قم؛

دفن پسماند یکی از بزرگترین معضل های زیست محیطی قم است

مدیرکل نظارت و هماهنگی امور خدمات شهری و محیط زیست شهرداری قم با تاکید بر ضرورت ارایه آموزش های لازم به شهروندان برای مدیریت صحیح پسماند گفت: دفن پسماند در زمین های اطراف قم به یکی از بزرگترین معضل های زیست محیطی این شهر تبدیل شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛سید محسن میرهادی امروز دوشنبه اظهار داشت: تفکیک زباله از مبداء یکی از موثرترین راهکارهای مقابله با این پدیده مخرب و زیان آور طبیعی می باشد.
قم دارای یک سایت یا جایگاه دپوی زباله تحت عنوان البرز در کیلومتر 13 جاده کوه سفید است، که روزانه حجم عظیمی از زباله در آن جمع آوری و سپس دفن می شود.
وی با اشاره به اینکه حوزه خدمات شهری شهرداری قم بحث جدا سازی زباله های خشک از تر را در سال 95 به صورت جدی در دستور کار خود قرار داد، افزود: در این راستا طرح جمع آوری زباله های خشک تفکیک شده با هدف آشنایی شهروندان با بحث تفکیک از مبداء زباله به صورت پایلوت در شهرک پردیسان واقع در منطقه هشت شهرداری قم اجرا شد، که مورد استقبال ساکنان این منطقه قرار گرفت.
پردیسان در منطقه 8 شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این شهرک در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 1390 به یکی از منطقه های شهرداری قم تبدیل شد.
وی بدون اشاره به حجم زباله های خشک جمع آوری شده بواسطه این طرح گفت: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و همچنین احصاء و برطرف نمودن نقاط ضعف مربوطه، این طرح جدید که در نخستین گام خود موفقیت های خوبی را داشته، در سال 96 با همکاری پیمانکاران بخش خصوصی در سایر مناطق هشت گانه قم نیز به اجرا گذاشته خواهد شد.
وی افزود: در این خصوص طی سال گذشته آموزش هایی را در سطح مناطق مختلف شهر آغاز کردیم، و در سال جدید نیز با یک برنامه هماهنگ این کار را پیگیری می کنیم.
این مسئول ضمن تقدیر از خبرگزاری جمهوری اسلامی به خاطر راه اندازی پویش فرهنگی 'نه به ریختن زباله' در کشور گفت: خیلی زودتر از اینها باید نسبت به انجام این قبیل حرکت های فرهنگی اقدام می شد، چرا که برای شناساندن تفاوت بین زباله های خشک و تر به مردم و دیگر مسائل مربوط به امر مدیریت پسماند بسیار ضروری است.
میرهادی همچنین با اشاره به بالا رفتن حجم زباله های جمع آوری شده در روزهای پایانی سال 95 یادآور شد: در حالی که به طور معمول حجم کل زباله های تولیدی در قم روزانه 700 تن است، این میزان در بازه زمانی یاد شده به بیش از یکهزار تن افزایش پیدا کرد.
وی در پایان با تاکید بر اینکه اگر مشارکت شهروندان درفرایند مدیریت پسماند نباشد شهرداری به هیچ وجه در این حوزه موفق نیست، افزود: به طور حتم شهرداری حتی با بروزترین ماشین آلات و امکانات مکانیزه نیز بدون همکاری مردم در مدیریت پسماند توفیقی را حاصل نمی کند.
برچسب ها: قم ، پسماند ، زیست محیطی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.