جوکار:

نیرو و اعتبار حفاظت از یوز افزایش می‌یابد

مدیر پروژه حفاظت از یوز آسیایی گفت: ایجاد ذخیره‌گاه بیابانی به‌ عنوان یک برنامه پشتیبان است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هومن جوکار مدیر پروژه حفاظت از یوز آسیایی اظهار داشت: برنامه‌هایی که برای بهبود وضعیت یوز در سال آتی انجام خواهد شد به دو موضوع حفاظت از یوز در طبیعت و برنامه‌های پشتیبان مربوط می‌شود. 

وی با بیان این‌که اولویت ما در حفاظت از یوز در طبیعت است، عنوان کرد: در این حوزه بهبود حفاظت در مناطق اصلی و زادآوری در مناطقی مانند پارک ملی توران و پناهگاه حیات وحش میاندشت مدنظر قرار دارد. در عین حال کریدورها و مناطق بینابینی در زیستگاه‌های یوز در یزد، پارک ملی توران و پناهگاه حیات وحش میاندشت و حتی مناطق پیرامونی مانند دشت خونیجه در پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق در دستور کار قرار دارد. 

مدیر پروژه حفاظت از یوز آسیایی اضافه کرد: قصد داریم به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که زیستگاه‌ها به‌شکل دولتی و غیردولتی حفاظت شوند؛ با این حال برای ما اولویت مناطق حفاظت شده و افزایش نیروی انسانی و اعتبارات در این مناطق است. کنترل دام و کاهش سگ‌های گله از دیگر برنامه‌هایی است که در این مناطق داریم و برای حفاظت از غزال به‌عنوان طعمه اصلی یوز نیز قصد داریم برنامه‌ریزی کنیم. تجربه نشان داده است هر جا غزال حضور دارد یوز نیز تمایل بیش‌تری به حضور نشان داده و زادآوری آن‌ها نیز افزایش یافته است. 

وی ادامه داد: بهبود مانیتورینگ و پایش از دیگر برنامه‌هایی است که در مناطق حفاظت شده در سال آتی انجام می‌شود و برای حفاظت از کریدورها ایجاد ذخیره‌گاه‌های بومی و مردمی و افزایش سطح حفاظتی را ضروری می‌دانیم. 

کنترل تهدیداتی مانند جاده و کاهش شکار از دیگر مطالبی بود که جوکار به آن‌ها اشاره و اضافه کرد: در عین حال در حوزه برنامه‌های پشتیبان نیز همچنان تکثیر در اسارت را دنبال می‌کنیم. 

ایجاد ذخیره‌گاه بیابانی از دیگر موضوعاتی بود که مدیر پروژه حفاظت از یوز آسیایی از آن خبر داد و گفت: در این مناطق مانند منطقه حفاظت شده همه‌چیز تحت کنترل است و وسعت بالایی را شامل می‌شود. 

وی افزود: در صورتی که ما با مشورت دانشگاه‌ها، مشاوران خارجی و بین‌المللی به این نتیجه برسیم که ذخیره‌گاه‌ها آینده‌ای خواهد داشت و برنامه پشتیبان خوبی هستند، این گزینه را نیز پیگیری می‌کنیم. با این حال باید ابتدا نمونه‌های بین‌المللی را بررسی کنیم. حجم سرمایه‌گذاری در این ذخیره‌گاه‌ها بسیار زیاد است و اگر ایجاد آن‌ها به نفع یوز باشد آن را می‌توان روی میز گذاشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار