معاونت علمی در هفته‌ای که گذشت؛

۱۵۰ تیم خارجی در مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران حضور یافتند/ حمایت از 56 کرسی پژوهشی

این هفته حوزه معاونت علمی و فناوری شاهد رویدادهای بسیاری بوده که حضور ۱۵۰ تیم خارجی در مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران تنها یکی از این موارد است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اقتصاد متّکی بر منابع خام باید به اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان تبدیل شود،حضور ۱۵۰ تیم خارجی در مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران ،حمایت از 56 کرسی پژوهشی بوسیله بنیاد علم ایران از جمله اخبار مهم هفته گذشته معاونت علمی و فناوری است.

**لزوم تبدیل اقتصاد متّکی بر منابع خام به اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان
علی وطنی معاون توسعه و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: اقتصاد دانش‌بنیان یکی از محورهای توسعه پایدار کشور است که در سال ۸۹ قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به تصویب مجلس رسید که تا به امروز ۲ هزار و ۷۷۵ شرکت در سراسر کشور در حوزه‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند.

وی بیان کرد: در زمانی فروش تمام شرکت‌های دانش‌بنیان در کل کشور مبلغی در حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان بود که امروز تنها یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان فروش داشته و ما در قالب ۱۵ ستاد توسعه فناوری حمایت همه جانبه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان می کنیم. 

معاون توسعه و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: ایران در زمینه علم و فناوری از رشد قابل توجهی برخوردار است و کشورمان جزو ۱۰ کشور اول دنیا در حوزه علم و فناوری و ر‌باتیک قرار دارد.

وی ادامه داد: با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور ۱۲۴ اولویت در نقشه جامع علمی کشور آورده شده است و هر سال ستادهایی را با هدف توسعه علم و فناوری مانند ستاد لیزر و فتونیک اضافه می‌شود.

وطنی تأکید کرد: ۱۶ عضو یک شرکت دانش‌بنیان از دانشگاه‌های مطرح دنیا مشغول به فعالیت هستند که معاونت علمی و فناوری از طریق بنیاد نخبگان به آنها فرصت مطالعاتی یک ساله با هدف انجام تحقیق و پژوهش داده و آنها می‌توانند از مزایای بنیاد نخبگان استفاده کنند.

**حضور ۱۵۰ تیم خارجی در مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران
مرتضی موسی‌خانی رئیس ملی ربوکاپ ایران گفت: با توجه به وجود شایستگی‌های کشورمان با تمرکز و دانش هوش مصنوعی و رباتیک که معرفی اساسی نسل چهارم محسوب می‌شود، این مسابقات برای دوازدهمین بار برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: مسابقات ملی ربوکاپ با استقبال فراوان تیم‌های شرکت‌کننده از کشور‌های مختلف و داخلی و به خصوص تیم‌های دانش‌آموزی صورت گرفته است.

موسی‌خانی ادامه داد: در این مسابقات آخرین تحولات هوش مصنوعی با توجه به شعار سال اقتصاد مقاومتی اشتغال و تولید برگزار می‌شود و یکی از اهداف اصلی این مسابقات تولید نرم‌افزار و سخت‌افزار جایگزین صنعت نفت است.

وی تأکید کرد: در دوازدهمین مسابقات ربوکاپ استقبال خوبی در بحث دانش‌آموزی صورت گرفته است و سرمایه‌گذاری بر روی این بخش در آینده‌ای نزدیک اثرات خوبی را به دنبال دارد و به همین خاطر بر روی تیم‌های دانش‌آموزی تمرکز ویژه‌ای شده است.

رئیس ملی کمیته ربوکپ ایران ادامه داد: علی رغم فشار‌های فراوان در بخش بین‌الملل، تعداد شرکت‌کنندگان افزایش چشم‌گیری در این دوره داشته است به طوری که ۱۵۰ تیم خارجی از کشورهای آمریکا، آلمان، هند ژاپن، چین، سنگاپور، کره جنوبی، هلند پاکستان مکزیک انگلستان، ترکیه، پرو حضور دارند و این کشور‌ها با تیم‌های داخلی طی دو روز به رقابت می‌پردازند.

**حمایت از 56 کرسی پژوهشی بوسیله بنیاد علم ایران
نصرت الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران معاونت علمی و فناوری گفت: همیشه سعی شده تا فعالیت های این صندوق از پویایی خوبی برخوردار بوده و در این راستا از همه ظرفیت های علمی دانشگاه های کشور در جهت توسعه علم استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: بنیاد علم ایران سعی دارد تا از ظرفیت های بالفعل نخبگان دانشگاهی کمال استفاده را ببرد که در این زمینه پروژه های مختلفی را به دانشجویان مستعد واگذار کرده است.

ضرغام عنوان کرد: در قالب چهار برنامه از پژوهش سراهای دانش آموزی حمایت همه جانبه صورت گرفته و در این زمینه آموزش ایده پردازی و مطالعات گروهی با هدف آشنایی دانش آموزان با کارآفرینی و ثبت اختراع صورت گرفته است

**رشد فناوری فضایی فقط به پرتاب ماهواره خلاصه نمی‌شود
محمد همایون صدر معاون سازمان فضایی گفت:سالیانه میلیاردها دلار از طرف بیش از هشتاد کشور فعال در حوزه فضا در زمینه فناوری فضایی هزینه می شود و این سرمایه گذاری تبدیل به یکی از سودآورترین فعالیت های اقتصادی شده است.
 
وی ادامه داد: آخرین پیش بینی ها این است که در دهه آینده هر یک دلار هزینه برنامه ریزی شده در فضا حدود سی دلار درآمد برای کشور خواهد داشت.
 
معاون سازمان فضایی بیان کرد: اطلاعاتی که از ماهوارهای سنجشی دریافت می شود می تواند توسط نرم افزارهای کاربردی و اپلیکشن هایی که استارت آپ ها می نویسند، در سازمان های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ممکن است یک ماهواره برای قرار گرفتن در مدار به چندسال زمان نیاز داشته باشد تا به دقت و دوام و پایداری برسد

**آینده در اختیار انسان و افکار خلاقانه
سورنا ستاری معاونت علمی فناوری رئیس جمهوری گفت: همواره معاونت علمی فناوری از طرح‌های کاربردی و ایده‌های نو حمایت همه جانبه مالی و کاری انجام می‌دهد و در این راستا از ایده‌های خلاق جوانان نخبه‌های دانشگاهی حمایت می‌کنند. 

وی بیان کرد: معاونت علمی فناوری از دانشگاه‌های که در راستای تولید اتاق‌های تمیز تولید می‌کند حمایت مالی و تجهیزاتی انجام می‌دهند تا آن‌ها بدون هیچ دغدغه‌ای به تولید این اتاق‌های حیاتی و بسیار پر کاربرد بپردازند. 

ستاری تاکید کرد: در زمانی کشور دارای کمبود اتاق‌های تمیز بود، ولی امروزه خوشبختانه این اتاق‌های حیاتی و پر کاربرد به وسیله دانشگاه‌های کشور تولید می‌شود. 

معاون علمی فناوری ادامه داد: معاونت علمی فناوری بسته به نوع خدمت و کاری که دانشگاه‌های کشور در جهت تولید اتاق‌های تمیز انجام می‌دهند بین ۴۰ تا ۸۰ درصد هزینه‌های تولید اتاق تمیز را پرداخت می‌کند و این کار در نمایشگاه‌های تجهیزات همچنین شرکت‌های دانش بنیان دانشگاهی لوازم خریداری کنند از تخفیف ۴۰ تا ۵۰ درصدی برخوردار می‌شوند

**ساده سازی مفاهیم علمی برای مردم هدف اصلی موزه علوم و فناوری
سیف الله جلیلی رئیس موزه ملی علوم و فناوری گفت: موزه علم و فناوری با هدف ساده سازی مفاهیم علمی برای مردم و به خصوص دانش آموزان راه اندازی شده که در این مرکز مجموعه‌ای از حوزه‌های علمی فیزیک، شیمی و مهندسی وجود دارد.

وی بیان کرد: موزه علم و فناوری ارتباط خوبی بین جامعه و علوم برقرار می‌کند که در واقع این موزه به نوعی نسل قدیم را به جدید مرتبط می‌کند.

رئیس موزه ملی علوم و فناوری عنوان کرد: هر ساله در موزه علوم و فناوری کنفرانس‌های علمی با هدف آشنا کردن مردم با علوم پایه جدید برگزار می‌شود که در این همایش‌ها ایده‌های برتر و پژوهش‌های کاربردی گرفته شده و حمایت مالی در جهت انجام تحقیقات از آن‌ها صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار