پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

اطمینان بخشی از آینده اقتصادی ایران،اصلی ترین مولفه در بهبود سرمایه گذاری

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت:یکی از مولفه های اسای در رشد و ارتقای سطح سرمایه گذاری ها،به اطمینان بخشی از آینده اقتصادی و انسجام و چشم اندازِ روشنِ آن معطوف می شود.

اطمینان بخشی از آینده اقتصادی ایران،اصلی ترین مولفه در بهبود سرمایه گذاریبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در ادامه سلسه گفت و گوهای اقتصادی با هدف تبیین راهکارهای موثر در تامین منویات مقام معظم رهبری در عرصه اقتصادی،در قالب آنچه که از سوی معظم له در حرم مطهر رضوی،مطرح شد،در گفت و گو با محمد رضا صدری،محقق و پژوهشگر اقتصادی، عوامل موثر  در رشد و ارتقای سرمایه گذاری مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وی با اشاره به نقش بسیار تعیین کننده سرمایه گذاری داخلی و خارجی در توسعه اقتصادی عنوان کرد:تردیدی وجود ندارد که انگیزه هر صاحب سرمایه ای برای تزریق سرمایه خود در عرصه های گوناگون ،به سود آوری و منفعت مالی باز می گردد.

صدری عنوان کرد:به واقع،برای هموار ساختن بستر و زمینه سرمایه گذاری مناسب و مطلوب ابتدا به ساکن باید نوع نگاه ما به سرمایه گذار تغییر یابد.

وی افزود:متاسفانه در برخی موارد نسبت به سرمایه گذار نگاه چندان خوشایندی وجود ندارد و گویی اینکه شخص سرمایه گذار با هدف کسب منفعت مالی در صدد فریب و سوء استفاده از ما می باشد.

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت:یقینا سرمایه گذار هدفی جز کسب سود ندارد و باید این ذهنیت در افکار عمومی پرورش یابد که در چنین معاملاتی،بازی دو سر بردی نهفته است که هر دو سوی معامله از منافع آن متنفع خواهند شد.

صدری عنوان کرد:البته لحاظ کردن دقت نظر و هوشمندی لازم در انعقاد قرار دادهای سرمایه گذاری اصلی ضروری و حائز اهمیت است،اما این که گمان کنیم شخص سرمایه گذار آمده تا سود یک طرفه ای را نصیب ما کند،اندیشه و تصوری غلط و ناصحیح است.

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت:نکته حائز اهمیت بعدی معطوف به ضریب ریسک سرمایه گذاری می شود که هر آنچه بر میزان آن افزوده شود به تبع شاهد کاهش سرمایه گذاری ها خواهیم بود.

وی افزود:مولفه اساسی و تعیین کننده در رشد و ارتقای سطح سرمایه گذاری ها به ثباتِ افق و چشم انداز روشن و امید بخش اقتصادی باز می گردد و قطعا در شرایطی که آینده ای ابهام آلود در افق اقتصادی کشور به اذهان متبادر می شود،طبیعتا سرمایه گذار داخلی و خارجی تن به معامله بر سر دارایی،اندوخته مالی یا سرمایه خویش نخواهد داد.

صدری عنوان کرد:این یک اصل و قاعده پذیرفته شده است که هر آنچه اطمینان و انسجام مطلوب و روشن تری از آینده اقتصادی جوامع و کشورها به ذهن متبادر شود،به همان میزان،شاهد افزایش سطح سرمایه گذاری ها خواهیم بود.

*رکود اقتصادی،آفت سرمایه گذاری محسوب می شود

محقق و پژوهشگر اقتصادی در ادامه با اشاره به معضل رکود اقتصادی به عنوان یکی از موانع باز دارنده در تزریق سرمایه گذاری ها،عنوان کرد:در شرایطی که در حوزه کسب و کار رونق کافی وجود نداشته باشد، شرایط برای رشد سرمایه گذاری دشوار و سخت خواهد شد.

وی افزود:در نقطه مقابل هر آنچه رونق اقتصادی با شکوفایی و تقویت هر چه بیشتری همراه باشد به تبع، سرمایه گذاران با انگیزه هر چه بیشتری در طرح ها،پروژه های اقتصادی نقش آفرینی خواهند کرد.

صدری گفت:اگرچه در طول ماه های گذشته،هیات های اقتصادی بسیاری از غرب در ایران حضور پیدا کرده اند،اما وجود برخی از موانع بانکی در حوزه مبادلات پولی،همچنان حصول توفیقات موثر در این بخش را دشوار و فرسایشی ساخته است.

محقق و پژوهشگر اقتصادی در خاتمه یادآور شد:یکی از اولویت های اساسی اقتصاد ایران در شرایط فعلی به تسهیل و مرتفع شدن موانع موجود در این حوزه معطوف می شود و قطعا با تحقق موارد اشاره شده،زمینه و بستر مناسب و شایسته ای برای ارتقای سطح سرمایه گذاری ها حاصل خواهد شد و به تبع،ضریب تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز در چنین عرصه ای با شتاب هر چه بیشتری همراه می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار