بررسی عملکرد فدراسیون تنیس روی میز در سال ۹۵؛

آرزو هایی که در ریو فرو ریخت

فدراسیون تنیس روی میز علیرغم کسب نکردن نتیجه مناسب در المپیک توانست عملکرد مثبتی را در سال ۹۵ داشته باشد.

آرزو هایی که در ریو فرو ریختبه گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان؛سال ۱۳۹۵ هم به پایان رسید و فدراسیون تنیس روی میز هم مانند دیگر فدراسیون‌های ورزشی روز‌های بد و خوبی را پشت سر گذاشت. پینگ پنگ بازان ایرانی در یک سال گذشته روز‌های پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشتند که ما در گزارش ذیل قصد داریم به عملکرد یک ساله این فدراسیون نگاهی بیاندازیم.

المپیک ریو و آرزو‌های بزرگ

سال ۱۳۹۵ در حالی برای جامعه تنیس روی میز آغاز شد که فدراسیون جدید تازه زمام امور را بر دست گرفته بود. فدراسیون تنیس روی میز پس از مدت‌ها بلاتکلیفی سرانجام صاحب یک مدیر و یک رئیس شد تا در آستانه مسابقات المپیک به وضعیت این رشته رسیدگی کند.

مهرداد علی قارداشی و تیمش از همان ابتدا درگیر مسابقاتی، چون قهرمانی جهان، انتخابی المپیک شدند آن‌ها که همگی که خود از خانواده این رشته بودند توانستند با برنامه ریزی مناسب نتایج دلخواه را کسب کنند. در انتهای سال ۱۳۹۴ تیم‌های ملی بانوان و آقایان راهی مسابقات قهرمانی جهان در بخش تیمی شدند که حاصل آن کسب عنوان نخست توسط تیم ملی بانوان در دسته سوم جهان و صعود به دسته دوم بود. اتفاق بزرگی که در زمان سیما لیموچی رخ داد و سرانجام تیم ملی بانوان را هم رده آقایان ساخت. در مقابل، اما تیم ملی آقایان نتیجه خوبی به دست نیاورد تا از گردونه مسابقات حذف شود.

سال ۱۳۹۵ قرار بود تا با اردویی در چین آغاز شود اتفاقی که رخ نداد و ملی پوشان برای برپایی اردویی آماده سازی برای حضور در مسابقات انتخابی المپیک از ۵ فرودین به اردوی داخلی بسنده کردند تا همراه با بازیکنان و مربیان کره شمالی تمرینات خود را برای حضور در مسابقات انتخابی المپیک در هنگ کنگ پیگیری کنند. ملی پوشان از ۵ الی ۲۰ فروردین در اردویی داخلی به سر بردند و سرانجام در بخش بانوان با النا تیتاریکو، ندا شهسواری، مریم صامت و محجوبه عمرانی و در بخش آقایان با افشین نوروزی، میدیا لطف اله نسبی، نوشاد و نیما عالمیان راهی هنگ کنگ شدند. در همین مسابقات بود که فدراسیون تنیس روی میز در دومین مسابقه مهم خود در همان اوایل کار، سربلند بیرون آمد و برای نخستین بار با کسب ۳ سهمیه المپیک به تهران بازگشتند. برادران عالمیان به همراه ندا شهسواری توانستند جواز حضور در مسابقات المپیک ریو را کسب کنند.

اما این پایان کار نبود و عملا با کسب ۳ سهمیه هم انتظارات از این فدراسیون بالا رفت و هم کار تنیس روی میز بازان کشورمان سخت‌تر شد. نوشاد عالمیان که در ابتدای سال ۹۵ نفر صد و سی و هفتم جهان بود توانست مانند 2 ورزشکار دیگر کشورمان که جواز المپیک را کسب کرده اند صعود خوبی را تجربه کند و به جایگاه ۱۱۰ جهان برسد و از برادرش پیشی بگیرد نیما عالمیان و ندا شهسواری به ترتیب در رده‌های ۱۱۶ و ۲۷۸ جهان قرار گرفتند.

مراحل آماده سازی المپیک

پس از کسب ۳ سهمیه برای ایران برنامه هایی برای حضور ورزشکاران مشخص شد که شامل چند تور خارجی و داخلی به همراه اردوی آماده سازی بود. برادران عالمیان ابتدا راهی آبادان شدند و در مسابقات جایزه بزرگ این شهر که در پایان با قهرمانی نوشاد عالمیان به پایان رسید حاضر شدند پس از آن همراه با ندا شهسواری و مربیان تیم ملی راهی چین شدند و به مدت یک ماه در این کشور و در بهترین کمپ‌ها به تمرین پرداختند.

ملی پوشان کشورمان که توانسته بودند در این اردو‌ها به آمادگی خوبی برسند پس از این اردوی نسبتا طولانی راهی کشور‌های کره جنوبی و ژاپن شدند تا در تور‌های جهانی این 2 کشور قدرتمند آسیایی حاضر شوند. المپیکی‌های کشورمان موفق شدند در این تور‌ها خوش بدرخشند و با عملکرد خوبشان همه را به مسابقات المپیک امیدوار کنند. پس از این تور‌ها بود که ملی پوشان ایرانی به غیر از ندا شهسواری صعود را تجربه کردند و نیما و نوشاد عالمیان به همراه ندا شهسواری به ترتیب در جایگاه‌های ۱۱۴، ۱۰۲ و ۲۷۰ جهان جای گرفتند. همچنین تیم ملی کشورمان هم موفق شد به جایگاه بیست و نهم جهان برسد.

سرانجام مسابقات المپیک نزدیک شد و برادران عالمیان در آخرین اردوی داخلی خود در مسابقات جام صلح و دوستی به میدان رفتند و پس از آن همراه با جمیل لطف اله نسبی، ندا شهسواری و مهرداد علی قارداشی راهی ریو شدند. سیما لیمو چی سرمربی تیم ملی تنیس روی میز بانوان کشورمان ابتدا نتواست همراه با ملی پوشان راهی مسابقات المپک شود. اما سرانجام با پیگیری‌های صورت گرفته به ریو رسید، اما این اتفاق زمانی رخ داد که تنها نماینده زن کشورمان در این رقابت‌ها یعنی ندا شهسواری در همان دور اول شکست خورده بود.

نتایج المپیک

متاسفانه نتایج به دست آمده در مسابقات المپیک مانند هیچ کدام از نتایج خوب بدست آمده پیش از آن نبود. نوشاد عالمیان که در المپیک لندن شگفتی سازی کرده بود و پس از آن توانسته بود به جایگاه چهلم جهان برسد در یک اتفاق کاملا عجیب در نخستین بازی خود و در مقابل نماینده اسلوونی باخت تا از گردونه مسابقات حذف شود. برادر وی یعنی نیما عالمیان هم علیرغم این که در بازی نخست خود توانست جوان ۱۶ ساله آمریکایی را شکست دهد در مرحله دوم شکست خورد تا مانند برادرش همه را شوکه کند.

ندا شهسواری تنها بانوی المپیکی تنیس روی میز کشورمان که در المپیک لندن هم در دور نخست حذف شده بود در یک بازی بسیار نزدیک مغلوب پریوالوا شد تا پروند ایران در المپیک ریو بسته شود.

برنامه‌های پس از المپیک

تیم‌های ملی تنیس روی میز کشورمان پس از بازگشت از مسابقات المپیک مدتی در اردو و مسابقاتی شرکت نکردند، اما پس از آن بازیکنانی، چون حمید رضا طاهرخانی، میعاد لطفی، محمود زیربند و امین میرالماسی به تور جهانی بلاروس و بعد‌ها و در پایان شهریور امین میرالماسی و نیما عالمیان در تور جهانی بلژیک حاضر شدند. هم زمان با همین اتفاق‌ها بود که تیم ملی تنیس روی میز مردان ایران موفق شد برای نخستین بار به جایگاه بیست و هشتم جهان برسد.

پس از آن هم ملی پوشان مردان کشورمان در تور هایی، چون تور جهانی سوئد، اتریش و قطر به میدان رفتند که عملکرد نسبتا خوبی هم برای ایران در پی داشت. همچنین بانوان هم در مسابقاتی مانند تور فنلاند توانستند عملکرد خوبی را به نمایش بگذارند.

تور‌های ایرانی و تغییر روند مسابقات

شاید مهم‌ترین اتفاق صورت گرفته در یک ساله گذشته در فدراسیون تنیس روی میز، توجه به زیر ساخت‌ها، استعداد یابی و از همه مهم‌تر تغییر برنامه‌های مسابقات بود. اگرچه تنیس روی میز نتوانست در مسابقات المپیک، آسیایی و یا جهانی نتایج خوبی کسب کند، اما بدون شک با این روند و تغییرات صورت گرفته در آینده می‌توان انتظار داشت که اتفاق‌های بزرگی در این رشته رقم بخورد.

در همین یک سال گذشته بازیکنان بسیار خوبی در تنیس روی میز استعداد یابی شدند بازیکنانی نظیر هدایی، احمدیان و شمس که سن و سال چندانی ندارند و نشان دادند که می‌توانند کار‌های بزرگی در این رشته انجام دهند. همچنین اهدای میزبانی به شهر‌های مختلف کشور در مسابقات مختلف زمینه ساخت و ساز و جلب توجه جوان‌تر‌ها را به این رشته مهیا کرده است.

اما بی شک مهم‌ترین اتفاق شکل گیری مسابقات تور‌های ایرانی بود. پیش از شکل گیری این رقابت‌ها بازیکنان جوان نمی‌تواتنستند به سادگی بالا بیایند و به تیم ملی برسند. همین باعث شده بود تا بازیکنان تیم ملی همواره تعدادی ثابت باشند که این مسئله جنبه جالبی نداشت. به طور مثال اگر یک بازیکن می‌خواست تا در مسابقات انتخابی تیم ملی حاضر شود باید از ۴ رده لیگ و یک دسته برتر می‌گذشت تا پس از بازی در مقابل حداقل ۶۰ نفر به مسابقات انتخابی برسد، اما مسابقات تور‌های ایرانی این شانس را در اختیار همه گذاشت تا درجدولی برابر با همه بازیکنان به میدان بروند و در صورت دارا بودن شایستگی‌های لازم و کسب امتیاز‌های مناسب راهی مسابقات انتخابی تیم ملی شود. همچنین این مسابقات شانس آن را در اختیار همه گذاشت تا هم بازی بهترین‌های ایرانی را از نزدیک ببینند و هم با آن‌ها رقابت کنند.

تور ایرانی در سال ۹۵ در ۵ دوره برگزار شد که ۳ دوره آن متعلق به آقایان و ۲ دوره ان متعلق به بانوان بود. این مسابقات که در شهر‌های مختلف کشور از جمله شیراز و اصفهان و اراک و.. برگزار شد شاهد ۲ قهرمانی برای نیما عالمیان یک قهرمانی برای نوشاد عالمیان ودو قهرمانی برای ندا شهسواری بود.

رده‌های پایه

سال ۱۳۹۵ برای رده‌های پایه هم تقریبا پر برنامه بود آن‌ها علاوه بر حضور در تور‌ها و مسابقات داخلی و خارجی مختلف در مسابقات قهرمانی آسیا هم به میدان رفتند که نتیجه آن قابل قبول بود. همچینی بازیکنانی، چون امین احمدیان به حضور در اردو‌های مختلف و مسابقات شانس آن را پیدا کرد تا سرانجانم در پایان سال جواز حضور در مسابقات قهرمانی آسیا همراه با تیم ملی بزرگسالان را کسب کند. نوید شمس بازیکن جوان کشورمان هم توانست با حضور در مسابقات و طرح‌های هوپس هم عنوان قهرمانی جهان را را کسب کند. هم این که با غلبه بر بسیاری از بازیکنان بزرگ و به چالش کشیدن آن‌ها نشان دهد که توانایی‌های زیادی در این رشته دارد.

مسابقات لیگ

مسابقات لیگ برتر هم اگر چه شاهد تغییراتی بود، اما آن گونه که باید و شاید برگزار نشد. این مسابقات در بخش آقایان پیش از پایان سال ۹۵ به مرحله پلی اف رسید، اما در بخش بانوان با قهرمانی ذوب آهن تمام شد. مسابقات لیگ برتر اگرچه نسبت به گذشته شاهد افزایش تعداد تیم‌های شرکت کننده نبود، اما توانست با پخش زنده تلوزیونی بسیاری را برای سال‌های آینده برای سرمایه گذاری و حضور در این رشته ترغیب کند.

رنکینگ‌های ملی

ملی پوشان کشورمان در این سال افت و خیز‌های زیادی را تجربه کردند، اما با این حال در پایان شاهد اتفاق خوبی بودند. ابتدا تیم ملی توانست به جایگاه خوبی برسد و سپس آن که نوشاد عالمیان موفق شد پس از مدت‌ها با ۶۶ پله صعود نسبت به ابتدای سال دوباره به رده‌های بالای جهان این بار ۷۱ جهان بازگردد. دیگر بازیکنان هم همچون نیما عالمیان، ندا شهسواری و بسیاری از بازیکنان جوان هم توانستند شاهد صعود‌های چشمگیری در رده بندی جهانی باشند.

تغییرات صورت گرفته

سال ۹۵ تنیس روی میز شاهد تغییراتی هم بود. محجوبه عمرانی بانوی تنیس روی میز کشورمان که از بازیکنان خوب تیم ملی محسوب می‌شد در سال ۹۵ تصمییم به خداحافظی گرفت. همچنین سیما لیموچی پس از ۵ سال حضور در تیم ملی با پایان مسابقات المپیک جای خود را به فاطمه کیوانی داد.

آماده سازی نهایی

تیم‌های ملی تنیس روی میز بانوان و آقایان کشورمان سال ۹۵ را با اردو‌ها و شرایط آماده سازی برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان، قهرمانی آسیا و کشور‌های اسلامی به پایان رساندند. آن‌ها باید در ۳ ماه فشار بسیار زیادی را تحمل کنند و با عملکرد خود حاصل تلاش‌ها و برنامه ریزی‌ها را نشان دهند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار