ارومیه؛

شناسایی بیش از 880 طرح راکد کشاورزی درآذربایجان غربی

بیش از 880 طرح راکد ونیمه فعال در بخش کشاورزی آذربایجان غربی شناسایی شده است.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ مدیر کل جهار کشاورزی آذربایجان غربی بااعلام این خبر در اولین جلسه شورای هماهنگی معاونین و‌ مدیران سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت:در سال گذشته در جهت تحقق برنامه های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، تعداد۸۸۲ طرح راکد و نیمه فعال بخش کشاورزی استان شناسایی شد و برای بازگرداندن 772 طرح به چرخه تولید از کار گروه رفع موانع تولید استان مصوبه دریافت کردیم که در این زمینه از نظر تعداد پروژه جزو اولین استانهای کشور هستیم و برای ۷۷۲ طرح کشاورزی تسهیلات بانکی مصوب شد که تاکنون مبلغ ۷۶ میلیارد تومان در این زمینه جذب شده است.

وی خاطر نشان کرد: درسال 95 در راستای توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان به خصوص سیب ،انگور و کشمش مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی مصوب شد که تاکنون به میزان ۲۴۰میلیارد تومان پرونده متقاضیان برای دریافت تسهیلات تحویل سیستم بانکی شده است که باجذب این اعتبارات شاهد رونق اقتصادی وایجاد اشتغال پایدار در استان خواهیم بود.

کریم زاده گفت: در سال جاری که با تدبیر رهبر معظم انقلاب به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است باید تلاش و اهتمام بیشتری در جهت رونق اقتصادی و تولید ، توسعه صادرات غیرنفتی و بویژه رفع مشکل بیکاری جوانان و افزایش درآمد کشاورزان همچون سالهای گذشته داشته باشیم و در اولویت کارهای اجرایی خود قرار دهیم .

وی تصریح کرد: رونق تولید و اشتغال و همچنین توسعه صادرات در گرو مبارزه با قاچاق و تجهیز زیرساخت های گمرکی در مبادی رسمی استان است که با تجهیز و توسعه این بخش، ظرفیت صادرات غیرنفتی استان مخصوصا" در بخش کشاورزی ارتقا پیدا می کند.

کریم زاده اضافه کرد: رشد مثبت اقتصادی در بخش های مختلف اقتصادی خصوصا بخش کشاورزی ،تامین امنیت غذایی با خوداتکایی در تولید محصولات اساسی،توسعه زیرساختهای بهره وری تولید بخصوص مکانیزاسیون،خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک مخصوصا" گندم ،تولید انواع نهاده ها با اتکا به توان داخلی، از دستاوردهای دولت در بخش کشاوزی برای تحقق شعار سال در سال گذشته بود که امسال نیز با اتکا به شعار سال جدید برنامه ریزی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در دستور کار سازمان قرار دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر اینکه باید طوری برنامه ریزی کنیم که اهداف پیش بینی شده قابل حصول و وصول باشد ، ادامه داد: مدیران در تهیه و تدوین برنامه های اقتصاد مقاومتی حوزه خود باید امکانات و قابلیت ها را لحاظ کنند تا بتوانیم در پایان سال به اهداف تعیین شده دست پیدا کرده و برنامه های مبتنی بر اقتصاد مقاومتی را نیز محقق سازیم.

مشارکت دراحیای دریاچه ارومیه با توسعه شیوه های نوین آبیاری از اهداف کلی اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی آذربایجان غربی است.

وی اهداف کلی اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی را مشارکت در احیای دریاچه ارومیه از طریق توسعه شیوه های نوین آبیاری و توسعه کشت محصولات کم آب بر و افزایش بهره وری آب کشاورزی، افزایش تولید محصولات راهبردی و ارتقای ضریب خود اتکایی آنها،افزایش تولید داخلی نهاده های کشاورزی، تامین ذخایر مطمئن راهبردی و تنظیم بازار داخلی، مثبت کردن تراز تجاری با توسعه صادرات، حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع طبیعی و پايه و ارتقای سطح سرمایه گذاری در جهت تکمیل زنجیره ارزشی محصولات کشاورزی و بهبود سطح درآمد و زندگی بهره برداران عنوان کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: دانش بنیان کردن بخش کشاورزی، تجهیز اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به سیستمهای نوین آبیاری ، اصلاح الگوی کشت، کاهش سطح زیر کشت محصولات با نیاز آبی زیاد مانند چغندرقند، مدیریت مصرف آب و افزایش تولید در واحد سطح را از مهمترین راهکارهای اجرایی نجات دریاچه ارومیه و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی در سال گذشته عنوان کرد که این کارها در سال جاری نیز باید با اهتمام ویژه و به صورت عملی پیگیری و اجرا شود و در اولویت کارهای اجرایی سازمان قرار گیرد.

وی ادامه داد: برای به اتمام رساندن پروژه های عمرانی در حال احداث و نیمه تمام، راکد و فعال با ظرفیت بخش کشاورزی و دامی با توجه به اهمیت این بخش در رونق اقتصادی استان نیز نیازمند توجه ویژه مسئولین استانی و کشوری در جهت افزایش اعتبارات عمرانی ملی و استانی هستیم .

در ادامه پیگیری و اجرای برنامه های ارتقاء بهره وری و افزایش تولیدات محصولات راهبردی در بخش کشاورزی نیز از جمله موارد مورد تاکید رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در این نشست بود.

وی همچنین تاکید کرد: امیدواریم براساس اصول کشاورزی پایدار و اولویت دادن به منویات مقام معظم رهبری با محوریت تولید ملی در سال جاری ، شاهد افزایش بیش از پیش راندمان تولید، صادرات و خود کفایی در تولیدات بخش کشاورزی باشیم .

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.