وزیر آموزش و پرورش کشورمان در دیدار وزیر علوم، دانشگاه‌ها و تحقیقات ایتالیا:

کمیسیون مشترک آموزشی ایران و ایتالیا با هدف تبادل تجربیات ایجاد می‌شود

وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در دیدار با وزیر علوم، دانشگاه‌ها و تحقیقات ایتالیا از ایجاد کمیسیون آموزشی مشترک با هدف تبادل تجربیات آموزشی خبر داد.

کمیسیون مشترک آموزشی ایران و ایتالیا با هدف تبادل تجربیات ایجاد می‌شود
به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، عصر امروز فخرالدین دانش آشتیانی در دیدار با «والریا فدلی» وزیر علوم، دانشگاه‌ها و تحقیقات ایتالیا، با اشاره به وضعیت آموزش در ایران اظهار داشت: فرآیند آموزشی باید ارتباط نزدیکی با بازار کار داشته باشد و در این زمینه، تجربیات کشور ایتالیا می‌تواند برای ما مفید باشد.

دانش آشتیانی با اشاره به اصلاحاتی که از ۵ سال قبل در راستای سند تحول بنیادین در نظام تعلیم وتربیت ایران ایجاد شده تصریح کرد: در قدیم، نظام آموزشی ما بر محور آموزش متمرکز بود، اما سند تحول با رفع اشکالات آن نظام، تمرکز بر شایستگی‌ها و مهارت آموزی دانش آموزان به منظور ورود فارغ التحصیلان به بازار کار را جایگزین نظام آموزش قدیم نمود.

وی افزود: در نظام آموزشی ایران که شباهت زیادی با نظام آموزشی ایتالیا دارد، در دوره ۶ ساله ابتدایی تمرکز برشایستگی‌ها و مهارت‌هاست و در دوره متوسطه که شامل ۲ دوره ۳ ساله می‌شود؛ ابتدا دانش آموزان با علوم مختلف آشنا می‌شوند ودر دوره ۳ ساله دوم مهارت‌ها و تخصص‌های لازم رشته مورد علاقه خود را کسب می‌کنند، بنابراین در دوره دوم متوسطه دانش آموزان در رشته‌های علوم انسانی، تجربی، معارف اسلامی و ریاضی فیزیک و هم چنین در رشته‌های فنی وحرفه‌ای و کاردانش ادامه تحصیل می‌دهند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اصلاحات در نظام تعلیم و تربیت معمولاً با مخالفت‌ها و مقاومت هایی مواجه می‌شود، اما نقش کلیدی در زمینه تغییرات را نیروی انسانی برعهده دارد، لذا در اصلاحاتی که در ایران در حال انجام است، معلم جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی اضافه کرد: نظام آموزشی ایران، برای تربیت معلم به دو شیوه عمل می‌کند؛ ابتدا جذب نیروی موردنیاز در رشته‌های غیرفنی در دانشگاه فرهنگیان که از بین فارغ التحصیلان دبیرستانی دارای مدرک دیپلم صورت می‌گیرد و دوم جذب نیرو در رشته‌های فنی وحرفه‌ای در دانشگاه شهید رجایی که دانشجویان علاوه بر فراگیری تخصص‌های لازم، آموزش‌های شایستگی و مهارت آموزی را نیز فرا می‌گیرند.

دانش آشتیانی تصریح کرد: دانشجو معلمان درکنارگذراندن واحدهای دانشگاهی با حضور در مدارس، دوره‌های کارورزی را نیز می‌گذرانند.

وزیر آموزش و پرورش جذب فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها با مدرک لیسانس را از دیگر روش‌های جذب نیرو در آموزش وپرورش دانست و عنوان کرد: افراد جذب شده طی یک سال در دانشگاه فرهنگیان، دوره صلاحیت حرفه‌ای و هم چنین کارورزی را طی می‌کنند.

وی افزود: براساس برنامه ۵ ساله مصوب مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش وپرورش مکلف است، ۵۰ درصد از دانش آموزان را به سمت رشته‌های فنی وحرفه‌ای و کاردانش هدایت کند تا پس از فراغت از تحصیل در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و خدمات در عرصه تولید، اشتغال یابند.

وزیرآموزش وپرورش گفت: با توجه به رویکرد و اصلاحاتی که ایتالیا در نظام تعلیم و تربیت انجام داده است موقعیت خوبی است تا همکاری‌های دوجانبه به خصوص در رشته‌های فنی وحرفه ای، گسترش پیدا کند.
 
دانش آشتیانی، خواستار تشکیل کمیسیون مشترکی بین ایران و ایتالیا به منظور گسترش همکاری‌ها شد وخاطرنشان کرد: در سه موضوع؛ برنامه ریزی، تربیت معلم و نظام ارزشیابی، مایل به همکاری و تبادل تجربه با ایتالیا هستیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار