هشدار تکان‌دهنده دانشگاه ام‌آی‌تی درخصوص بحران آب تا سال 2040

محققان بر این باورند که مدیریت صحیح آب در بخشهای کشاورزی، صنعتی، زهکشی و قیمت گذاری صحیح آن می تواند تا حد زیادی از وقوع بحران آب جلوگیری کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی اکونومیست؛ محققان دانشگاه ام آی تی (MIT) آمریکا پیش بینی کرده اند در صورتی که کشورها به مدیریت غیرصحیح آب ادامه دهند تا اواسط قرن حاضر بیش از نیمی از جمعیت جهان با بحران آب مواجه خواهد شد.

در بخشی از گزارش این دانشگاه آمده است: دو سوم سطح کره زمین را آب تشکیل می دهد؛ با این حال، مدیریت نادرست استفاده از آب در مناطقی که با خطر خشکسالی مواجه هستند می تواند تا سال 2040 دسترسی به آب شیرین را دشوار سازد. جمعیت رو به رشد جهان و تغییرات آب و هوایی که موجب تسریع چرخه هیدرولوژیکی و مرطوبتر شدن نواحی مرطوب و خشک تر شدن مناطق خشک شده، از دیگر دلایل بروز بحران آب شیرین در برخی از کشورهای جهان است.

در گزارش موسسه منابع جهانی نیز آمده است: از 167 کشور جهان، 33 کشور تا سال 2040 با بحران شدید آب مواجه می‌شوند و عمده مشکلات آنها به دلیل عدم مدیریت صحیح آب است. این کشورها شامل برخی کشورهای خاورمیانه (از جمله ایران) و آسیای مرکزی، شمال آفریقا و برخی کشور های آمریکای جنوبی است.


هشدار تکان دهنده دانشگاه ام‌آی‌تی درخصوص بحران آب تا سال 2040


به نوشته اکونومیست، کلید مدیریت آب در قیمت‌گذاری آن است. بیش از 26 هزار میلیارد دلار برای مدیریت آب بین سالهای 2010 تا 2030 سرمایه گذاری شده است که موفق ترین آن متعلق به برخی کشورهای اروپایی و قاره اقیانوسیه بوده است. از سوی دیگر، کشورهای آفریقای مرکزی که به دلیل خشکی همواره با بحران آب مواجه بوده اند از سرمایه گذاری گسترده در زمینه آب خودداری کرده اند.

محققان بر این باورند که مدیریت صحیح آب در بخشهای کشاورزی، صنعتی، زهکشی، و قیمت گذاری صحیح آن می تواند تا حد زیادی از وقوع بحران آب جلوگیری کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
reza
۰۹:۳۶ ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
چرا هیچ کشوری به دنبال عامل اصلی خشکسالی نیست
آخرین اخبار