شیراز؛

اخلاق مداری رسانه ها در انتخابات

رئیس سازمان بسیج رسانه فارس گفت: رسانه ها در انتخابات مروج قانون و اخلاق مداری باشند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ میلاد امیری نژاد رئیس سازمان بسیج رسانه فارس گفت: 7 مورد از بایدهایی که وظیفه رسانه ها در انتخابات از دیدگاه مقام معظم رهبری است، باید بر سطح آگاهی و تحلیل مردم بیافزایید، سه وظیفه عمده نقد و نظارت، اطلاع‌رسانی و تبادل آراء، مردم را به انتخاب اصلح تشویق کنید،از انتخابات مانند یک نعمت الهی پاسداری کنید، انتقاد، منطقی و واقع‌بینانه باشد، رسانه‌های اینترنتی هم خود را به قانون مقید کنندو به یکدیگر حسن ظن داشته باشیم.

وی افزود: رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها  امکان و فرصت خوبی برای فراخوان مردم به حضور در انتخابات هستند که لازم است توجه شود که با حفظ اخلاق رسانه ای؛ آبرو، حرمت و حریم اشخاص آسیب نبیند.

رئیس سازمان بسیج رسانه فارس، در خصوص نقش رسانه‌ها در حضور پرشور مردم پای صندوق های رای، با بیان اینکه انتخابات هم یک حق و هم یک تکلیف است، عنوان کرد: برخلاف اکثر کشورها که نهاد دین در آن ها کمرنگ است در کشور ما آموزه ها و اعتقادات دینی، مبانی فکری مردم را تشکیل می دهد، لذا در جامعه ما علاوه بر اینکه شرکت در انتخابات را به عنوان یک وظیفه ملی و اجتماعی نگاه می‌کنند به نوعی تکلیف هم می دانند.

امیری نژاد با اشاره به اینکه هرسلیقه سیاسی که بر مسند ریاست جمهوری بنشیند بایستی در جهت تکامل انقلاب فعالیت نماید، ادامه داد: انتخابات به نوعی حق همه مردم است که می توانند در آینده خود و کشور ایفای نقش کنند.

وی  به نقش رسانه ها در فضاسازی انتخابات اشاره کرد و گفت: از آنجا که رسانه ها در دهه های اخیر بسیار بیشتر از گذشته با زندگی مردم آمیخته شده اند، نقش رسانه در فضاهایی نظیر انتخابات پیش‌رو خیلی پررنگ‌تر خواهد بود.

رئیس سازمان بسیج رسانه استان فارس با تصریح بر اینکه رسانه ها اعم از رسانه های سنتی و مجازی می توانند نقش مهمی در آگاهی بخشی به مردم داشته باشند، اضافه کرد:  در وهله اول وظیفه رسانه ها افزایش میزان حضور مردم در انتخابات است و شرایط انتخاب اصلح در مرحله بعد قرار می گیرد؛ چراکه انتخابات شاخصی از مردم سالاری و یک شاخص مهم در توسعه است.
امیری نژاد ادامه داد: هرچه تعداد انتخابات در یک کشور بیشتر و حضورمردم درآن وسیعتر باشد آن کشور توسعه یافته تر است لذا اولین وظیفه رسانه ها ترغیب مردم به حضور پررنگ در انتخابات است، و البته در مرحله بعد لازم است معیارها و شاخص های انتخاب کاندیدای اصلح را تبیین کند؛ تا انتخاباتی پرشور، وسیع و همراه با انتخاب فردی توانا و اصلح را شاهد باشیم.

وی در ادامه به تاثیر رسانه در رعایت اخلاق انتخاباتی اشاره کرد و گفت: رعایت اخلاق در رسانه های سنتی مثل تلویزیون، رادیو و مطبوعات جای خود را دارد لکن در فضای مجازی که امکان و فرصت خوبی برای فراخوان مردم به حضور در انتخابات است هم لازم است توجه شود که با رعایت اخلاق رسانه ای؛ آبرو، حرمت و حریم اشخاص آسیب نبیند.

رئیس سازمان بسیج رسانه استان فارس  افزود: در رسانه های سنتی از سوی مدیران بر محتوای برنامه ها و مطالب کنترل بالایی وجود دارد، اما در رسانه های مجازی به دلیل عدم وجود مرکزیت، کنترل کافی بر محتوا وجود ندارد، لذا هرکس می تواند اعتقادات خود را به اشتراک گذارد.

امیری نژاد در پایان تاکید کرد: اگر اخلاق اسلامی در استفاده از فضای مجازی به منظور فعالیت های تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات رعایت نشود، قطعا کاهش انگیزه و میل مردم را برای شرکت در این وظیفه و تکلیف ملی و مذهبی به دنبال دارد.
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار