در دیدار وزیر راه و شهرسازی با رییس پارلمان قرقیزستان صورت گرفت؛

لزوم فعال‌سازی پروژه اتصال ایران به چین از طریق قرقیزستان

وزیر راه و شهرسازی با «چینی بای تور سونبکوف» رئیس‌ پارلمان قرقیزستان دیدار و در خصوص گسترش همکاری‌های ریلی و هم‌چنین جدیدترین دستور کار کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قرقیزستان گفت وگو کردند.

لزوم فعال‌سازی پروژه اتصال ایران به چین از طریق قرقیزستان
به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جین بای تورسون بک اف رئیس مجلس قرقیزستان با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دیدار و گفت وگو کرد.

عباس آخوندی در این دیدار با تشریح برنامه‌های ریلی ایران، به موضوع اتصال ریلی ایران به چین با همکاری کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان و افغانستان موسوم به Ktai  (خط ریلی ترانزیتی) پرداخت و توضیح داد که هم اکنون راه‌آهن ایران به افغانستان وصل است و قطعه ۷۲ کیلومتری خواف به هرات در دست تکمیل است.

آخوندی با اشاره به لزوم فعال‌سازی پروژه اتصال ایران به چین از طریق قرقیزستان، تاکید کرد: لازم است که مذاکره‌ای با چینی‌ها برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در این زمینه داشته باشیم تا این پروژه سرعت بیشتری به خود بگیرد. .

وی با استقبال از توسعه روابط حمل و نقلی ایران و قرقیزستان برای برگزاری نشست ۵ جانبه با کشورهای چین، تاجیکستان، افغانستان و قرقیزستان در خصوص فعال‌سازی این پروژه اعلام آمادگی کرد و در‌عین حال گفت: گسترش خطوط ریلی، جاده‌ای و هوایی بین ایران و قرقیزستان قطعا راه‌های همکاری‌های تجاری را برای تجار و توریست‌ها تسهیل کرده و آنان رغبت بیشتری برای انجام آن خواهند داشت.

آخوندی هم چنین در این دیداراز آمادگی ایران برای ارائه خدمات لجستیکی در بنادر ایران به کشور قرقیزستان خبرداد. .

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اينكه ايران و قرقيزستان در يك حوزه تمدنی مشترك قرار دارند، گفت: زمينه‌های توسعه همكاری‌های اقتصادی بین دو کشورمتعدد و گوناگون است. .

وی اظهار اميدواری كرد در كميسيون مشترك بعدی كه در تهران برگزارخواهد شد كليه توافقات و تفاهمات همكاری اقتصادی مورد پيگيری قرار خواهد گرفت. .

هم‌چنین جین بای تورسون بک اف رئیس مجلس قرقیزستان نیز با تشکر و تقدیر از دکتر آخوندی به عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، گفت:شما در پیشبرد اهداف دو جانبه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور نقش مهمی داشتید.

وی با اعلام اینکه  قرقیزستان از توسعه روابط که در نهایت منجر به توسعه ترانزیت و تجارت در منطقه شود حمایت می‌کند، با اشاره به مذاکرات هوایی ایران و قرقیزستان از امکان برقراری پروازمستقیم بین دو کشور خبر داد.

ئیس مجلس قرقیزستان از آغاز مطالعات در خصوص توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور خبرداد و  درخصوص فعال‌سازی پروژه اتصال ایران به چین از طریق قرقیزستان قول مساعد داد و گفت: این پروژه برای قرقیزستان نیز اهمیت بسزایی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار