چرا پرسپولیس لقب "استثنایی" گرفت ؟

تیم فوتبال پرسپولیس در لیگ برتر شانزدهم از سوی برخی کارشناسان تیم استثنایی لقب گرف و این دلیلی نداشت جز رکورد هایی که پرسپولیس زد.

چرا پرسپولیس به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، بدون شک برتری 2 بر یک پرسپولیس مقابل راه آهن در آخرین بازی لیگ پانزدهم، یکی از تلخ ترین پیروزی های تاریخ این تیم بزرگ است. 

سرخ پوشان پایتخت که پس از درگذشت ناگهانی هادی نوروزی عزم خود را برای قهرمانی در لیگ برتر و تقدیم جام به کاپیتان فقید خود جزم کرده بودند، 24 اردیبهشت 95 برای قطعی کردن این امر به مصاف راه آهن یوانیس توپالیدیسی رفتند که تنها کورسوی امید خود برای بقا در این رقابت ها را در شکست دادن پرسپولیس جست و جو می کرد. البته در راه رسیدن به این هدف شاگردان برانکو ایوانکوویچ و 100 هزار هوادار پرسپولیسی حاضر در ورزشگاه آزادی مانند میلیون ها هوادار مشتاق این تیم، نیم نگاهی هم به دیدار استقلال خوزستان و ذوب آهن داشتند و امیدوار بودند یحیی گل محمدی به عنوان فردی پرسپولیسی با کسب نتیجه مساوی برابر عبدالله ویسی و یارانش، مانع از ثبت نخستین قهرمانی آبی های خوزستان شود.

با این حال با شکست 2 بر صفر ذوب آهن و برتری خفیف 2 بر یک پرسپولیس مقابل راه آهن، کابوس ناکامی پرسپولیس در کسب قهرمانی لیگ برتر به هشت فصل رسید. جالب اینجاست این تیم با وجود دراختیار داشتن بهترین خط حمله لیگ تنها به دلیل 3 اختلاف در تفاضل گل جام قهرمانی را از دست داد تا برانکو بیش از هر چیز افسوس اشتباهات وحشتناک خط دفاعی و دروازه بان های تیمش را بخورد.

بر همین اساس اصلی ترین برنامه سرمربی کروات پرسپولیس در نقل و انتقالات لیگ شانزدهم به تقویت خط دفاعی این تیم معطوف شد. پس از جدایی سوشا مکانی، محسن بنگر، رضا نورمحمدی، بابک حاتمی، مایکل اومانا، مهرداد کفشگری، لوکا ماریچ، وحید حیدریه و الکساندر لوبانوف به عنوان اصلی ترین نفرات سازمان دفاعی پرسپولیس، علیرضا بیرانوند، سید جلال حسینی، حسین ماهینی، آنتونی گولچ، محمد امین آرام طبع، حامد آقایی، محسن ربیع خواه، صادق محرمی، و الکسی پلی یانسکی و بوژیدار رادوشویچ به ترکیب دفاعی این تیم اضافه شدند تا در لیگ شانزدهم شاهد تغییر و تحولی اساسی در پاشنه آشیل سرخ پوشان باشیم. 

پرسپولیسِ برانکو از ابتدای فصل مقتدرانه کار کرد. آن ها نه شکست می خوردند و نه گل. در 5 بازی اول در حالی 3 بازی را بردند و 2 بازی را مساوی کردند که تنها یک گل دریافت کردند. روند عالی برانکو و تیمش ادامه داشت تا نوار 13 بازی بدون شکست آن ها در هفته چهاردهم و در بازی مقابل ذوب آهن پاره شد. 9 برد، 5 مساوی، یک شکست، 18 گل زده، پنج گل خورده و 32 امتیاز منجر به قهرمانی قاطعانه پرسپولیس در نیم فصل نخست شد.

تنها نقطه تاریک پرسپولیس در نیم فصل اول لیگ برتر به حذف این تیم در نخستین بازی جام حذفی برابر تیم دسته دومی قشقایی شیراز و عملکرد فوق العاده ضعیف بازیکنانی چون گولچ، پلی یانسکی و پریوموف باز می گشت. البته حضور این بازیکنان استرالیایی و اوکراینی در ایران هم حواشی مختلفی را به وجود آورد.

روند استثنایی پرسپولیس در نیم فصل دوم هم با 11 برد، یک مساوی، سه باخت، 26 گل زده، 9 گل خورده و 34 امتیاز تداوم یافت. البته حضور بازیکنانی چون سروش رفیعی، شهاب کرمی و سامان نریمان جهان هم در افزایش قدرت سرخ پوشان در نیم فصل دوم تاثیر زیادی داشت. پرسپولیس با اتکا بر قدرت دفاعی، هوشمندی نفرات تهاجمی خود و اندیشه های ناب برانکو عملکرد بی نظیری در طول لیگ شانزدهم به جا گذاشت و در فاصله سه هفته مانده تا پایان این رقابت ها، با اقتدار به قهرمانی رسید تا به نخستین تیم تاریخ فوتبال ایران تبدیل شود که 10 جام قهرمانی لیگ را در کارنامه خود ثبت می کند.]
بردن جام با کسب بهترین آمارها  در جدول تا به حال در تاریخ فوتبال ایران اتفاق نیفتاده است. هیچ تیمی در تاریخ لیگ باشگاهی ایران شامل لیگ برتر، لیگ آزادگان، لیگ قدس، لیگ تخت جمشید و لیگ منطقه ای نتوانسته جام قهرمانی را با بیشترین برد، کمترین باخت، بیشترین گل زده، کمترین گل خورده، بهترین  تفاضل وبیشترین امتیاز  و بهترین گلزن لیگ به دست آورد.
 
آمار امتیازگیری و گل خورده و زده سرخ ها نشان دهنده کیفیت بالای این تیم است. پرسپولیس در مجموع با 20 برد، 6 مساوی، 4 باخت، 46 گل زده، 14 گل خورده، تفاضل 32 و 66 امتیاز آماری بی نظیر به جا گذاشت. آن ها میانگین 1/53 گل زده، 0/46 گل خورده و میانگین امتیاز 2.2 را ثبت کردند.

 بدون شک اگر مهاجمان پرسپولیس دقت بیشتری داشتند، تیمِ برانکو پتانسیل ثبت رکورد تاریخی در گلزنی را هم داشت.

یکی دیگر از رکوردهای بی نظیر پرسپولیس در لیگ شانزدهم، دوری 17 هفته ای این تیم از نتیجه تساوی بود. 

آخرین بار پرسپولیسی ها در دیدار هفته یازدهم و در برابر پیکان به تساوی بدون گل رسیده بودند و پس از آن در 17 دیدار پیاپی به این نتیجه نرسیدند تا به نوعی رکورد دیگر هم وارد کلکسیون عملکرد خود در لیگ شانزدهم کنند. نوار مساوی نشدن دیدارهای این تیم در هفته 29 برابر ذوب آهن پاره شد. جایی که سرخ پوشان پایتخت در ورزشگاه آزادی مقابل حریف اصفهانی با نتیجه 3 بر 3 متوقف شدند.

سرخ پوشان در این 17 دیدار 14 بار به پیروزی رسیدند و 3 بار نیز با شکست به کار خود پایان دادند و یکی از مهمترین دلایل فاصله امتیازی این تیم با دیگر تیم ها، تعداد کم تساوی هایی بود که به دست آورد.   

علیرضا بیرانوند دروازه بان پرسپولیس هم در 24 بازی ای که در این فصل وظیفه حراست از دروازه سرخ ها را به عهده داشت به رکورد بی نظیر 17 کلین شیت، 9 گل خورده و میانگین 0/37 گل خورده دست یافت تا با اقتدار جایزه دستکش طلایی این فصل لیگ برتر ایران را به خود اختصاص بدهد. 

البته مهدی رحمتی در لیگ دوازدهم موفق شد 21 کلین شیت به ثبت برساند و آمار او بهتر از بیرانوند است اما دروازه بان پرسپولیس از لحاظ میانگین گل خورده در هر بازی بهترین آمار را در تاریخ لیگ برتر دارد. 

"دسیما" پرسپولیس در سطح لیگ باشگاهی کشورمان سبب شد تا سید جلال حسینی کاپیتان این تیم به تنها بازیکن تاریخ لیگ برتر تبدیل شود که با 3 تیم به قهرمانی رسیده است. البته سید جلال به 5 عنوان قهرمانی رسید  و از این لحاظ به رکورد محرم نوید کیا رسید.

مهدی طارمی که در فصل گذشته با 16 گل زده به عنوان آقای گلی لیگ دست یافت، در لیگ شانزدهم هم با 18 گل بار دیگر این جایزه را کسب کرد.
 
پرسپولیسی ها تاکنون در 7 دوره‌ی لیگ، برترین گلزنان را به خود اختصاص داده‌اند. براین اساس ملی پوش بوشهری سرخ ها با 2 جایزه آقای گلی در کنار حسین کلانی و فرشاد پیوس قرار گرفت. صفر ایرانپاک، علی دایی، محسن خلیلی هم یک بار آقای گل شده‌اند. 

پرسپولیس با 20 برد در 30 بازی، رکوردی تاریخی به جا گذاشت چراکه حتی در لیگ های 34 هفته ای هم هیچ تیمی این تعداد برد را به دست نیاورده بود. البته شاگردان برانکو فرصت داشتند تا با شکست نخوردن مقابل سیاه جامگان با 3 شکست در طول فصل از این لحاظ هم رکوددار شوند که با توجه به شکست یک بر صفر برابر نماینده مشهد در هفته پایانی لیگ، این فرصت را از دست دادند.

در تاریخ لیگ فوتبال ایران هیچ تیمی از 67 امتیاز بالاتر نرفته است. البته  این رکورد امتیاز در لیگ های 18 تیمی به ثبت رسیده است.

بنابراین پرسپولیس با 66 امتیاز از 30 بازی با میانگین 2/2 امتیاز در تاریخ لیگ برتر رکورد جاودانه ای به جا گذاشت.

یکی از مهم ترین دلایل موفقیت پرسپولیس در طول فصل به کم حاشیه بودن سرخ ها بازمی گردد. در واقع مدیریت درست برانکو روی رفتار بازیکنانش در جریان لیگ شانزدهم سبب شد تا بحران مالی تاثیر چندانی در نتایج این تیم نداشته باشد. اخراج رامین رضائیان و 3 روز اعتصاب پرسپولیسی ها پیش از دیدار با ذوب آهن که در نهایت با اعتراض هواداران این تیم همراه شد، مهم ترین حواشی پرسپولیسی ها در این فصل بی نظیر بود که در نهایت با هوشمندی سرمربی کروات به بهترین شکل کنترل شد.

تلخ ترین اتفاق قهرمان لیگ شانزدهم در جریان این رقابت ها هم به شکست با نتیجه سه بر دو از استقلال در دربی 84 باز می گردد. 

البته عملکرد خوب پرسپولیس در لیگ برتر به هیچ وجه در لیگ قهرمانان آسیا تداوم نیافت و این تیم با کسب 6 امتیاز در پایان هفته پنجم این رقابت ها همچنان در استرس صعود به مرحله بعدی به سر می برد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
من یه پرسپولیسیم وبه همه ی پرسپولیسها میگم که فقط درایران پرسپولیس عشقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
بدهی مالیاتی و زندانی و بیشترین پرونده مالی تو فیفا رو هم به استثنایاتون اضافه کنید.بیشترین اعتراضات مربی تیم مقابلتون تو بازیا به داوری رو هم اضافه کنید.هوایی کردن بازیکنای تیما رو وسط فصل که نتونه تمرکز کنه اصافه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ماریان
۲۲:۰۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
بحث نکنید ....دوتاشون به درد نمیخورن
هم استقلال ,هم هواداراش...
پرسپولیس عاااااااشقتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
حسود هرگز نیاسود
محبوب ترین
مظلوم ترین
قوی ترین
با شرفترین
باز هم بگم به تاجیها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
باشگاه خبرنگاران شما هم مثل کمیته داوران . صدا و سیما .برنامه نود . فدراسیون فوتبال و .... هی حمایت کنید لنگو . با این همه حمایت و بازیکن برانکو خیلی هم کار بزرگی نکرد هر مربی معمولی هم میتونست با این حمایتها این نتایجو بگیره اگه راست میگن تو اسیا که این حمایتها نیست نتیجه بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی سپردار
۱۹:۴۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
تیم حماسی فقط فجر سپاسی نوکرشم به مولا نه قرمز نه ابی فقط فقط فجر سپاسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
واقعا برانکو بیچاره است با اون همه پول و خونه جردن نشین.انوقت هوادار ........پرسپولیس با چند ر غاز حقوق باید پول میایاردی مربی و بازیکن بی کیفیت فصلای قبلو بده
United States of America
رضا
۱۶:۴۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
طفلک برانکو گاهی با 12نفرمیرفت کنار زمین .توی تمام نیم فصل دوم با سلام و صلوات بازی میکرد.گاهی اگه یه مصدوم میداد تیم باید 10 نفره بازی میکرد.یعنی خلاصه بگم با 11 نفر قهرمان شدیم.از این 11 نفر هم یکیش کفش طلا رو برد یکیش دستکش طلا یکیش هم اگه آقای گل بیشتر دقت میکرد بهترین پاسور بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
بخاطر باخت ب قشقایی و باخت دربی به ی سری نوجوون لقب استثنایی گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
کیسه کشا حرف حق تلخ ؟؟ پرسپولیس بهترین بود وبا اختلاف امتیاز قهرمان شد حالا شما تا میتونید حسودی کنید وهزیون بگید
Iran (Islamic Republic of)
ماریان
۱۴:۰۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
هیسسسسسس شش تایی ها فریاد نمی زنند...
هم پرسپولیسیا هم استقلالیا به آخر لیگ رسیدن ولی ما با جت شما با قاطر...
عااااشقتم پرسپولیس
Iran (Islamic Republic of)
ماریان
۱۴:۰۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
ماشالا به تیم پرسپولیس...
عزیزان هوادار آبی شما رو به چالش آب یخ دعوت میکنم تا خنک بشید...پرسپولیس یه تیم مردمی بوده از ابتدای تأسیسش ولی تیم آبی حکومتی بوده(تاج)...همین که پرطرفدارترین تیم پرسپولیس ماست...عااااشقتم پرسپولیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
ادب مرد به ز دولت اوست
Iran (Islamic Republic of)
دخی
۱۲:۳۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
کیسه کشاچقد زورشون میاد خخخخ تاکورشود هر آنکه نتوان دید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
یه مافیای عجیبی تو پرسپولیسه.این همه پرونده تو فیفا سیزده تا.بعدزندانی مالیشون تو نقل و اتنقالات سر و کلش پیدا میشه چه جوریاسا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
باخت قشقایی و سیاه جامگان واقعا افتصاحه برای قهرمان لیگ
Iran (Islamic Republic of)
سرخ خونی
۱۲:۲۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام بر شیشتاییااااااا
خوشحالم میتونید با دوتا دستتون اختلاف امتیاز با سرورتونو نشون بدین...
راستی نایب قهرمانی چقدر براتون خوشحال کننده بود...
بچه های ما گریه کردن برا دومی...
ولی شما تا برقای آزادی رو خاموش نکرده بودن داشتید ذوق میکردین!!!
خخخخخخخگخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
کور شود هرکه نتوان دید.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
کیسه کشا فعلا زیرید
Netherlands
استقلالی
۱۱:۵۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
چند تا رکورد رو یادتون رفت بنویسید
چرا ننوشتین رکورد بیشترین اشتباهات داوران به سود پر3پولی3
چرا ننوشتین رکورد بیشترین حمایت از تمام مسولین فوتبال
بس کنید این حرفا رو والا مسی اینقدر داره رکورد های خارق العاده میزنه اینقدر ازشون تعریف نمیکنه
فصل تموم شد بالاخره یکی باید قهرمان میشد بعد ده سال قهرمان شدن هنوز که هنوزه دارن ذوغ مرگ میشن
United States of America
رضا
۱۶:۴۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
...................که دارین اینطوری بال بال میزنین.به اینها اضافه کنین که تاج و تراکتور داشتن خودشونو میکشتن تا بیان زیر پرسپولیس بشینن.آخرشم شما مفتخرشدین .
Iran (Islamic Republic of)
حمید سرخ پوش
۱۱:۵۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
برابر قشایی و سیاه جامگان باری کنان نیمکت نشین و بی تجربه رو بازی داد آقای برانکو ..تو آسیا تو ی گروه بی دستپا تر از خودتون افتادین هنوز کبکتون خروس میخونه...قهرمانی ...رکوردهای تاریخی... دبل کردن اکثر تیم های لیگ ..آقای گلی و... تونستیم میتونید بسم الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
میگن منشا با پرسپولیس بسته چه جوری .اولا گرانترین بازیکن عنوان شده هست.دوما با این همه پرونده تو فیفا چه جوری بسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
اگه تیم با کیفیتی بود این همه گل نمی خورد تو اسیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
شکستن دل هانی رو هم اضافه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
رکورد باخت از قشقایی و سیاه جامگان و هم اصافه کنید به رکردتون امسال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
باشگاه خبرنگاران دست بردارید از حمایت تمام قدتون از پرسپولیس .یک فصل تمام بس نبود
آخرین اخبار