در برنامه مناظره شبکه اول سیما مطرح شد؛

قادری: نسبت بودجه های عمرانی به کل بودجه دولت روز به روز کاهش پیدا کرده/منصوری: در حال درست کردن جریان خراب شده هستیم

در برنامه مناظره شبکه اول سیما «سیاست های اشتغالزایی» با حضور معاون وزیر تعاون و یکی از اقتصاددانان کشور مان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،«سیاست های اشتغالزایی» با حضور منصوری معاون اشتغال وزیر تعاون و قادری یکی از اقتصاددانان کشور مان در برنامه مناظره شبکه اول سیما مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در ابتدای این بحث منصوری با بیان اینکه یک دوره رکود و پس از رکود را پشت سر گذاشتیم و بخشی از آن را همچنان تجربه می کنیم ، گفت: در سال های اخیر با حجم قابل توجهی از جمعیت وارد شونده به بازار کار مواجه هستیم و چیزی کمتر از ۷۰ درصد نیروی کار وارد شونده به بازار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.

وی با بیان اینکه معمولا در دوره های پس از رکود مساله اشتغال با یک تغییر فاز حل می شود و رونق می گیرد اظهار داشت: معمولا در دوره های پس از رکود اشتغال به سمت بخش خدمات ، شغل های پاره وقت و بخش غیر رسمی تمایل پیدا می کند و بر همین اساس هم ما از حدود سه سال قبل جهت گیری ها و برنامه هایمان به این سمت بوده است.

قادری نیز با بیان اینکه یکی از حوزه هایی که می توان عملکرد دولت را نسبت به آن ارزیابی کرد حوزه اشتغال است، گفت:
متاسفانه دولت در طول سال های گذشته نتوانسته انتظارات بازار کار را برآورده و اشتغال قابل توجهی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه اعداد و ارقامی که توسط دولت در این رابطه اعلام می شود نیز جای تردید و ابهام دارد تصریح کرد: آمارها هنوز بوسیله سرشماری اعلام نشده و آمارهای اعلام شده به صورت نمونه گیری بوده است بنابراین این آمارها قابل قبول و قابل اتکا نیست.

قادری با تاکید براینکه در سال های گذشته سرمایه گذاری خارجی قابل توجهی در کشور انجام نگرفته است گفت: براساس اطلاعاتی که وزیر اقتصاد داده اند در طول دولت فعلی چیزی بیش از دوازده هزار میلیارد تومان معادل سه هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نداشتیم و تجهیزات و منابع داخلی نیز همه به سمت مشکلات سیستم بانکی در جهت استمهال وام های قبلی به کار گرفته شده است.

نسبت بودجه های عمرانی به کل بودجه دولت روز به روز کاهش پیدا کرده است

این اقتصاد دان با بیان اینکه نسبت بودجه های عمرانی به کل بودجه دولت روز به روز کاهش پیدا کرده گفت: است مسئله علی رغم رشد شدیدی است که در بودجه  دولت داشتیم و همچنین گشایشی در فضای کسب و کار که بتواند در شرایط رکودی زمینه را برای اشتغال ایجاد کند نداشتیم.

وی با اعلام اینکه در سازماندهی بازار کار مشکلات جدی داریم ادامه داد: اعداد و ارقامی که دولتی ها اعلام می کنند شبیه اعدادی است که در گذشته هم اعلام شده و اینکه به اتکای  افراد بیمه شده این آمار را اعلام می کنند به نظر می رسد که این ارقام صحت نداشت باشد.

منصوری نیز در پاسخ به قادری گفت: اگر داده های مرکز آمار قابل قبول نیست بنابراین حرف های وزیر اقتصاد و آمارهای سرمایه گذاری نیز نمی تواند مبنای قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر فضا اینگونه است و سرمایه گذاری انجام نمی شود حاصل تصمیماتی است که برخی دوستان در دولت و مجلس گرفتند و نتیجه آن را الان می بینیم.

معاون اشتغال وزیر تعاون با تاکید بر اینکه قطعا مبنا از نظر ما مرکز آمار است بیان داشت: ظرف سال های اخیر فارغ از اینکه اشتغال ایجاد شده در چه بخشی و با چه کیفیتی بوده است سالانه هفتصد هزار شغل ایجاد شده و این میزان ایجاد شغل ما را جزو چندین کشور اول دنیا نسبت به جمعیت قرار می دهد ضمن اینکه در رابطه با اشتغال زایی ما داده های مرکز آمار را با داده های سازمان تامین اجتماعی چک می کنیم.

دولت اشتغال ناخالص را به حساب اشتغال خالص می گذارد


قادری نیز در بخش دیگری از اظهاراتش به یکی از مصاحبه های منصوری در سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: شما در سال گذشته در این مصاحبه عنوان کرده بودید که ۸۰۰ هزار بیمه شده جدید دارشتیم که اگر اطلاعات دولت درست باشد ۲۴ میلیون شاغل داریم که اگر متوسط عمر کاری آن ها ۲۵ تا ۳۰ سال باشد سالی یک میلیون نفر باید از گردونه کار خارج شوند و افراد جدید جایگزین شوند و اگر یک میلیون نفر بیمه شده جدید داشته باشیم نیز به این معنی است که اشتغال خالص ایجاد نشده و متاسفانه دولت اشتغال ناخالص را به حساب اشتغال خالص می گذارد.
 
وی ادامه داد: در قانون رفع موانع تولید مصوبات خوبی داشتیم ولی کدامیک از آن ها اجرا شده است بنابراین ما مشکل مصوبه نداریم.

قادری با اشاره به اینکه در بهبود فضای کسب و کار اقدام آنچنانی انجام نشده اظهار داشت: رتبه کشورهای آسیای میانه در این حوزه ۷ و رتبه کشور ما ۱۲۰ است ، با این وضعیت چطور می خواهیم سرمایه گذاری خارجی ایجاد کنیم.

منصوری نیز با بیان اینکه یکی از کارهایی که در حال انجام آن هستیم این است که کیک اقتصاد بزرگ شود، گفت: آن چه که برای بزرگ کردن کیک اقتصاد ملاک قرار دادیم این است که بعضی از رشته ها که ظرفیت رشد و اشتغال را دارند انتخاب کنیم که یکی از این حوزه ها پوشاک است.

قادری نیز در بخش دیگری از سخنانش به رشد اقتصادی دولت در چهار ساله عمر خود اشاره کرد و گفت: دولت دو سال از ۴ سال عمر خود را رشد اقتصادی منفی داشته ، یک سال نیز رشد اقتصادی دودرصدی را تجربه کرده و رشد امسال نیز به اتکا فروش و صادرات نفت بوده است ، چطور می شود با این وضعیت کیک اقتصاد را توسعه داد.

وی افزود: طی هفت ، هشت سال گذشته پنج هزار تن صادرات فرش داشتیم که سال گذشته این رقم به سیصد تن رسید و در بخش پوشاک نیز بازار آن هم اکنون در اختیار ترک ها است و تعرفه های ترجیحی که برای ترک ها در نظر گرفتند کل بازار کشور را فلج کرده است.

قادری همچنین اظهار داشت: با یک ساعت در هفته کسی نمی تواند خودش را اداره کند چه برسد به دو ، سه نفر دیگر. ضمن اینکه بار تکفل در کشور ما سه نفر و خرده ای است. 
 
قادري در ادامه برنامه با بیان اینکه، در بهبود فضای کسب و کار مشکل داریم افزود: شرایط رکود بهترین زمان برای اصلاح نهادهای قانونی، بهبود فضای کسب و کار و روغن کاری فضای اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به اینکه  رئیس جمهور این هفته به استان فارس سفر خواهند کرد لذا بزرگترین پروژه فارس بحث پالایشگاه بود که 3 سال طول کشید یک هماهنگی بین مجموعه صنایع و وزارت نفت، سازمان محیط زیست و وزارت دفاع انجام شود  گفت: کلنگ زنی یک پروژه توسط رئیس جمهور انجام شده اما  گفته شده گاز نمی دهند.

تسهیلات ارائه شده استمحال وام های قبلی است


این اقتصاددان با بیان اینکه برای گرفتن نوسانات ارزی ، امکان تامین مالی نداریم ادامه داد: رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که500 هزار میلیارد تسهیلات داده شده، اما این تسهیلات بیشتر استمهال وام های قبلی است.

کدام آدم عاقلی حاضر است وقتی نرخ تنزیل اسناد خزانه25 درصد است با15 درصد سپرده گذاری کند


وی با بیان اینکه در طول سال های گذشته در بخش مسکن رکود داشتیم و وثایق بانک ها پاسخگو نیست و بانک ها هیچ راهی جز استمهال ندارند اظهار داشت: کدام آدم عاقلی حاضر است وقتی نرخ تنزیل اسناد خزانه25 درصد است با 15 درصد سپرده گذاری کند .

قادري با بیان اینکه در این دوره دولت برای اینکه بتواند کارهای عمرانی را سرعت ببخشد کار غلطی انجام داد افزود: دولت باید زمینه را برای بخش خصوصی فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه دولت اسناد خزانه قابل توجهی را در اختیار افراد گذاشت بیان کرد: این افراد اسناد خزانه را در بازار بورس با نرخ25 درصد و 26 درصد تنزیل می کند ، با این شرایط برای کدام تولیدکننده و سرمایه گذار مقرون به صرفه است که  اقدام به تولید کند.

دولت باید وقت خود را صرف مسائل داخلی می کرد

این اقتصاددان با اشاره به اینکه،  در طول فرصت ایجاد شده، دولت می بایست وقت خود را صرف مسائل داخلی می کرد ادامه داد: نقل و انتقال سوابق بازنشستگی بین صندوق ها دچار خلأ قانونی است، ابهاماتی در بازار کار وجود دارد، اما وزارت کار باید به ساماندهی بپردازد.
 
 همه در نقش ژنرال هستند و هر کسی حرف خود را می زند

قادري با اشاره به اینکه محیط زیست باید اشکالات را تعیین تکلیف کند  گفت:  بلاتکلیفی و کندبودن پروژه را در  دولت  شاهدیم، همه در نقش ژنرال هستند و کسی تبعیت نمی کند و هر کسی می خواهد حرف خود را بزند.

وی تصریح کرد: ما مشکل منابع نداریم هزار و دویست هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد، مردم از اینکه نمی دانند منابع را کجا به کار بگیرند از سر اضطراب و ناچاري در جای دیگری که ایجاد مشکل می کند به کار می گیرند.

دولت خودش بازار سرمایه و بانکی را بهم ریخت


قادری با تاکید بر اینکه بزرگترین برگ برنده دولت باید  استفاده از ظرفیت های خالی تولیدی باشد عنوان کرد:  دولت خودش اسناد خزانه را منتشر کرده و بازار سرمایه و بانکی را بهم ریخته است.

تمام هم و غم دولت بر روی تسهیلات است اما ای کاش تسهیلات داده می شد

این اقتصاددان با اشاره به اینکه تمام هم و غم دولت بر روی تسهیلات است ، ای کاش تسهیلات داده می شد گفت: تسهیلات با نرخ25 و 30 درصد مقرون به صرفه نیست.

وی با اشاره به اینکه، طرح های زود بازده منابع را در جامعه حرام کرد افزود:  رابطه تورم و سود تسهیلات نباید4 برابر باشد. 
 
امیدوارم مبتلا به تجربه سدی که در جنوب کشور داریم که فقط نمک تولید می کند نشویم

منصوری معاون اشتغال وزیر تعاون در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در اواخر قبل از دولت یازدهم صادرات فرش از 5 هزار تن به 300  رسید و الان به هزار و 600-700 تن رسیده است گفت: امیدواریم همه پروژه ها 5 سال به جای3 سال طول بکشد امیدوارم مبتلا به  تجربه سدی که در جنوب کشور داریم که فقط نمک تولید می کند نشویم.

منصوری با اشاره به اینکه در سال95  بدیهی است وقتی رکود داریم اقتصاد به سمت خدمات برود و بدیهی است که بانک ها از خود حفاظت کنند ادامه داد: در حال درست کردن جریان خراب شده هستیم.

وی با اشاره به واردات پوشاک گفت: سیاستی که اتخاذ شده نتیجه داده است لذا بخش قابل توجهی پوشاک که در کشورهای آسیای شرقی ایجاد می شد را به این سمت شیفت کردیم تا در داخل کشور تولید شود.

منصوری با  طرح این سوال که دانشجو را برای چه کاری در انواع دانشگاه ها پرورش می دهیم افزود:  باید تولید محتوا و جهت گیری به درستی انجام شود که این امر صورت گرفته لذا استان به استان پروژه اجرا کردیم تا برای سال 96 اشتغال ایجاد کنیم.

معاون اشتغال وزیر تعاون با اشاره به ایجاد انستیتو گیم در کردستان افزود: تمرکز جامعه شاغل بر ساعت کار اضافه است نه ساعت کاری کم، لذا تمرکز اشتغال بر حوزه هایی است که بیشتر کار انجام می شود.

معاون اشتغال وزیر تعاون با اشاره به اینکه امیدواریم در حوزه تورم دوباره  تورم و نرخ سود تسهیلات را تجربه نکنیم گفت: وقتی رکود تورمی به کشور تحویل دادیم  بدیهی است که به جای تولید به سمت دلالی رفتیم  و عملا بازار غیر متشکل شکل گرفت. 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
بهترین انتخاب این دوره محمدباقر قالیباف
آخرین اخبار