کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان :

هدایت و استفاده صحیح از ظرفیت منابع طبیعی،تسریع کننده توسعه اقتصادی است

کارشناس اقتصادی گفت:کشور ایران از حِیثِ منابع طبیعی از جایگاه برجسته و قابل توجهی برخوردار است،اما بهره گیری اصولی از ظرفیت های خدادادی موجود، مستلزم برنامه ریزی و هدایت صحیح و هدفمند است.

هدایت و استفاده صحیح از ظرفیت منابع طبیعی،تسریع کننده توسعه اقتصادی استبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کشور ایران از حیث منابع طبیعی از جایگاه قابل توجهی برخوردار است و بدون تردید با اتکای صحیح و اصولی به ظرفیت های خدادادی مذکور می توان روند توسعه و شکوفایی اقتصادی را به میزان چشمگیری سرعت و شتاب بخشید.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اول فروردین ماه در حرم مطهر رضوی به جایگاه ایران در منابع طبیعی تأکیداتی داشتند.

اشاره معظم‌له به سهم ایران از منابع طبیعی موجود در جهان، مؤلفه حائز اهمیتی است که در صورت توجه هر چه بیشتر به این مقوله و مدیریت صحیح، اصولی و قاعده مند، می توان به توفیقات و دستاوردهای شایسته و برجسته ای در زمینه اقتصادی دست یافت.

حمید حاتم زاده، کارشناس منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ، با اشاره به لزوم اتخاذ تدابیری صحیح برای بهره گیری هدفمند و اصولی از ظرفیت های ویژه و بالقوه موجود در منابع طبیعی کشور، اظهار داشت: منابع طبیعی به دو دسته تجدید شونده و تجدید ناشونده تقسیم بندی می شوند که در این قالب، جنگل ها، مراتع و...در دایره منابع تجدید شونده و منابع نفتی، گازی و... در چارچوب منابع تجدید ناشونده معنا و مفهوم پیدا می کنند.

وی افزود: هرکدام از ظرفیت های مذکور، به نوبه خود، منشأ اثر ثمرات و دستاوردهای بسیاری خواهند بود که حصول این امر مستلزم مدیریت هوشمندانه و منطقی است.

کارشناس منابع طبیعی عنوان کرد: به عنوان مثال در حوزه جنگل‌ها و مراتع با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان در عرصه‌های دارویی، صنعتی، گردشگری و غیره به موفقیت‌های بسیاری نائل شد.

وی افزود: در عرصه های نفتی و گازی و... نیز استفاده صحیح از این ثروت خدادای، مؤلفه حائز اهمیتی است که در صورت اتخاذ راهکارهای معقولانه می توان گام های مثبت و شایسته تری  را در راستای شکوفایی اقتصاد کشور برداشت.

کارشناس اقتصادی عنوان کرد: پرهیز از خام‌فروشی و هدایت ارز به دست آمده از محل فروش منابع نفتی و گازی در مسیر صحیح و تلاش برای حفاظت و صیانت از منابع طبیعی تجدید شونده همچون مراتع، جنگل ها و... از اولویت هایی است که باید به‌صورتی ویژه و جدی مد نظر قرار گیرد.

حاتم زاده گفت: همزیستی معقولانه میان جامعه و محیط زیست یکی از نیازهای جدی کشور ایران به شمار می رود که قطعاً در تحقق این امر، ظرفیت منابع طبیعی تجدید شونده و اثرگذاری آن در حصول اهداف مورد نظر غیر قابل انکار است.

وی در خاتمه یادآور شد: بدون توجه به سلامت زیست محیطی، امر توسعه ابتر و ناقص خواهد بود و قطعاً باید در تحقق توسعه پایدار، سهم و نقشی بسزا و جدی را برای حفظِ سلامت عرصه زیست محیطی قائل بود، امری که در طول سالیان گذشته به دفعات و کرار از سوی صاحب نظران و کارشناسان ذی‌ربط مورد تأیید و تأکید قرار گرفته و می‌طلبد در سه بخش فرهنگی، علمی و مدیریتی بر روی آن کار شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار