تعهد طرف‌های درگیر در اوکراین به رعایت آتش‌بس در زمان برگزاری عید پاک

گروه بین‌المللی تماس برای حل بحران اوکراین از تعهد طرف‌های درگیر در این کشور برای رعایت آتش‌بس در زمان برگزاری عید پاک خبر داد.

تعهد طرف‌های درگیر در اوکراین به رعایت آتش‌بس در زمان برگزاری عید پاک
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری شین هوا، گروه بین المللی تماس که برای حل بحران اوکراین تشکیل شده است، روز چهارشنبه از تعهد طرف‌های درگیر در این کشور برای رعایت آتش بس در زمان برگزاری مراسم عید پاک خبر داد.

مارتین ساجیک، نماینده ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا روز گذشته در پایان نشست گروه تماس در مینسک، پایتخت بلاروس ضمن اعلام این خبر ابراز امیدواری کرد طرف‌های رقیب در اوکراین به تعهدات خود برای حفظ آتش بس پایبند باشند. وی تصریح کرد اوضاع امنیتی در کل در منطقه مورد مناقشه شرق اوکراین رو به بهبود است اما هنوز هم رضایت بخش نیست.

در نشست روز گذشته گروه تماس در مینسک طرفهای درگیر در مناقشه اوکراین درباره آزادسازی زندانیان و اسرای خود تبادل نظر کردند. حاضران در این نشست همچنین در خصوص ایجاد سازوکاری توافق کردند که گفته می شود با اجرای آن می توان اطمینان حاصل کرد زندانیان و اسرا پس از آزادی مایل هستند در شرق اوکراین یا مناطق تحت حاکمیت کیف زندگی کنند.

در این نشست همچنین پیامدهای منفی بسته شدن راه‌های مواصلاتی و همچنین نحوه اداره شرکت‌هایی که در مناطق دونتسک و لوگانسک واقع در شرق اوکراین که خارج از کنترل دولت این کشور است، تبادل نظر کردند. تامین آب آشامیدنی، برق و گاز و منابع مالی این خدمات از دیگر مسایلی بود که در نشست روز گذشته مینسک مطرح شد.

کشورهای روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان اعضای گروه تماس را که ماموریتش حل بحران شرق اوکراین است، تشکیل می دهند. اعضای این گروه  فوریه سال  دو هزار و پانزده در نشستی در مینسک توافق نامه ای را به منظور پایان دادن به مناقشه مسلحانه در منطقه دونباس در شرق اوکراین امضا کردند. طبق این توافق نامه ارتش اوکراین باید تسلیحات خود را از خط درگیری با جدایی‌طلبان خارج نماید و جدایی‌طلبان اوکراینی حامی مسکو نیز باید از خطوطی که در توافق نامه های سپتامبر دو هزار و چهارده ترسیم شده است، عقب نشینی کنند اما به رغم تلاش‌های زیاد و اجرای چند آتش بس در اوکراین، بحران این کشور حل نشده است.­ 

نشست آتی گروه تماس بیست و ششم آوریل برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار