مشهد؛

فعالیت ۵۰ هزار خادم و خادم یار در حرم مطهررضوی

حدود ۵۰ هزار خادم و خادم در حرم مطهر رضوی فعالیت دارند که از این تعداد حدود ۵۵۰۰ نفر در قالب خدمه و سایر افراد به عنوان خادمیار در حرم حضرت ثامن الحجج علیه السلام توفیق خدمت دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، احمد میرزاده رئیس اداره امور کفش‌داران آستان قدس رضوی در نشست آموزشی خادمیاران حرم مطهر رضوی گفت: بر اساس تعاریف موجود در آستان قدس رضوی، خدمه شامل پنج عنوان خادم، فراش، دربان، کفشدار و حافظ می‌شوند.

وی افزود: تمامی کسانی که در حرم مطهر رضوی خدمت می‌کنند، در ابتدا خادم یار بوده و پس از پنج سال فعالیت و براساس ارزیابی-های صورت گرفته بر اساس ظرفیت-های اعلام شده به خدمه ارتقاء خواهند یافت.

رئیس اداره امور کفش‌داران آستان قدس رضوی گفت: در راستای زائرمحوری شرایطی برای استراحت زائران حضرت رضا علیه السلام در حرم مطهر رضوی پیش بینی شده است.

میرزاده یکی از مسائل اصلی حرم رضوی را حفظ قداست این آستان مقدس است عنوان کرد وافزود: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته دو فضا برای استراحت زائران در شب در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه زائران حضرت رضا (ع) از ساعت ۲۳ تا ۴ بامداد می‌توانند به مکان‌های اختصاص داده شده برای استراحت مراجعه کنند، تصریح کرد: رواق شیخ حرعاملی برای بانوان و رواق شیخ طوسی برای استراحت آقایان در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره امور کفش‌داران آستان قدس رضوی گفت: افرادی که در پست‌هایی همچون انتظامات تشیع و مراسم خطبه عقد فعالیت می‌کنند، حق مطالبه هیچ گونه وجهی را ندارند، فقط در صورتی که بانی آن مراسم بخواهد، می‌تواند به عنوان هدیه هزینه‌ای را پرداخت کند.

میرزاده گفت: حسب دستورالعمل صادره ورود میت تن‌ها از خیابان نواب صفوی به حرم مطهر رضوی امکان پذیر است و فقط با هماهنگی صورت گرفته امکان تشیع شهدا از دیگر ورودی‌های حرم رضوی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: براساس طرح توسعه حرم مطهر رضوی، تمامی پارکینگ‌ها و زیرگذرهای حرم رضوی تغییر کاربری می‌شوند که این مهم نیازمند ایجاد شارستان‌های اطراف حرم رضوی است و زیرگذرهای موجود در چشم انداز بلند مدت به فضای عبادی و زیارتی تبدیل خواهند شد.

رئیس اداره امور کفش‌داران آستان قدس رضوی گفت: خدام و خادم یاران رضوی حق دریافت هیچ گونه وجه تحت عنوان هبه (هدیه)، نذورات و ... را ندارند و اگر فردی قصد داشته باشد که هزینه‌ای را برای نذورات پرداخت کند، باید به دفتر نذورات راهنمایی شود.

انتهای پیام//ف. ج.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.