فوربز: عربستان اجازه نخواهد داد بهای نفت دوباره به زیر 20 دلار برسد

یک نشریه آمریکایی در مطلبی، به بررسی دلایل پایبندی عربستان به تعهدات خود مبنی بر کاهش سطح تولید نفت‌خام پرداخت.

هفوربز: عربستان اجازه نخواهد داد بهای نفت دوباره به زیر 20 دلار برسدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجله آمریکایی فوربز با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: عربستان سعودی و آمریکا در آستانه آغاز دومین جنگ نفتی قرار دارند. این تقابل به کاهش بیش از پیش بهای طلای سیاه منجر خواهد شد؛ اما، بهای نفت مجدداً به زیر 20 دلار نخواهد رسید. 

در ادامه گزارش آمده است: عربستان سعودی به تعهدات خود مبنی بر کاهش سطح تولید نفت‌خام پایبند بوده است. این کشور تولید روزانه نفت‌خام خود را -در چارچوب توافق‌نامه اکتبر گذشته با اعضای «اوپک» (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) - به میزان 486 هزار در هر بشکه کاهش داده است. 

کشورهای عضو اوپک و روسیه -صادرکننده غیراوپکی- اکتبر گذشته موافقت کردند برای ایجاد ثبات در بازار و افزایش بهای نفت به بیش از 50 دلار در هر بشکه، سطح تولید روزانه خود را کاهش دهند. به‌ نظر می‌رسد ریاض به تعهدات خود در این زمینه پایبند بوده‌ است.

مدتی پس از حصول این توافق، بهای نفت سیر سعودی پیدا کرد و امیدها برای بازگشت طلای سیاه به روزهای اوج و بهای رویایی بالای 60 دلار در هر بشکه، تقویت شد. با این وجود در سه روز گذشته، با اشباع بازار، بهای نفت روند نزولی پیدا کرده و به زیر 50 دلار در هر بشکه کاهش یافته است. ظاهراً شرکت‌های آمریکایی این‌بار هم مقصر اصلی این جریان هستند. این شرکت‌ها با تزریق نفت در بازار، کاهش عرضه روسیه و اعضای اوپک را جبران کرده‌اند. به همین دلیل است که شرکت‌های سعودی و آمریکایی در آستانه رویارویی نفتی دیگری قرار دارند که در صورت وقوع، بهای طلای سیاه را تا زیر 20 دلار در هر بشکه کاهش خواهد داد. اگرچه، ریاض بنا به دلایل زیر، اجازه چنین اتفاقی را نخواهد داد:

نخست آنکه، پادشاهی سعودی اکنون می‌داند که در جنگ نفتی احتمالی با شرکت‌های آمریکایی -که ثابت کرده‌اند قیمت‌های بسیار پایین نفت هم نمی‌تواند آسیب چندان جدی به آن‌ها وارد کند- شانس پیروزی نخواهد داشت. 

دوم آنکه، ریاض تمایلی ندارد با دولت جدید آمریکا دربیفتد. 

سوم آنکه، ریاض نمی‌خواهد طرح بزرگ خود را برای فروش سهام شرکت سعودی «آرامکو» (شرکت ملی نفت عربستان) در سال 2030 میلادی -که وابستگی این کشور را به نفت کاهش خواهد داد- به مخاطره بیندازد. موفقیت آرامکو به ثبات در بازار و بهای نفت بستگی دارد.  

چهارم آنکه، ذخایر نفتی پادشاهی سعودی با سرعتی بیش از پیش‌بینی‌ها، رو به اتمام است. این موضوع ضرورت فروش هر چه زودتر سهام آرامکو را بیش از پیش نمایان می‌سازد. 

با در نظر گرفتن این دلایل، پیش‌بینی‌ می‌شود عربستان این‌بار راهبرد کاملاً متفاوتی را در پیش گیرد: تداوم کاهش سطح تولید نفت‌خام، حتی اگر این موضوع به نفع شرکت‌های آمریکایی تمام شود. 

انتهای پیام/
  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار