مشهد؛

آب مروارید، مهم‌ترین عامل نابینایی در ایران

هزاران نفر در ایران از رشد آب مروارید چشم خود رنج می‌برند، اما به پزشک رجوع نمی‌کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، دکتر عباس عظیمی دبیر علمی هفدهمین کنگره سراسری اپتومتری در نشست خبری هفدهمین کنگره سراسری اپتومتری با خبرنگاران با اشاره به اجرای طرح جامعی تحت عنوان ۲۰۲۰ توسط سازمان بهداشت جهانی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، تا سال ۲۰۲۰ میلادی، میزان کم‌بینایان دو برابر خواهد شد و در شرایط فعلی، بین ۷۶ تا ۸۰ میلیون نفر نابینا و دوبرابر این تعداد، کم‌بینا در جهان وجود دارد.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید در برابر پیشگیری از بروز این امر، برنامه‌ریزی کندافزود:کمیته‌ای از کارشناسان باید تشکیل شود تا از افزایش میزان نابینایی جلوگیری کنند چراکه ۳۴۰ میلیون نفر در دنیا دچار کم‌بینایی هستند که علت آن‌ها به عیوب انکساری اصلاح نشده برمی‌گردد.

دبیر علمی هفدهمین کنگره سراسری اپتومتری مهم‌ترین عامل نابینایی را در ایران، آب مروارید عمل نشده دانست و گفت: هزاران نفر در ایران از رشد آب مروارید چشم خود رنج می‌برند، اما متاسفانه به پزشک رجوع نمی‌کنند.

رئیس انجمن اپتومتری خراسان استفاده از وسایل الکترونیکی در زمان رشد نوجوانان و جوانان را عامل خطرناکی در ابتلا به بیماری‌های چشمی خواند و افزود: این امر موجب افزایش ضعیفی تخریبی چشم افراد به‌ویژه در سنین بلوغ خواهد و خانواده‌ها باید به صورت جدی از افزایش عیوب انکساری اکتسابی در چشمان کودکان خود جلوگیری کنند.

دکتر عباس عظیمی گفت:ابتلا به بیماری‌های ناحیه چشم به بیماری‌های سیستماتیک بدن مانند دیابت، فشار خون، هنجارهای انتهایی چشم، سوء تغذیه، کمبود ویتامین آ. نیز بستگی دارد و متأسفانه در این میان کشورهای توسعه نیافته در حال رشد و افزایش است.

محمود اثنی‌عشری مدیر واحد اپتومتری بیمارستان فوق تخصصی رضوی هم دراین نشست با اشاره به رویکردی متفاوت هفدهمین کنگره سراسری اپتومتری خراسان گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۵۰۰ نفر از متخصصان، کارشناسان و صاحب‌نظران علوم بینایی و چشم پزشکی از سراسر کشور در این کنگره شرکت کنند.

وی بیمارستان رضوی را یکی از مراکز موفق در برگزاری کنگره‌های علمی و بین‌المللی دانست و با اشاره به ویژگی‌های هفدهمین کنگره سراسری اپتومتری خراسان، افزود: انتخاب محورهای کاملا تخصصی و کاربردی بر اساس نیازسنجی‌های دقیق و متناسب برای ارتقاء سطح علمی شرکت‌کنندگان، نگاه کاملا علمی و تخصصی به فرایندهای انتخاب، فیت و ساخت عینک‌های طبی، تصویربرداری‌های تخصصی چشم، ارائه نتایج چند مقاله پژوهشی برای اولین بار و برگزاری نمایشگاه تخصصی جانبی با هدف ارائه جدیدترین دستاوردهای علمی در خصوص موضوعات کنگره توسط صاحب نظران داخلی و خارجی با رویکرد تقویت و معرفی تولیدکنندگان موفق داخلی در حوزه‌های تخصصی بینایی و چشم از جمله ویژگی‌های هفدهمین کنگره اپتومتری خراسان است.

اثنی‌عشری درباره نمایشگاه جانبی این کنگره تخصصی، گفت: این نمایشگاه تخصصی شامل تجهیزات اپتومتری، لنزهای تماسی و نیز غرفه پژوهش است، که طی سه روز برگزاری کنگره پذیرای اپتومتریست‌ها، چشم‌پزشکان و سایر متخصصان مرتبط خواهد بود.

مدیر واحد اپتومتری بیمارستان رضوی افزود: همچنین با حضور کارشناسان فنی دو شرکت بین‌المللی آخرین تکنیک‌ها و آموزش‌های ویژه عینک طبی به‌صورت کاملاً علمی، مدرن و تخصصی و همچنین آموزش ره‌آوردی جدید برای درمان برخی اختلالات دید دو چشمی بررسی می‌شود.

اثنی‌عشری با اشاره به اختصاص امتیاز بازآموزی برای شرکت‌کنندگان در این کنگره علمی گفت:طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، افراد فعال در حوزه اپتومتری باید در طول سال امتیازات بازآموزی لازم را کسب کنند تا پروانه‌های کاری‌شان تمدید شود و برای این کنگره نیز بیش از ۱۳ امتیاز بازآموزی در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام//ف. ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.