بیش از 25 بقعه بزرگان و امام زادگان در اسفراین

اسفراین، از جمله شهر هایی است که مقصد خوبی برای سفر کردن به حساب می آید، شهرستان اسفراین در شمال غربی استان خراسان شمالی واقع است که با شهرستان های سبزوار، قوچان و شیروان همسایه است.

بیش از بیست و پنج بقعه ی بزرگان و امام زادگان در اسفراینبه گزارش خبرنگارحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛تعطیلات نوروز، یکی از بهترین فرصت ها برای سفر رفتن و خوش گذران محسوب می شود، اما به طور معمول، با شروع فصل بهار، این پرسش پیش می آید که برای گذراندن اوقات فراغت چه شهری را برای مقصد انتخاب کنیم.

ایران، خطه ای پهناور است که هر گوشه اش جاذبه های گردشگری مخصوص خود را دارد و با سفر کردن به هر استانی، جهان بینی مخصوصی به گنجینه دانش هامان افزوده می شود، ولی معمولا فرصتی برای ایران گردی برای افراد هموار نمی شود و ناگریز باید سفرمان را به بازدید از یک یا چند شهر محدود کنیم.

اما واقعا باید چه شهری را به عنوان مقصد، برای سفر نوروزی خود انتخاب کنیم؟
اسفراین، از جمله شهر هایی است که مقصد خوبی برای سفر کردن به حساب می آید، شهرستان اسفراین در شمال غربی استان خراسان شمالی واقع است که با شهرستان های سبزوار، قوچان و شیروان همسایه است.

این شهرستان نقاط تاریخی فراوانی دارد که از این لحاظ شهر مناسبی برای گردشگری به حساب می آید و به غیر از مکان های تاریخی اش،  در اسفراین بیش از بیست و پنج بقعه ی بزرگان و امام زادگان وجود دارد.

اسفراین، آب و هوایی معتدل با زمستان هایی سرد و تابستان هایی گرم دارد و شهری پر از درخت و جنگل است. به غیر از درختان ارس، اسفراین چهارصد و پنجاه هزار هکتار مرتع و جنگل دارد که در میان این مراتع  درختانی چون پسته، انار، سماق، انجیر، زبان گنجشک، گلابی وحشی، ارغوان وانجیر وحشی به چشم می خورند.

اما اگر اسفراین را به عنوان مقصد سفر خود برگزیدیم، از کدام یک از مناطق گردشگری اش دیدن کنیم؟

شهر تاریخی بلقیس

این شهر در سه  کیلومتری جنوب شرقی شهرستان اسفراین قرار دارد و از ویرانه ‌های قدیمی اسفراین به شمار می‌ رود. این بنای عظیم گِلی پس از ارگ بم دومین بنای گلی ایران است اما به دلیل استفاده از خاک آن برای کشاورزی، وسعت زیادی از زمین‌های آن از بین رفته است، البته پس از زلزله بم نیز، وسعت زیادی از ارگ بم خراب شد.

مساحت شهر  بلقیس،  چهل و هشت هزار و ششصد مترمربع است که بر روی تپه‌ ای در ارتفاع 6 الی 9 متری قرار گرفته است. این شهر بر اساس اسلوب معماری ساسانی ساخته شده و شامل سه بخش کهن ‌دژ، ربض و شارستان می شود.

این شهر، 29 برج با ارتفاع‌ های مختلف داشته که اغلب آن‌ها ویران شده‌اند. در این شهر یک آتش کده نیز وجود دارد. در کاوش‌های باستان‌ شناسی قطعات چینی‌های سبز رنگ و همچنین چینی‌های گل و بوته ‌دار لاجوردی با زمینه سفید مربوط به عصر صفوی به دست آمده است. به نظر می‌رسد این شهر در دوره صفوی متروک شده و شهر اسفراین به حدود سه کیلومتری شمال این ویرانه‌ ها منتقل شده است و اکنون یکی از جاذبه های گردشگری این شهر به حساب می آید.

مقبره بابا قدرت
بنای مقبره بابا قدرت از آثار تاریخی ارزشمند شهرستان اسفراین به شمار می¬ رود که تاریخ دقیق ساخت آن، مشخص نیست، ولی اغلب مورخان، زمان ساخت آن را به دورۀ صفوی نسبت می‌دهند.

بنای مقبره در دل تپه ای حفر شده و متشکل از یک دالان دستکند به طول حدود چهل متر و یک اتاق گنبد دار در انتهای دالان است که در آن قبری وجود دارد. به اعتقاد مردم و اهالی روستاهای مجاور این مکان، مرقد یکی از نوادگان امام محمد تقی (ع) به نام بابا حسین، معروف به بابا قدرت است.

منطقه نمونه گردشگری بیدواز
روستاي بيدواز از توابع دهستان ميلانلو در بخش مرکزي شهرستان اسفراين و در نوزده  کيلومتري شمال شرق شهر اسفراين قرار گرفته است. موقعيت اقليمي این منطقه کوهستاني ودره اي است.

 ازجمله جاذبه هاي گردشگري منطقه عبارت اند از: چشمه علي بره در ابتداي ورودي روستا، چشمه مسجد، چشمه رشيدالدين بيدوازي ، رودخانه بيدواز که تامين کننده آب اراضي کشاورزي پائين دست است، سد بيدواز که بر روي رودخانه احداث شده و حجم عظيمي از آب رودخانه را به منظوراستفاده در بخش کشاورزي واب شرب اهالي روستاها وشهر اسفراين تامین ی کند.

 از جاذبه هاي فرهنگي تاريخي این منطقه می توان به قلعه بالا، حمام قديمي روستا، ارامگاه شيخ رشيدالدين بيدوازي اشاره کرد،از جمله صنايع دستي فعال روستا گليم بافي وپلاس جاجيم وسفره کردي را مي توان برشمرد.

قلعه صعلوک
بنای تاریخی قلعه صعلوک، دژی استوار بر جبهۀ جنوبی ارتفاعات سالوک است که قدمت آن به قرن شش یا فهت هجري ميرسد و در متون تاريخي مختلف از آن یاد شده است. این قلعه بر فراز يک صخره منفرد با ديواره هاي پرتگاهي ساخته شده است که تسخير آن را بسيار دشوار بود. در داخل قلعه بقاياي تاسيسات مختلف مانند انبار آذوقه و غلات، حمام، آسياب، زندان و محل سکونت فرمانده قلعه و افراد ديگر وجود دارد که روي هم رفته مساحت قلعه را به بيش از يک هکتار مي رساند.

غار غسک
این غار از جمله غارهای فنی استان خراسان شمالی محسوب می ‌شود که دارای 3 حلقه چاه به عمق‌های ده،پانزده و چهل و پنج متراست. همچنین این غار از غارهای زنده بوده و هم اکنون در آن ساخت استالاگمیت و استالاکتیت ادامه دارد. در این غار تعدادی خفاش نیز زندگی می‌کنند. از آنجا که این غار توسط محمدرضا شیخ کشف شد، به آن، غار شیخ نیز می‌گویند.

روستای رویین
این روستا به سبب شکل پلکانی آن به روستای ماسوله ‌ای رویین نیز شهرت دارد و یکی از نقاط خوش آب و هوا و از معروف ‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان اسفراین است.

 ارتفاعات بلند، رودخانه‌های دائمی و درختان چنار کهنسال چهره این روستای ماسوله‌ ای را منحصر به فرد ساخته است. منطقه گردشگری رویین به روستای شکوفه‌ های سیب نیز معروف است و از مشخصات بارز آن کوچه‌ های پیچ در پیچ، بافت قدیمی خانه‌ها و شیب کوچه به کوچه روستا است که نظر بینندگان را به خود جلب می‌کند.

آبشار توی
آبشار توی در چهل کیلومتری غرب اسفراین و در فاصله 5 کیلومتری شمال روستای توی واقع شده است. در شمال روستای توی، رودخانه ‌ای از کوه‌های سالوک سرچشمه می‌گیرد که به علت اختلاف در جنس زمین، چندین آبشار زیبا را به وجود می‌آورد که از جاذبه‌های طبیعی این منطقه است. به دلیل باریک بودن دره، امکان رفتن تا محل آبشار با خودرو وجود ندارد و مقداری از مسیر را می‌ بایست پیاده طی کرد. در فصل بهار سیلاب‌ هایی از این دره سرازیر می‌ شود که برای گردشگران و کوهنوردان خطرآفرین خواهد بود و نیازمند راهنما و تجهیزات است.

البته به غیر از مناطقی که در بالا ذکر شد، اسفراین مناطق گردشگری بسیار دیگری نیز چون امام زاده هایش دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.