آشنایی با شغل برنامه نویسی + درآمد و فرصت اشتغال

برنامه نویس کامپیوتر، کدهای برنامه های نرم افزاری را می نویسد. تمام آن چیزی را که از طریق کامپیوتر می توان دید از بازی های کامپیوتری گرفته تا سیستم عامل هایی مثل ویندوز و برنامه هایی مثل Office از جمله محصولات نرم افزاری است که بخش قابل توجهی از آن ها را برنامه نویسان کامپیوتر تولید کرده اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس تعریفی که از برنامه نویس شده، برنامه نویس که اغلب در انگلیسی programmer یا coder گفته می‌شود فرآیند نوشتن، اشکال زدایی(debug) – آزمایش برنامه های کامیپوتری برای اطمینان یافتن از رسیدن به نتایج مورد نظر- و نگهداری کد منبع (source code) برنامه کامپیوتر را انجام می دهد. این کد منبع با یک زبان برنامه نویسی نوشته شده است و ممکن است تغییر داده شده یک کد قبلی و یا یک کد کاملا جدید باشد. هدف برنامه نویسی ساختن یک برنامه می‌باشد که یک رفتار خواسته شده را به نمایش بگذارد.
 
برنامه نویس طرح های برنامه ای که مهندس و تحلیلگر نرم افزار تهیه کرده را به صورت دستورالعمل های مناسب کامپیوتر در می آورد سپس برنامه ها و کدهای تولید شده را اشکال زدایی و تست می کند تا به نتایج مورد نظر برسد. برنامه نویس ارتباط نزدیکی با طراح نرم افزار دارد در حالی که در برخی حوزه ها کار آنها مشترک است. به این صورت که برنامه نویس می تواند کارهای معمول طراح مانند طراحی برنامه ها را انجام دهد. این مستلزم طرح ریزی نرم افزار، ایجاد مدل ها و فلوچارت های نشان دهنده چگونگی نوشتن کد ها و طراحی رابط کاربری سیستم است.
 
برخی از برنامه ها نسبتا ساده اند و زمان کمی برای نوشتن آنها لازم است مانند برنامه های موبایل (Mobile application). برخی برنامه های دیگر مانند سیستم های عامل کامپیوتر پیچیده ترند و کامل کردن آنها در حدود یک سال یا بیشتر زمان می برد.
 
نرم افزار به عنوان یک خدمت، (SaaS) یک مفهوم جدید و حوزه رو به رشدی می باشد که شامل برنامه های کاربردی است که از طریق اینترنت ارائه می شود. اگرچه معمولا برنامه نویسان باید برنامه هایشان را برای کاربرد داشتن در محیط های مختلفبازنویسی کنند، اما برنامه های کاربردی که با استفاده از SaaS تولید می شوند، در همه محیط ها (platform) کار می کنند و نیازی به تغییر و به روز رسانی ندارند. در این حوزه برنامه نویسان فرصت بیشتری دارند که به تولید نرم افزارهای جدید بپردازند.
 
برنامه نویس معمولا به تنهایی کار می کند ولی برخی اوقات در پروژه های بزرگ با سایر متخصصان کامپیوتر به صورتی تیمی همکاری می کند. به علت اینکه برنامه نویسی را در هرجایی می توان انجام داد، بسیاری از برنامه نویسان به صورت دورکاری فعالیت می کنند و به قولی آزادکار (Freelancer) هستند.
 
وظایف برنامه نویس
 
• نوشتن برنامه های کامپیوتر در زبان های مختلف مانند c++ و Java مطابق با نظر طراح (در پروژه های گروهی) یا کارفرما و مشتری (در پروژه های فردی)
 
• به روز کردن و گسترش برنامه های موجود با توجه به نیاز کارفرما یا نیاز بازار
 
• تست و اشکال زدایی برنامه های تولید شده
 
• استفاده از کتابخانه کدها برای سهولت در نوشتن برنامه ها
 
• بررسی مداوم فن آوری های جدید در حوزه برنامه نویسی و استفاده از آخرین تکنیک ها برای نوشتن کدها و برنامه های جدید
 
• تهیه برنامه های لازم به منظور اخذ گزارشات از عملکرد سیستم ها و بررسی مستمر برای ارتقاء کارآیی آنها
 
• همکاری با طراحان، تحلیل گران، کارشناسان شبکه و بانک های اطلاعاتی به منظور ایجاد تسهیلات لازم در بکارگیری سیستم های مورد نظر
 
• همکاری با گرافیست ها و طراحان گرافیکی برای زیباتر شدن ظاهر نرم افزار تولیدی
 
آشنایی با شغل برنامه نویسی + درآمد و فرصت اشتغال  
 
دانش و مهارت مورد نیاز شغل برنامه نویس
 
• تفکر تحلیلی به منظور درک کامل نتایج کدهای نوشته شده و تداعی نرم افزار مورد نظر
 
• تمرکز بالا به منظور جلوگیری از خطا و اشتباه در تولید کدهای جدید و حفظ یکپارچگی در کدهای تولید شده
 
• دقت و توجه به جزئیات به منظور جلوگیری از خطا و اشتباه
 
• توان حل مساله – زیرا در بسیاری از موارد کد نویسی کامپیوتر دارای پیچیدگی های زیادی است و برنامه نویس باید قدرت تصمیم گیری و حل مسأله را داشته باشد
 
• ابتکار و خلاقیت – زیرا یک برنامه نویس در صورتی می تواند به موفقیت برسد و برنامه ای که نوشته خریدار داشته باشد که از خلاقیت و ابتکار در تولید آن استفاده کند و نرم افزاری تولید کند که دارای ویژگی های جدید بوده و نیاز کاربران را در حوزه مورد نظر به خوبی مرتفع نماید.
 
• توانایی کار تیمی – زیرا در برخی از پروژه ها کار برنامه نویسی به صورت تیمی انجام می شود و برنامه نویس باید توانایی و مهارت کار تیمی را داشته باشد.
 
تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل برنامه نویسی

 
برای آموزش برنامه نویسی می توان در کلاسهای آزاد آموزشی شرکت کرد و یا تحصیلات دانشگاهی کسب کرد .کارفرمایان برای استخدام برنامه نویس، معمولا به داشتن تجربه و تسلط بر زبان های برنامه نویسی فرد متقاضی، بسیار اهمیت می دهند.
 
در مجموع فارغ التحصیلان مدرک کارشناسی در علوم کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، مهندسی فناوری اطلاعات و یا کارشناسی ارشد در یکی از گرایش های ارشد مهندسی کامپیوتر و گرایش های ارشد مهندسی فناوری اطلاعات آمادگی بیشتری برای ورود به این شغل دارند. در هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش و در دانشگاه علمی کاربردی هم رشته کامپیوتر وجود دارد که دانش آموختگان آنها نیز می توانند شغل برنامه نویسی را انتخاب کنند.
 
بازار کار و فرصت شغلی برنامه نویس
 
صنعت کامپیوتر و فناوری اطلاعات در جهان رو به رشد می باشد و به تبع آن تقاضا برای انواع نرم افزارهای کامیپوتری جدید در صنایع مختلف نیز در حال افزایش است. در کنار این مورد، با توجه به توسعه کامپیوتر و نفوذ آن به داخل تقریبا همه خانواده ها، شرکت ها و صنایع و وابستگی بیش از پیش جوامع به این دستاورد بزرگ بشر، حوزه برنامه نویسی کامپیوتر نیز در حال رشد است و زمینه های کاری بسیار زیادی را برای آن می توان تصور کرد. از کارکردن در واحد فناوری اطلاعات سازمان های دولتی تا کار کردن در یک شرکت تولید کننده محصولات نرم افزاری و یا کار کردن به صورت پروژه ای و شخصی(Freelancing). عامل مهم در یافتن شغل مناسب در این حوزه، داشتن تجربه، تخصص و تسلط بر تکنولوژی و زبان های برنامه نویسی روز دنیاست.
 
در ایران در سال های گذشته میزان استخدام برنامه نویسان کامپیوتر، مخصوصا آن گروهی که به زبان های برنامه نویسی تحت وب تسلط بیشتری داشته اند، با نرخ قابل قبولی در حال افزایش بوده است و به دلیل توسعه صنعت نرم افزار در داخل کشور پیش بینی می شود این روند همچنان ادامه یابد. البته آمار و اطلاعات دقیقی از سوی مراجع ذیصلاح در این خصوص اعلام نگردیده است.
 
وضعیت استخدام برنامه نویس در برخی از کشورهای جهان
 

آمریکا – پیش بینی می شود میزان استخدام برنامه نویس ها در بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ به میزان ۸ درصد رشد داشته باشد. در حالی که متوسط رشد استخدام همه مشاغل۱۱ درصد خواهد بود.
 
استرالیا – در ۵ سال گذشته میزان استخدام برنامه نویسان در مقایسه با متوسط رشد همه مشاغل (۱۰.۲)، رشد ۲۴.۲ درصدی داشته است.
 
حقوق و درآمد برنامه نویس
 

برنامه نویسی که در بخش دولتی استخدام شده باشد، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کند.
 
محاسبه حقوق و مزایا در قانون مدیریت خدمات کشوری
 
در بخش خصوصی وضعیت به گونه ای دیگر بوده و با توجه به عوامل مختلفی از جمله میزان تجربه، تخصص و مهارت و نوع توافق صورت گرفته با کارفرما، برنامه نویسان درآمدهای متفاوتی دارند. برنامه نویسانی که به صورت شخصی کار می کنند(Freelancer)، میزان درآمدشان به تعداد پروژه هایی که می گیرند، بستگی دارد.
 
در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی که در سازمان یا شرکتی استخدام بودند، از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و کامپیوتر در سمت های مختلف شغلی و در رده های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) استخراج شده است.
 
برنامه نویس در سازمان یا شرکت، در سمت هایی مانند برنامه نویس، کارشناس نرم افزار، برنامه نویس وب، مدیر فنی، کارشناس ارشد نرم افزار و … استخدام شده و فعالیت می کند.
 
برای برنامه نویس در هر سمت و در هر رده سازمانی حداقل، حداکثر و متوسط درآمد ماهیانه ذکر شده است. به عنوان مثال برنامه نویسی که در سمت برنامه نویس وب در رده کارشناس کار می کند، در اواخر سال ۱۳۹۲، حداقل درآمد ۷۰۰۰۰۰ تومان، حداکثر درآمد ۲۲۰۰۰۰۰ تومان و متوسط درآمد ماهیانه ۱۲۰۰۰۰۰ تومان را داشته است.
 
شخصیت های مناسب برنامه نویسی
 
در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی فرد می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.
 
به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در یک شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.
 
منبع: استخدام
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۸:۴۱ ۲۸ دی ۱۳۹۹
ممنون.
Iran (Islamic Republic of)
Kiyana
۱۲:۳۰ ۲۱ دی ۱۳۹۹
سلام من پایه نهم هستم و امسال باید تعیین رشته کتم و علاقه بسیار زیادی ب برنامه نویسی دارم اونحور ک فهمیدم درامد خیلی خوبی دارع و پرکاربرد هس ولی زبان های زیادی دارع و اینکه میگن تخصص بانک......درامد عالی دارع من دامد واسم مهم نیست.لطفا هرچی ک میتونید اطلاعات بدید بدید منمنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
امیرعلی
۱۲:۰۳ ۰۲ دی ۱۳۹۹
درامد شغل برنامه نویسی خوبه؟
ایا میشه با برنامه نویسی هکرم شد؟
Germany
محمد
۱۴:۲۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
سلام و وقت بخیر.من کلاس نهم هستم و امسال باید انتخاب رشته کنم.من خیلی به برنامه نویسی و بازی سازی علاقه دارم.خواستم ببینم برنامه نویسی شغل دولتی داره؟،که مثلا ماهیانه از طرف دولت حقوق بگیری.یا مثلا باید چه رشته ای رو برای برنامه نویسی انتخاب‌کنم،.ممنون
Iran (Islamic Republic of)
سبحان
۲۱:۴۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
سلام. کسی می دونه از رشته ی تجربی میشه در دانشگاه بر نامه نویسی خواند؟
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۱۱:۰۰ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
سلام به نظرتون برای یاد گرفتن برنامه نویسی از مبتدی تا حرفه ای رفتن به کلاس بهتر کمک میکنه یا دیدن فیلم های اموزشی از سایت های مختلف من از چند نفر هم سن و سال خودم که تقریبا یاد گرفتن هم کلاس رفتن و هم فیلم اموزشی دیدن اما گفتن کلاس ان چنان به دردشون نخورده و فیلم های اموزشی چند برابر بهتر بوده نظر شما چیه؟!
Iran (Islamic Republic of)
امیر حسین
۱۸:۰۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
سلام من کلاس نهم می‌خوام رشته انتخاب کنم به برنامه نویسی علاقه دارم ولی نمی‌دونم درآمدش چقدره میشه بگید درآمدش خوب هست یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
به خودت بستگی داره...
خب بریم برنامه نویسی بخونی ام هیچ کاری نکنی معلومه صفر تومن اما شب و روز کار کنی شاید تا ۱۰۰میلیون هم توی ماه در بیاری
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۳۲ ۲۵ تير ۱۳۹۹
سلام من خواستم ببینم درآمد و آینده شغلی این رشته چگونه هست؟
Iran (Islamic Republic of)
متین
۱۲:۲۱ ۰۴ تير ۱۳۹۹
ممنون از مطالب خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
Amirhosein
۲۲:۴۷ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
سلام من دانشجو رشته مهندسی صنایع هستم و می خواستم علاوه بر شغل مربوط به رشته ام برنامه نویسی کار کنم آیا میشه از پس هر دو بر اومد و در هر دو موفق بود یا اینکه برنامه نویسی رو محدود به رشته ام کنم؟در ضمن هم به برنامه نویسی علاقه دارم هم به رشته ام.
لطفا جواب بدید ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
Kian
۱۱:۲۷ ۰۷ فروردين ۱۳۹۹
سلام مدرک میخاد یانه
Iran (Islamic Republic of)
hamidreza
۱۰:۵۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
سلام اسم من حمیدرضاست من کلاس نهم هستم و به برنامه نویسی و امنیت هک کردن خیلی علاقه دارم اگه میشه لطف کنید جواب این سوالاتو بهم بگید خیلی خیلی ممنون میشم. 1_ایا میخوام انتخاب رشته کنم رشته برنامه نویسی وجود داره یا مدرسش اگه که نداره برم کامپیوتر. 2_از رشته کامپیوتر میشه برنامه نویسی خوند. 3_رشته خوب یا اینده داری هست یا نه؟ باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
مینو
۱۶:۳۹ ۰۴ فروردين ۱۳۹۹
سلام.من از رشته ریاضی رفتم مهندسی کامپیوتر خوندم .بنظرم از ریاضی برید دانشگاه برنامه نویسی بخونید خیلی بهتره از اینکه از هنرستان برید.چون درس ریاضی کامپیوتر نیازمند ریاضی قویه و این با خوندن در رشته ریاضی بدست میاد.اگه از هنرستان برید براتون سخت میشه
Iran (Islamic Republic of)
ali.am
۲۳:۰۴ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
سلام ممنون از پستتون من دنبال ی کار سخت ولی با دستمزد خوبم الانم دهم تجربیم خیلیم ب برنامه نویسی علاقه دارم حداقل با پایتون ک حال کردم یجورایی روز و شب برنامه نویسی کنم خسته نمیشم اگ میشه بگید بازار کارش چطوره ن واسه شروع واسه کسی ک مثلا پن سال کار کرده و اینکه واس من مناسبه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۱۰ دی ۱۳۹۸
اگر یه برنامه نویس ماهر باشید عمرا اگه روزمین بمونید بایه حقوق عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۱۰ دی ۱۳۹۸
دوستان میخوان برنامه نویس یادرو دانشگاه حساب خودشون باید یخونن نیاز نیست حتما بری رشته دانشگاهیت باشه کامپیوتر اگرم باشه باید خودت اونجا چیزی بهت یاد نمیدن از ماگفتن اما اگه خودت بخونی پولش خیلی خوبه یه چنتا مینویسم اینا خیلی خوبه توصیه میکنم: phpmvcیا aspcoreدرآمدش خیلی خوبه کلا برنامه نویسی تحت وب خوب درآمد python خوبه android خیلی عالیه الان حقوق بالایی داره منتها باید مهارتتون زیاد بشه اگه سفت بچسبید به یکیش کاری نداره میتونید چندتا زبون راحت یادبگیرین سختی برنامه نویسی فقط اون اولش یه دونه زبون رو خوب بگیرید دیگه تقریبا همه مثل همه فقط سینتکس عوض میشه.
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۰۰:۰۸ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
سلام
من کلاس نهم هستم میخوام رشته برنامه نویسی رو انتخاب کنم
شما یکم درباره این رشته اگه میشه توضیح دهید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
Moon
۱۸:۲۴ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
سلام من دیپلم نرمافزار دارم میخواستم بدونم برای برنامه نویس شدن و کار کردن در یک شرکت حتما باید مدرک دانشگاهی داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ضحی شبر
۱۹:۳۱ ۰۲ تير ۱۳۹۸
سلام
اصلا نیازی نیست. برنامه نویسی یک دانش و یک مهارت هست که هیچ ربطی به دروس آکادمیک نداره
Austria
Mr.Coder
۱۰:۳۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
کدوم کار هست که حقوقش خوب باشه؟:)
حقوق همه پایینه مگه اینکه اقازاده باشی یا . . .
برنامه نویسی رو صرفا با دید تفریح و سرگرمی نگاه کنید نه این که بخواید درامد داشته باشید وگرنه اینطوری خسته میشید و از برنامه نویسی زده میشید برنامه نویسی خیلی پیچیدس و انواع زبان ها رو داره واجب نیست که همشونو یکجا یاد بگیرید اگه میخواید یاد بگیرید قدم به قدم برید جلو هی از این زبان به اون زبان نپرید وگرنه قاطی میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۱۰ دی ۱۳۹۸
نه کی گفته حقوق برنامه نویس حرفه ای خیلی هم عالیه برنامه نویس زیادم پیچیده نیست اصلا پیچیده نیست راحت میشه یادگرفت فقط باید زیاد کد بزنی تا دست راه بیوفته حقوقشم خوبه یه برنامه نویس ارشد حداقل 8میلیون میگیره توحوزه php , .net
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۱۱:۰۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام من به صورت خصوصی اموزش میدم
Iran (Islamic Republic of)
zahra
۲۱:۳۹ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
شما داخل تهرانید
Iran (Islamic Republic of)
TBZ
۱۰:۴۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
منم میخوام برنامه نویسی بخونم و ریاضی ام خیلی خوبه ولی میگن خیلی به ریاضیات ربطی نداره...و سوال دوم اینکه دانشگاه سراسری برای تحصیل در رشته برنامه نویسی مناسبه؟؟/ یا پیام نور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۱۰ دی ۱۳۹۸
برنامه نویسی دانشگاه چیزی بهت به اونصورت یاد نمیدن باید خودت کاری به دانشگاه نداشته باشی
Iran (Islamic Republic of)
عقاب
۲۱:۱۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام من رشته حسابداری هستم و به برنامه نویسی و ساخت نرم افزار های هک علاقه مند هستم برام حقوقش مهم نیست فقط یادگرفتنش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۱۰ دی ۱۳۹۸
شما با پایتون شروع کن بعد سی چون میخوای بری سمت امنیت
اگه میخوای سمت امنیت بری باید توحوزه شبکه هم کارکنی ccna رو هم با بلد باشی لینوکس هم باید یادبگیری خیلی خیلی مهمه . کلا امنیت یکم کارت سخت میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷
من الان دارم برنامه نویسی میخونم خیلی هم راضی هستم وباشما کاملا مخالفم
Iran (Islamic Republic of)
لاله
۱۵:۴۰ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
بازار کارش چطوره؟سخت نیس؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۱:۱۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
برای تست علاقتون به برنامه نویسی این رو در نظر بگیرید:
اگر یک زبان مثل پاسکال اسمبلی رو خوندی و لذت بردی و باز هم دلت خواست بیشتر کشفش کنی اونموقع یعنی تا ابد در این علم موفق خواهی بود. وگرنه اگر خوشت نیاد و خداتومن پول هم بهت بدن باز دلت میخواد سرت رو بکوبی توی دیوار! توی دنیای برنامه نویسی اینقدرررر. با کد و ریاضیات پایه سرکار داری که مخت هنگ کنه. اگه از این چالش ذهنی خوشت میاد اگه از باختن توی شطرنج عصبانی نمیشی و دوباره ادامه میدی یعنی یک برنامه نویسی خوب میشی!
Germany
ناشناس
۱۷:۰۰ ۰۱ دی ۱۳۹۷
من با تجربه ی ده سال برنامه نویسی حرفه ای کاملا با حرفهای شما مخالفم .
اگر قرار بر ریاضیات و ... باشه که در هر کاری وجود داره حتی در خیاطی و فروشندگی لباس هم یه سری حساب کتاب ها را باید رعایت بکنی ولی اینکه بگیم کد و برنامه نویسی یعنی ریاضیات اشتباه محضه . الان زمان این نیست که با اسمبلی کدنویسی کنی . شما صد سال هم لذت ببری هزار تومان نمیتونی درآمد داشته باشی چون در زمان و موقعیتی نیستیم که اسمبلی کار کنیم . مثل اینه که به یکی بگید شما هر موقع از روشنائی چراغ نفتی لذت بردی بعد میتونی از لامپ برای روشنائی تاریکی استفاده کنی مسخرست !
الان به نظرم برنامه نویسی راحت تر ، پردرآمد شده و همینطوری هم پیش میره کسی که برنامه نویسه نیاز نیست لزوما ریاضیش یا اسمبلیش خوب باشه موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
سیدجواد
۲۲:۱۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
من می خوام رشته مهندسی کامپیوتر نرمال فرار بر دارم آیا در مهندس کامپیوتر برنامه نویس خوبی می شم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
برنامه نویسی علاقه و مغز میخواد.
Iran (Islamic Republic of)
dnil
۱۰:۵۶ ۱۳ مهر ۱۳۹۷
کار با برنامه نویسmysql درامدش در ایران چطوره من از بقیع پرسیدم گفتن تخصص بانک اطلاعات خیلی درامد خوبی داره ولی الان ک نظرات رو خوندم یجورایی جا خوردم میشه پاسخ بدین
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۰۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
به نظرم اگر به دنبال یادگیری و آموزش برنامه نویسی هستید از سایت سورس ایران استفاده کنید

من خودم برنامه نویسی رو از این سایت یاد گرفتم
یک منبع عالی برای یادگیری برنامه نویسی هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۷
الان اصن نمیگی چ زبانی یاد گرفتی یا ی توضیح درست حسابی نمیدی
Iran (Islamic Republic of)
علی سید
۲۲:۴۵ ۳۰ تير ۱۳۹۷
من با تمامی احترام صحبته شما رو قبول ندارم.در دانش گاه های ایران چیزی برای یاد گیری وجود نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۷
بله
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۵:۴۴ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
منم موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۷ تير ۱۳۹۷
برنامه نویس خوب بودن کار مشکلی هست اما صرفا برنامه نویس شدن زیاد سخت نیست اگر توانایی حل مسائل پیچیده رو دارید و از ذهنی باز برخوردار هستید این کار رو حتما توصیه می کنم
درآمدش هم خوبه اما باید ایده و خلاقیت داشته باشید و دانش خودتون رو بروز کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
من به برنامه نویسی علاقه زیادی دارم ومی خوام برنامه نویسی روبردارم ایا این شته تو ایران کار داره؟حقوقی که می دن نسبت به کارش خوبه؟ممنون می شم اگه جواب بدین ودرومورد این شغل توایران توضیحی بدین.
Iran (Islamic Republic of)
مسعود کشاورز
۱۳:۲۹ ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
در آمد برنامه نویسی خیلی پایینه ، برو دنبال یه شغلی که جواب بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۷
اره داش نگران نباش
Netherlands
احمد
۱۷:۰۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
با سلام لطفا کمکم کنید
من نهم هستم امسال بايد انتخاب رشته کنم به برنامه نویسى خيلى علاقه دارم اما به در امدش هم نياز دارم و خيلى برام مهمه که در امدش بالا باشه
هر کسی میدونه جوابشو راهنمایی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۷
بله درامد داره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۲۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام دوستان من موقع انتخاب تحصیلم هست و خیلی به رشته کامپیوتر و برنامه نویسی علاقه دارم میخاستم بدونم درآمد یک مهندس کامپیوتر چقدر است لطفا بگین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۷
ببین تو هرکاری حرفه ای باشی درامد خیلی زیاده میتونه داشته باشه برات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
من فوق دیپلم نرم افزارمو سال 84 گرفتم هیچی همین!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۱۸ فروردين ۱۳۹۷
خیلی حقوقش کمه،،،،،
Iran (Islamic Republic of)
برنامه نویس
۰۲:۰۱ ۲۱ فروردين ۱۳۹۷
خیلی توجه نکنید به این آمار همکاران من در شرکت های خصوصی در سمت کارشناس مشغول به کارند و حقوق و دستمزد رو توافقی انجام میدن ولی میانگین از ۳ تومن تا ۱۲ میلیون بسته به مقطع شما مقدماتی و پیشرفته تعیین میشه
Iran (Islamic Republic of)
آيدين
۱۴:۰۹ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
مفید بود،با تشکر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
عالی