معجزه محبت در زندگی زناشویی

عاطفه مادری که اساس شکل دهی شخصیت کودک را تشکیل می‌دهد از دریافت محبت زن از مرد نشات می‌گیرد. به بیان دیگر، اگر زنی از مهر شوهرش برخوردار نباشد، نمی‌تواند فرزندان خود را از مهرمادری سیراب کند.

معجزه محبت در زندگی زناشوییبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در جامعه کنونی، بسیار اند خانواده هایی که وقتی وارد منزلشان می‌شوید، شادی و شور و نشاط خاصی را میان اهالی منزل حس می‌کنید. هریک به نحوی هوای دیگری را دارد و کوچک‌ترین حس هر کدام برای آن دیگری مهم است. اگر خار به دست یکی برود دومی ناراحت است و با تمام قوا برای کمک به هم تلاش می‌کنند و وقتی یکی شاد می‌شود همگی شادند.
 
آنها به هم محبت می‌کنند و یکدیگر را از ته دل دوست دارند. این علاقه از همان ابتدای ازدواج بین زن و شوهر شکل گرفت. هر دو ارزش مهربانی و تعلق خاطر را شناخته بودند و هر روز و هر ساعت به نحوی برای رشد نهال نوپا و جوان عشق تلاش می‌کردند. با تولد بچه‌ها و کامل‌ترشدن خانواده این نهال به درختی با طراوت تبدیل شد که هر یک از میوه‌هایش در نوع خود خورشیدی از مهر هستند.
 
ای‌کاش هر خانواده‌ای ارزش مهرومحبت را می‌دانست تا هر زندگی زناشویی به همین نحو با موفقیت پیش می‌رفت. مهر و محبت، دارویی برای تسکین تمامی دردها و سوختی برای به‌کارانداختن ماشین وجود انسان در تمامی جاده‌ها و سنگلاخ‌هاست.
 
عاطفه از زوجیت زن و مرد شروع می‌شود و با انتقال به فرزندان جایگاه اصلی خود را در محفل گرم خانواده پیدا می‌کند. در واقع مهروعلاقه گرانقیمت ترین دارایی هر خانواده است. توشه‌ای است که با داشتنش تمام نداشته‌ها جبران می‌شود و خوشی و خرمی راه خود را به سمت آن خانواده باز می‌کند. در این زمینه با دکتر سعیده مصافی دارنده مدرک دکترای سلامت صحبت کرده‌ایم.
 
شکل‌دهی اولیه
 
زن و مرد در ابتدای زندگی باید تلاش کنند تاسرحدامکان زندگی‌شان با مهروعاطفه پایه‌ریزی شود و این تلاش را در ادامه مسیر هم حفظ کنند. زندگی توام با مهربانی متقابل آرامش و شادی بیشتری در پی خواهد داشت. تلاش برای پیشبرد زندگی آنها را با سختی‌ها مواجه می‌کند و اگر هردو به محبت یکدیگر دلگرم نباشند پیشرفتی در کار نخواهدبود. زندگی باید همراه با محبت پایه ریزی شده باشد تا از گزند سختی‌ها و مشکلات سنگین در امان بماند.
 
تنش ممنوع
 
زن و مرد باید مراقب باشند بر سر مسائل با هم بحث‌های بیهوده مختلف نداشته باشند. برای حل هر مساله‌ای می‌توانند زبانی خوش به کار ببرند و هرگز کار را به لج و لجبازی و جر و بحثی نکشانند که می‌تواند منجر به تنش شود. نسبت تاثیر منفی ناراحتی‌ها به تاثیر مثبت خوبی‌ها یک به 5 است. یعنی اگر دعوایی بین زن و مرد شکل بگیرد پنج مرتبه رویداد خوب باید صورت پذیرد تا تاثیر تلخ آن دعوا از بین برود. در واقع قدرت تخریب دعوا بسیار بالاست و هر زن و مردی باید از وقوع آن جلوگیری کنند.
 
دوستی
 
زن و مرد بادرایت و باهوش راه دوست شدن با یکدیگر را یاد می‌گیرند و کاری می‌کنند که هریک به بهترین دوست آن یکی تبدیل شود.
 
دوستی حلال مشکلات است و استحکام زندگی را به مراتب قوی‌تر می‌کند. زن و شوهر برای ایجاد علاقه بیشتر باید به دنبال یافتن سرگرمی‌ها و علائق مشترک باشند، با هم تفریح کنند و وقت کافی برای صحبت و درددل با یکدیگر صرف کنند.
 
عاطفه مادری
 
عاطفه مادری که اساس شکل دهی شخصیت کودک را تشکیل می‌دهد از دریافت محبت زن از مرد نشات می‌گیرد. به بیان دیگر، اگر زنی از مهر شوهرش برخوردار نباشد، نمی‌تواند فرزندان خود را از مهرمادری سیراب کند. پدری که دوست دارد فرزندانش از سلامت روان برخوردار باشند باید به محبت کردن به همسر خود اهتمام ورزد.
 
عاقلانه، عاشقانه
 
حجت‌الاسلام عباس نصیری‎فرد مدرس حوزه و دانشگاه:
 
1ـ از منظر اسلام اگر ازدواج با پایه و منظری درست شکل بگیرد در مسیر زندگی مشکل خاصی پیش نمی‌آید و اگر هم موردی باشد قابل حل خواهد بود.
 
دختر و پسر تا پیش از ازدواج مالک صددرصد زندگی خود هستند اما بعد از ازدواج و ورود به دنیای مشترک دیگر صاحب تمام اختیارات نیستند. زن و شوهر باید به نظر یکدیگر احترام بگذارند و در هر قدمی که در زندگی می‌گذارند به نظر دیگری اهمیت دهند. این به معنای از بین رفتن خودخواهی است و این خودبه خود بسیاری از مشکلات را حل خواهدکرد.
 
2ـ ازدواج دین شخص مسلمان را کامل می‌کند. درواقع دین فرد مجرد هنوز کامل نیست و با ازدواج به کمال می‌رسد. زن و مرد مکمل یکدیگرند. آنها باید زندگیشان را با هدف الهی و خدایی شروع کنند و به همین نحو پیش بروند. هردوی آنها موظفند برای رشد شخصیت دونفره‌شان به یکدیگر یاری برسانند، با زبانی مهربان تذکر دهند، راهنمایی کنند و فضایی معنوی ایجاد کنند تا همسر کامل‌تر و مومن‌تر شود. زندگی مشترک جای تقسیم وظایف است. اسلام مسئولیت خانه و پرورش انسان را برعهده زن و بار مسائل مالی را بر دوش مرد گذاشته است. همین تقسیم مسئولیت و انجام درست آن به رشد شخصیتشان کمک فراوانی خواهدکرد.
 
3ـ اسلام برای عشق و محبت زن و مرد در خانواده ارزش فراوانی قائل است.
 
پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید: در انتخاب همسر عاقلانه و در ادامه زندگی عاشقانه پیش بروید. معنای این حرف بسیار زیباست. در انتخاب همسر با چشمان باز عمل کنید اما بعد از ازدواج بیش از حد سختگیر و باریک‌بین عمل نکنید. زن و شوهر بعد از ازدواج می‌توانند بسیاری از مسائل را با گذشت و چشمپوشی پیش ببرند و درعوض تلاش در رشد مهر و محبت داشته باشند.
 
4ـ در پشت مهرومحبت واقعی پایه‌ای بسیار مستحکم قرار دارد و آن صداقت است. زن و مرد هرگز نباید به یکدیگر دروغ گفته و نقش بازی کنند. آنها همواره باید صادقانه پیش بروند تا به خوشبختی حقیقی دست یابند. در زندگی مشترک نیرنگ جایی ندارد و همیشه راستی و درستی است که جواب می‌دهد.
 
 
منبع: روزنامه جام جم
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار