم در گلزنی با وجود خلق موقعیت های متعدد گل در هر بازی، تکیه بیش از حد به ستاره ای به نام مهدی ترابی، اصرار کادرفنی بر استفاده از چند بازیکن در پست های غیرتخصصی حتی با در نظر گرفتن کاهش کارایی آن ها در پست جدید اشاره کرد. البته نقطه قوت سایپا را هم می توان سخت گل خوردن و دفاع مستحکم این تیم دانست.
 
سایپا در لیگ شانزدهم حاشیه چندانی را حس نکرده یا می توان اینگونه گفت که مدیریت باشگاه اجازه نداده حواشی گوناگون نارنجی پوشان بازتاب رسانه ای داشته باشد اما نمی توان از شایعاتی چون اختلاف حسین فرکی و نزدیکانش با چند عضو کادرفنی و برخی بازیکنان باتجربه این تیم بی تفاوت گذشت.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار