ملازهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حمله به 800 داعشی در افغانستان با بمب 16 میلیون دلاری توجیه مناسبی نیست!

کارشناس سیاست خارجی گفت: از بین بردن تعداد قلیل داعشی‌ها در افغانستان با بمبی که 16 میلیلون دلاری برای آن هزینه شده نمی‌تواند توجیه مناسب اقتصادی و سیاسی داشته باشد.

حمله به 800 داعشی در افغانستان با بمب 16 میلیاردی توجیه مناسبی نیست!
پیرمحمد ملازهی کارشناس ارشد افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حمله نظامی آمریکا با بزرگترین بمب غیرهسته‌ای موسوم به "مادر بمب‌ها" به افغانستان به بهانه مبارزه با داعش، اظهار داشت: تعداد افرادی که در افغانستان وابسته به گروه تروریستی تکفیری هستند به اندازه غرب آسیا به ویژه سوریه و عراق نیست، در این زمینه  آخرین برآوردی که نیروهای آمریکایی در خصوص حضور افراد وابسته به داعش  داشته‌اند رقمی در حدود 600 تا 800 نفر بوده است که در مناطق مختلف افغانستان مستقرند، بنابراین از بین بردن تعداد قلیل داعشی‌ها در افغانستان با بمبی که 16 میلیون دلار برای آن هزینه شده نمی‌تواند توجیه مناسب اقتصادی و سیاسی داشته باشد.

این کارشناس سیاست خارجی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها بمبی را در سال 2003 ساخته بودند و مراحل آزمایشگاهی‌ آن به پایان رسیده بود را در افغانستان به آزمایش گذاشتند، بیان داشت: باید منتظر ماند تا خبرها از قدرت تخریبی این بمب بزرگ در روزهای آینده حکایت کنند.

وی با بیان اینکه منطقه‌ای اچین که این بمب در آنجا انداخته شده است، تونل‌های زیادی به وسیله داعشی‌ها در آن حفر شده که برخی اندازه بزرگترین تونل را نیز تا  طول 300 متر نیز تخمین زده‌اند،تصریح کرد: بیانیه‌ای که کاخ سفید در حمایت از این حمله منتشر کرد حکایت از آن داشت که ارتش آمریکا قبل از آنکه بمب را پرتاپ کند رایزنی‌ها را با دولت افغانستان انجام داده بود و آنها در جریان بودند.
 
این کارشناس مسائل افغانستان بیان داشت: مخالفت‌هایی هم در داخل افغانستان وجود دارد که در این رابطه اولین واکنش منفی را حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان نشان داد و به صراحت اعلام کرد که آمریکایی‌ها هم اکنون در حال آزمایش سلاح‌های مخرب خود در افغانستان هستند و این مسئله را محکوم کرد.

ملازهی با بیان اینکه منطقه مورد هدف قرار گرفته در افغانستان بسیار سوق‌الجیشی و استراتژیک است، گفت:  اچن منطقه بسیار مهمی در فغانستان است که در یکی از فرمانداری‌های ولایت ننگرهار در مرز پاکستان و افغانستان قرار دارد که عمدتا نیروهایی که به داعش پیوستند در این منطقه و از بومیان هستند و بیشتر به تحریک طالبان پاکستان و افغانستان از گروه اصلی طالبان جدا شده و به این گروه تکفیری پیوسته‌اند.
 
وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها پرتاب این بمب در افغانستان را در ادامه حمله الشعیرات سوریه زنگ خطری به سایر کشورها به ویژه کره‌شمالی عنوان کرده‌اند گفت: کره شمالی کشوری هسته‌ای است و آزمایش‌هایی که تا کنون انجام داده، از تولید گرفته تا شبکه‌های پرتاب سلاح‌های هسته‌ای با پیشرفت قابل توجهی همراه بوده و موشک‌هایی را در اختیار دارد که برد آنها تمام پایگاه‌های نظامی کره‌جنوبی ، ژاپن و کشورهای متحد آمریکا را پوشش می‌دهد، بنابر این حمله نظامی آمریکا به رقم آن چیزی که مطرح می‌شود با دو مانع روبه‌رو است که یک مسئله سلاح‌های هسته‌ای  کره‌شمالی و دیگری، موضع چین است.
 
وی اضافه کرد: چینی‌ها به سادگی به آمریکا اجازه نمی‌دهند که علیه کره شمالی وارد عمل شوند. اما از آنجایی که ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است، بعید به نظر نمی‌رسد حمله‌ به سوریه و پس از آن به افغانستان پیامی به رهبران کره‌شمالی باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.