معرفی برگزیدگان جایزه کتاب سال شعر

برگزیدگان جایزه کتاب سال شعر به انتخاب خبرنگاران عصر امروز معرفی شد.

معرفی برگزیدگان جایزه کتاب سال شعربه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم اختتامیه جایزه کتاب سال شعر به انتخاب خبرنگاران عصر امروز در مرکز تبادل کتاب با حضور ضیا موحد شاعر، علیرضا بهرامی دبیر جایزه و علی عبداللهی شاعر و مترجم برگزار شد.

در این مراسم علیرضا بهرامی دبیر جایزه کتاب سال شعر به انتخاب خبرنگاران با اشاره به جایزه‌های ادبی به عنوان یکی از حلقه‌های لازم و واقعی ادبیات گفت: اگر حلقه جایزه ادبی مفقوده باشد کل ادبیات معاصر دچار ناهنجاری است. باید متاسف باشیم برای زمانی که جایزه های ادبی کم برگزار شود.

وی افزود :در بخش ویژه جایزه کتاب سال شعر به انتخاب خبرنگاران فقط 80 نفر شرکت کردند. یعنی کتاب‌اولی‌هایی که تاکنون مجموعه شعر منتشر نکردند. این جامعه بیش از این تعداد است.

بهرامی در ادامه عنوان کرد: شرکت‌کننده‌هایی از افغانستان و تاجیکستان نیز داشتیم. یکی از افتخارهای ما این است که جایزه شعر خبرنگاران توانسته است حلقه‌ای بین شاعران و علاقه‌مندان به شعر باشد. علاوه بر اقبال شاعران مختلف در کشور ارتباط گیری آن‌ها با مراکز رسانه‌ای از زنده یاد غلامرضا بروسان تاکنون برقرار شود. آنچه درباره کتاب‌های منتشر شده و منتشر نشده وجود دارد سبب می شود از ناشران خواهش کنم با طمانینه و کرختی بیشتری رفتار کنند. به ویژه کسانی که قرار است کار اولی باشند برای انتشار آثارشان دو تا سه سال دست نگه دارند.

در ادامه مراسم علی عبداللهی شاعر و مترجم در خصوص ضیا موحد بیان کرد:آقای موحد جزو شاعرانی هستند که تنها به شاعری مشهور نیستند، شاعران قدیم حکیم بودند و آقای موحد از این دسته از شاعران هستند. استاد در زمینه منطق و فلسفه نیز کتاب‌های خوبی دارند.

وی افزود : استاد موحد علاوه بر اینکه کتاب‌هایی در زمینه شعر منتشر کردند، از تجربه‌های نسل قدیم شاعران و داستان نویسان به ویژه اصفهان خاطرات زنده ای دارند. همچنین انچه در نسل ما و ماجرایی که در دهه شصت و هفتاد اتفاق افتاد همه این‌ها را استاد تجربه کردند. انچه در شعر استاد برای من جلب توجه می‌کند شفافیت زبانی است.

این شاعر با اشاره به نبود زبان درست و حسابی در نسل امروز شعر اظهار داشت: ضعف تالیف اشتباه‌های زیاد  و کاستی در نسل امروز شعر دیده می‌شود. در این دوره زمانه خیلی کم پیدا می‌شود، شاعری درست شعر بگوید و زبان فارسی را خوب بشناسد. آن شفافیت زبانی و زبان سهل و ممتنع را در شعر آقای موحد دیدم.

در پایان مراسم ضیا موحد شاعر گفت: دوست من شعر گفتن آسان نیست. بنویس و پاره کن. تا انجا که بنویسی و پاره کنند. بالاترین, درجه فرهیختگی زبان شعر است. مسیله ای, که در چندین صفحه صحبت می, کنند می توانند در یک سطر خلاصه کنند. مولوی, یک دوره فرهنگ اسلامی است. حافظ یک دوره عرفان است. یا سعدی که در فارسی و عربی جوشش زبان دارند.

در پایان مراسم ، موحد گفت: دوست من شعر گفتن آسان نیست. بنویس و پاره کن. تا آن‌جا که بنویسی و پاره کنند. بالاترین درجه فرهیختگی زبان شعر است. مسئه‌ای که در چندین صفحه صحبت می‌کنند، می‌توانند در یک سطر خلاصه کنند. مولوی یک دوره فرهنگ اسلامی است، حافظ یک دوره عرفان است یا سعدی که در فارسی و عربی جوشش زبان دارند.

وی افزود: اندیشه را تا سطح شعر ببریم نه اینکه شعر را در حد اندیشه بیاوریم، در شعر امروز دردهای جامعه منعکس می‌شود و برای منعکس کردن آن باید زحمت کشید.

از حاشیه‌های مراسم می‌توان به تقدیر از ضیا موحد و شعرخوانی نامزدهای جایزه کتاب سال شعر به انتخاب خبرنگاران اشاره کرد. برگزیده بخش ویژه اریس پرا چاپ و برگزیده کتاب سال عطیه عطارزاده بود.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار