مشهد؛

پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال با ارتقای فرهنگ ایمنی

پیشگیری از حوادث تلخی مانند حوادث چهارشنبه پایان سال مستلزم ارتقای فرهنگ ایمنی است.

پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال با ارتقای فرهنگ ایمنیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدرضا جویا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بسیاری از والدین، بدون آگاه سازی و آموزش مناسب فرزندانشان، سراغ سومین اصل که همان الزام است رفته و سعی می کنند با توسل به زور و اجبار، آنها را از کاری منع یا به کاری ترغیب کنند که متاسفانه این شیوه معمولاً با شکست روبرو است.
وی آگاه سازی و آموزش نوجوانان و جوانان را ضروری برشمرد و بر احترام به شخصیت ایشان در مراحل آگاه سازی تاکید کرد و گفت: راه ایمنی از آموزش می گذرد و پیش شرط آموزش، آگاهی است.
جویا افزود: آگاهی از خطرهای چهارشنبه سوری و شیوه مقابله با این خطرها احتمال بروز حوادث تلخ را در آخرین ماه سال کاهش خواهد داد.
رییس اداره کاهش خطر بلایا و حوادث دانشگاه گفت: والدین در پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری نقش مهمی دارند آنها  می توانند کودکان و نوجوانان خود را با خطرهای آتش بازی آشنا کنند و به آنها بفهمانند که در مقابل مواد محترقه و منفجره چقدر آسیب پذیرند.
وی افزود : بیان برخی از تجربیات ناگوار گذشته می تواند سودمند باشد و بچه ها را هوشیار تر کنند.
جویا با بیان اینکه متاسفانه در سال های اخیر مراسم سنتی و زیبای این شب رنگ دیگری به خود گرفته و تبدیل به بازی های خطرناک و استفاده از مواد منفجره و محترقه شده است گفت: آتش زدن بوته های خشک و پریدن از روی آتش، به تجمع جوانان در خیابان ها، آتش زدن فشفشه و منفجر کردن ترقه و پرتاب سیگارت تبدیل شده است که می تواند خطرات متعددی را برای بسیاری از هموطنان به دنبال داشته باشد.
وی افزود: آمارها نشان می دهند که ۴۸ درصد آسیب دیدگان چهارشنبه سوری در گروه سنی ۱۰ تا ۲۰ سال قرار دارند و بیشترین گروه (بیش از ۳۴ درصد آسیب دیدگان) دانش آموزان بوده اند لذا آسیب های ناشی از مواد محترقه و منفجره یا آتش افروزی چهارشنبه سوری، تهدیدی جدی برای سلامتی افراد خصوصاً کودکان و نوجوانان است و هر گونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می توان زیان های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.
انتهای پیام// م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار