سید مجید امامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛

نقش فیلم‌های سینمایی در انسجام اجتماعی

فیلم‌های سینمایی می‌توانند با نمایش خرده فرهنگ‌ها بر آرامش و انسجام اجتماعی تأثیر بگذارند.

سیدمجید امامی دکتری فرهنگ و ارتباطات در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص رابطه متقابل خرده فرهنگ‌ها و فیلم‌های سینمایی اظهار داشت: مطالعه خرده فرهنگ‌ها، مطالعه یک طبقه خاص نیست و حتی نباید خرده فرهنگ‌ها را مساوی با اقلیت‌های قومی و جامعه بدانیم البته اقلیت‌ها هم می‌توانند تحت یک شرایط اجتماعی و هویتی وی‍‍ژه به یک خرده فرهنگ تبدیل بشوند.

وی بیان کرد: مطالعه خرده فرهنگ‌ها، مطالعه سبکی از زندگی است که با رویه قالب و سنت موجود در یک جامعه ارتباط خوبی ندارد و یک رابطه موازی با فرهنگ مسلط جامعه برقرار می‌کند. خرده فرهنگ‌ها می‌تواند در قالب مقاومت‌های مختلف فرهنگی مخصوصاً از سوی افرادی که رفتارهای ریسک پذیرانه‌تر و پرخطرتر دارند، شکل بگیرد البته خرده فرهنگ‌ها را نباید فقط مخصوص افرادی بدانیم که دارای انگیزه‌های ضد اجتماعی هستند.  
 
معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در مورد تأثیر خرده فرهنگ‌ها بر فیلم‌های سینمایی، تأکید کرد: در فیلم‌های سینمایی ما، گویش‌ها و ادبیات خرده فرهنگ‌ها به سبب هم آوایی با آنها به کار گرفته نمی‌شود، بلکه این اتفاق به منظور ایجاد تضاد و شکل‌گیری طنز رخ می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت که فیلم‌سازان ما الزماً پیگیر مسائل هویتی خرده فرهنگ‌ها نمی‌باشند.

وی افزود: با این تفاسیر اگر فیلم سینمایی، به طور جدی مسائل یک خرده فرهنگ را بازنمایی کند جزء سینمای اجتماعی قرار می‌گیرد.  

مجید امامی در خصوص تأثیر فیلم‌های سینمایی بر خرده فرهنگ‌ها افزود: سینما نیز بر رفتارهای خرده فرهنگ‌ها اثر می‌گذارد. فیلم‌های سینمایی می‌توانند از خرده فرهنگ‌ها حمایت کنند، آن‌ها را به جامعه برگردانند و از رفتارهای ضد اجتماعی دور کنند. همچنین فیلم‌های سینمایی می‌توانند خرده فرهنگ‌ها را عضوی از جامعه بزرگ با تفاوت‌هایی محدود معرفی نمایند و با این کار بر آرامش و انسجام اجتماعی تأثیر بگذارد.  

وی افزود: با این وجود بخشی از آثار سینمایی ما به جای آنکه خرده فرهنگ‌ها را در جامعه مدیریت کنند به پیام‌های ضد اجتماعی آن‌ها دامن می‌زنند. اینکه سینماگر در فیلم خود عبور کردن از قوانین جامعه را مشروع نشان می‌دهد و به رفتارهای خرده فرهنگ‌هایی که رویکرد ضد اجتماعی دارند کمک نماید، یک آسیب به حساب می‌آید. 

در پایان سیدمجید امامی دکتری فرهنگ و ارتباطات در مورد برخورد با فیلم‌های ضد اجتماعی تأکید کرد:  برای مقابله با فیلم‌هایی که عبور کردن از قوانین جامعه را مشروع نشان می‌دهند، دو رویکرد می‌توان اتخاذ کرد. رویکرد نخست این است که ما ساخت فیلم‌های مذکور را با جمع‌بندی تمامی شرایط کنترل نماییم اما رویکرد دوم به تولید آثاری که خرده فرهنگ‌ها را وارد فرآیند ضد اجتماعی نمی‌کنند، تأکید دارد که نتیجه این رویکرد دوری مخاطبان از فیلم‌های ضد اجتماعی است.   

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار