یاسوج؛

یاسوج میزبان جشنواره ملی کوچ عشایر است

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پارک جنگلی شهر یاسوج در تیر ماه سال جاری میزبان چهارمین جشنواره ملی کوچ عشایر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج ؛ پژمان نیک اقبالی در نشست کارگروه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: این جشنواره باید مطلوب‌تر و باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار و یک تقویم نیز به منظور تعیین زمان دقیق برگزاری آن در هر سال مشخص شود. 

وی افزود که یکی از محورهای اصلی و عوامل مهم توسعه کهگیلویه و بویراحمد بحث گردشگری است که باید مورد توجه بیشتر متولیان امر قرار گیرد. 

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: جاذبه‌ها و ظرفیت‌های متعدد گردشگری از جمله در حوزه عشایر در این استان وجود دارد که می‌تواند به توسعه روز افزون صنعت گردشگری استان کمک بسزایی کند. 

نیک اقبالی خواستار استفاده از تمامی توان، ظرفیت و امکانات موجود در کهگیلویه و بویراحمد و همکاری همه جانبه دستگاه‌های اجرایی این استان برای برگزاری هر چه مطلوب‌تر جشنواره ملی کوچ عشایر شد. 

وی عنوان کرد که برگزاری این جشنواره باید سبب ارتقای هر چه بیشتر ارزش و جایگاه کهگیلویه و بویراحمد بین دیگر استان‌های کشور شود. 

نیک اقبالی ابراز داشت: تجربه نشان داده که مدیران اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در زمینه کار تیمی در تمامی عرصه‌ها از جمله برگزاری جشنواره‌ها تاکنون موفق عمل کرده‌اند و انتظار می‌رود در جشنواره ملی کوچ عشایر نیز این‌گونه باشد. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره شامل بازیابی هویت‌های فرهنگی و معنوی عشایر این استان و آشنایی هر چه بیشتر مردم دیگر نقاط کشور با آیین‌ها، آداب، رسوم و سنن جامعه عشایری استان است. 

محمود باقری اظهار داشت: تجلیل از سرداران و شهدای عشایر کهگیلویه و بویراحمد، معرفی چهره‌های ماندگار عشایر استان، برگزاری شب شعر، شاهنامه خوانی، بازی‌های بومی و محلی، اجرای نمادین کوچ عشایر و معرفی محصولات و صنایع دستی عشایر استان از عمده‌ترین محورهای این جشنواره است. 

وی افزود که برگزاری جشنواره ملی کوچ عشایر فرصتی ارزنده برای جذب گردشگران و معرفی قابلیت‌ها و توانمندی‌های کهگیلویه و بویراحمد از جمله در حوزه عشایر است که باید استفاده بهینه‌ای از آن شود. 

باقری بیان کرد: انتظار می‌رود که در مورد تخصیص یک ردیف اعتباری خاص از محل اعتبارات کهگیلویه و بویراحمد برای کمک به برگزاری منظم‌تر جشنواره‌های مختلف از جمله کوچ عشایر، برفی و انگور در نشست‌های شورای برنامه ریزی و توسعه استان تصمیم گیری شود. 

وی عنوان کرد که دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد میهمان سراهای خود را به اسکان شرکت کنندگان در این جشنواره اختصاص داده و تعدادی خودرو نیز توسط نهادهای دولتی در اختیار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار گیرد. 

باقری ابراز داشت: وظایف هر کدام از دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در زمینه برگزاری این جشنواره به طور مکتوب تا چند روز آینده برای مدیران آنها ارسال می‌شود. 

12 درصد جمعیت افزون بر 700 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در قالب 11 هزار خانوار و با جمعیتی معادل 80 هزار نفر عشایر هستند. 

جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد با یک‌ میلیون رأس دام سبک و سنگین 35 درصد صنایع ‌دستی شامل 10 هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کنند. 


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.